iphone app
android app
iphone app android app
Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2017
ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ

Ρέθυμνο: "Ο Ερωτόκριτος αλλιώς..."


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Μια ανάγνωση του Ερωτόκριτου διαφορετική από τις συνηθισμένες προτείνουν οι "Χαΐνηδες" και η ομάδα "Κι όμΩς κινείται" στη μουσική παράσταση που παρουσιάζουν, με τη συμμετοχή του Ψαραντώνη, την Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου στο Θέατρο "Ερωφίλη".

Ο Ψαραντώνης και ο Χαΐνης Δημήτρης Αποστολάκης, που θα αφηγηθούν με το τραγούδι τους, είναι εκπρόσωποι των δύο τελευταίων γενιών στην Ευρώπη, που, μεγαλώνοντας στα χωριά τους, κληρονόμησαν και αποστήθισαν από την προφορική παράδοση μεγάλα κομμάτια ενός έπους αναφοράς, όπως είναι ο Ερωτόκριτος.

«Ο Ερωτόκριτος που διαβαζόταν και απομνημονευόταν από μορφωμένους και αγράμματους (από την Κρήτη μέχρι τα Επτάνησα, τη Σμύρνη, την Ήπειρο, το Αιγαίο, τους κλεφταρματωλούς, τον ελληνισμό της διασποράς) πρόσφερε το έλασσον γλωσσικό υπόστρωμα στο νεοσύστατο εθνικό κράτος της Ελλάδας κι επηρέασε τους μεγάλους της ποιητές, από τον Σολωμό μέχρι το Σεφέρη. Τα προτάγματα που νοηματοδότησαν το ατομικό φαντασιακό στην αρχαιότητα των Ομηρικών Επών ήταν η "ανδρεία", η "τιμή" και το "κάλλος".

Στον Ερωτόκριτο έχουμε την "παλικαριά", τη "φρόνηση" και την "ομορφιά". Και τα δύο είναι εγχειρίδια αξιακής θεμελίωσης και συμπεριφορικής ηθικής για πολλές γενιές ανθρώπων.

Όμως, η μεγάλη ομοιότητα έγκειται στο γεγονός ότι δεν ήταν ούτε ακριβώς τραγούδια, ούτε ποιήματα, ούτε θεατρικά έργα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν εκστατικά παραστατικά τραγουδαφηγήματα […].

Ο Ερωτόκριτος εκδιώχτηκε από τα χωριά της Κρήτης. Τη θέση του πήραν το δελτίο των 8 στην τηλεόραση, το facebook, ο αυτισμός των sms και ο θόρυβος από την εκβιομηχάνιση της γεωργικής εργασίας. Συνήθως τον συναντάμε στα χείλη τραγουδιστών, που του αφιερώνουν ένα τρίλεπτο γλυκερής και αυτάρεσκης ευαισθησίας, και σε θεατρικές παραστάσεις ως φολκλόρ ή ως φολκλόρ "πειραγμένο". Ο λόγος της αποτυχίας των προσπαθειών αυτών είναι, όπως προανέφερα, ότι ο Ερωτόκριτος, καθώς δεν είναι ούτε ποίημα, ούτε τραγούδι, ούτε θεατρικό έργο, απαιτεί άλλη στάση, άλλη ευθύνη, άλλη απεύθυνση, άλλη πίστη και εντέλει άλλη αναπαράσταση [...].

Για την ανάδειξη αυτών των θησαυρών θα ήθελα να επιχειρήσω μιαν άλλη αναπαράσταση της διαλεκτικής του Ερωτόκριτου, στηριγμένη στη δύναμη, την πίστη και την τέχνη των ιδιαίτερων προσώπων, που θα καταδυθούν σ' αυτή την αρχέγονη συνειδησιακή κατάσταση του Ομηρίδη-Λυράρη-Ράπερ. Η διαλεκτική της τραγουδαφήγησης από τα πολλά διαφορετικά όργανα και τις φωνές συμπληρώνεται και διαχέεται στη θεατρική πτυχή του έργου, από τη στικτική ή αντιστικτική παρουσία της ομάδας "Κι όμΩς κινείται". Η ανάγκη που μας οδήγησε στην παρουσία του χορού είναι η άμεση και καθαρή σχέση του με τη ρυθμολογία και την εκστατική υπόσταση του έπους, μια σχέση απαλλαγμένη από τη θεατρική του αναπαράσταση», γράφει ο Δημήτρης Αποστολάκης.

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση