iphone app
android app
iphone app android app
Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2017
ΤΡΟΧΑΙΟ

Κρήτη: 46% αύξηση σε νεκρούς από τροχαία


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Αυξημένοι σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2014 εμφανίζονται τόσο οι θάνατοι (357 - αύξηση 2,6%), όσο και οι σοβαροί τραυματισμοί (493 - αύξηση 7%), σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ελληνική Αστυνομία όσον αφορά στους θανάτους και τους σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαίες συγκρούσεις το Α' εξάμηνο του 2015.

Πρόκειται για στοιχεία ιδιαιτέρως ανησυχητικά, καθώς, όπως διαπιστώνεται, οι αυξήσεις αυτές καταγράφονται ενώ παρατηρείται μια μείωση του αριθμού των τροχαίων συγκρούσεων κατά 7% (από 5.687 σε 5.284). Γεγονός ενδεικτικό της αυξημένης σφοδρότητας των συγκρούσεων, σαν συνέπεια της αύξησης των ταχυτήτων στο οδικό δίκτυο.

Σε επίπεδο Κρήτης όμως τα πράγματα δεν είναι καθόλου καλά. Όπως τόνισε ο πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Γιάννης Λιονάκης, πανελλαδικά η Κρήτη πρέπει να είναι η περιοχή με τη μεγαλύτερη αύξηση σε νεκρούς από τροχαία, αγγίζοντας αυτή τη στιγμή το 46%.

Τα στοιχεία δυστυχώς το επιβεβαιώνουν, αφού μέχρι τις 30 Ιουνίου 35 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους στην άσφαλτο, τη στιγμή που πέρυσι το ίδιο διάστημα είχαμε συνολικά 24 νεκρούς. Αν και από την άλλη, μείωση παρουσιάζεται στους ελαφρά τραυματίες, γεγονός που αποτελεί και κάτι θετικό όσον αφορά τα τροχαία στο νησί.


Τραγωδίες στο νησί

Πιο συγκεκριμένα, όπως είπε ο κ. Λιονάκης, φέτος έως τις 30 Ιουνίου είχαμε 32 σοβαρούς τραυματισμούς, ενώ πέρυσι 29. Ελαφριοί τραυματισμοί φέτος έχουν καταγραφεί 173, ενώ πέρυσι 191, με το θετικό εδώ, όπως είπαμε, να είναι ότι παρουσιάζεται μείωση.

Όσον αφορά την κατανομή των νεκρών από τροχαία δυστυχήματα, στο Ρέθυμνο πέρυσι είχαμε 4 και φέτος επίσης 4. Στο Ηράκλειο 11 πέρυσι και 12 φέτος. Στα Χανιά 9 πέρυσι, 10 φέτος και στο Λασίθι κανένα πέρυσι, ενώ 9 φέτος, με την περίπτωση του νομού Λασιθίου, ωστόσο, να εγείρει πολλά ερωτηματικά, καθώς εκεί που δεν εμφάνιζε πολλά θανατηφόρα τροχαία, ξαφνικά εμφανίζει - άγνωστο γιατί - μεγάλη αύξηση.

Σημειώνεται βέβαια πως στα θανατηφόρα τροχαία είχαμε και 4 άτομα τα οποία κατέληξαν πολύ αργότερα από το συμβάν, καθώς χρειάστηκε να νοσηλευτούν πάνω από ένα μήνα στην εντατική κ.λπ., ενώ ένα άλλο στοιχείο που παρατηρείται φέτος είναι ότι στο ΒΟΑΚ έχουμε μια αισθητή μείωση των θανάτων, καθώς από 9 που σημειώθηκαν πέρυσι το πρώτο 6μηνο του έτους, φέτος έχουν σημειωθεί 4.

Την ίδια στιγμή, τις 4 αγγίζουν και οι παρασύρσεις πεζών, ενώ αύξηση κατά 32% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται στους θανάτους από τροχαίο στις ηλικίες άνω των 55 ετών. Από την άλλη, σημειώνεται μείωση 8% στις ηλικίες 36-50 και μια σταθεροποίηση των μικρών ηλικιών 18-26.


Αύξηση τροχαίων στους επαρχιακούς άξονες

Συνεχίζοντας, μέχρι στιγμής έχουν καταγραφεί 17 εκτροπές και 14 συγκρούσεις, ενώ στα τροχαία έχουν εμπλακεί 12 αναβάτες μηχανών, 3 αγροτικά, ενώ τα υπόλοιπα οχήματα είναι Ι.Χ. Αξιοσημείωτο ωστόσο είναι και το γεγονός ότι από τους 19 νεκρούς αναβάτες μηχανών, μόνον ο ένας φορούσε κράνος, ενώ επίσης μεγάλη αύξηση παρατηρείται στα τροχαία που σημειώνονται στους επαρχιακούς οδικούς άξονες του νησιού.

Σημαντικό στοιχείο παράλληλα, όπως είπε ο κ. Λιονάκης, αποτελεί και το ότι από το συνολικό αριθμό νεκρών που έχουν καταγραφεί, οι 5 είναι γυναίκες και όλοι οι υπόλοιποι άνδρες.

Όσον αφορά τώρα στις πιο επικίνδυνες ημέρες της βδομάδας, την Παρασκευή και το Σάββατο φαίνεται να συμβαίνουν τα περισσότερα τροχαία, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να παρουσιάζεται κατά κύριο λόγο τις βραδινές ώρες, μεταξύ 5-9 το βράδυ και 12-7 το πρωί, οπότε και καταγράφοντα τα περισσότερα τροχαία.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τα πιο επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου, μεταξύ άλλων φαίνεται να είναι ο δρόμος προς Πλατανιά στα Χανιά και προς Κίσσαμο, ο δρόμος προς Σπήλι Ρεθύμνου, ο παλιός δρόμος προς Χερσόνησο και Μάλια, η περιοχή της Μεσαράς και φυσικά η περιοχή της Ιεράπετρας, όπου από τα 9 συνολικά τροχαία που έχουν συμβεί στο νομό Λασιθίου, αριθμός πρωτοφανής όπως προαναφέραμε, τα 6 έχουν καταγραφεί στην Ιεράπετρα.

Ο κ. Λιονάκης, σχολιάζοντας τα στοιχεία αυτά, αναφέρει ότι «με διαφορά είμαστε το χειρότερο διαμέρισμα όσον αφορά στα τροχαία στην Ελλάδα. Η χρονιά αυτή είναι η χειρότερη σε ποσοστά και τάσεις από το 2003 και μετά», για να καταλήξει ότι τα περισσότερα τροχαία φαίνεται να οφείλονται στην έλλειψη προσοχής.


Πανελλαδικά στοιχεία: Η ταχύτητα και η έλλειψη προσοχής σκοτώνουν

Πάντως, όπως διαπιστώθηκε, σύμφωνα με τα πανελλαδικά στοιχεία, ο περιορισμός των μετακινήσεων των αυτοκινήτων λόγω της οικονομικής κρίσης επέτρεψε την ανάπτυξη μεγαλύτερης μέσης ταχύτητας στο οδικό δίκτυο. Τα απαράδεκτα υψηλά όρια ταχύτητας (ιδιαίτερα μέσα στις πόλεις), σε συνδυασμό με την ουσιαστική έλλειψη επιτήρησης, φέρνουν αποτελέσματα. Όπως σημειώνεται, είναι προφανής η σχέση αιτίου-αποτελέσματος, η οποία καθιστά γραφική την προσπάθεια να χαρακτηρίζονται αυτά τα εγκλήματα ως «ατυχήματα».

Μάλιστα, η ίδια η Τροχαία ανακοίνωσε ότι κατέγραψε 74.900 παραβιάσεις των ορίων ταχύτητας την αντίστοιχη περίοδο (αριθμός που αντιστοιχεί στο 45% των καταγεγραμμένων παραβάσεων), γεγονός πού την καθιστά μακράν την πλέον «δημοφιλή» και ανθρωποκτόνο παράβαση.

Να θυμίσουμε εδώ πως ο ελληνικός ΚΟΚ προβλέπει για την παραβίαση του ορίου ταχύτητας έως 20 km/h ποινή 40 ευρώ, η οποία, αν πληρωθεί έγκαιρα, έχει έκπτωση 50%, και πως, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, μια αύξηση της ταχύτητας κατά 20 km/h οκταπλασιάζει την πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρας τροχαίας σύγκρουσης.


Ανά μήνα

Μείωση 10,6% σημείωσαν κατά το μήνα Ιανουάριο τα οδικά τροχαία ατυχήματα, που συνέβησαν σε ολόκληρη τη χώρα και προκάλεσαν το θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2014 (763 ατυχήματα τον Ιανουάριο του 2015, έναντι 853 τον Ιανουάριο του 2014).

Σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ., καταγράφηκαν 55 νεκροί, 63 βαριά τραυματίες και 851 ελαφρά τραυματίες, έναντι 58 νεκρών, 63 βαριά τραυματιών και 979 ελαφρά τραυματιών τον Ιανουάριο του 2014, παρουσιάζοντας μείωση κατά 5,2% σε νεκρούς, μηδενική ποσοστιαία μεταβολή σε βαριά τραυματίες και μείωση κατά 13,1% σε ελαφρά τραυματίες.

Εν συνεχεία, κατά 15,4% μειώθηκαν το Φεβρουάριο τα τροχαία ατυχήματα που σημειώθηκαν σε ολόκληρη τη χώρα και προκάλεσαν το θάνατο ή τον τραυματισµό ατόμων.

Συγκεκριμένα, τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα ανήλθαν σε 719 και σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ., στα ατυχήματα αυτά έχασαν τη ζωή τους 52 άνθρωποι (αύξηση 13%), 70 τραυματίστηκαν βαριά (αύξηση 29,6%) και 777 τραυματίστηκαν ελαφρά (μείωση 20,7%).

Μείωση 13,1% σημείωσαν τα οδικά τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν το Μάρτιο φέτος σε ολόκληρη τη χώρα και προκάλεσαν το θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, και ανήλθαν σε 781 τον αριθμό, όπως ανακοίνωσε η ΕΛ.ΣΤΑΤ. Στα ατυχήματα αυτά καταγράφηκαν 57 νεκροί (αύξηση 18,8%), 86 βαριά τραυματίες (αύξηση 6,2%) και 848 ελαφρά τραυματίες (μείωση 14,6%).

Μειωμένα κατά 13,6%, σε σύγκριση με πέρυσι, ήταν τα οδικά τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν σε ολόκληρη τη χώρα και προκάλεσαν το θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων τον Απρίλιο του 2014. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., τα τροχαία μειώθηκαν σε 884 τον Απρίλιο του 2014, από 1.023 τον Απρίλιο του 2013.

Από τα παθόντα πρόσωπα των οδικών τροχαίων ατυχημάτων, κατεγράφησαν 55 νεκροί, 74 βαριά τραυματίες και 1.015 ελαφρά τραυματίες, έναντι 66 νεκρών, 98 βαριά τραυματιών και 1.102 ελαφρά τραυματιών τον Απρίλιο του 2013. Καταγράφηκε, δηλαδή, μείωση κατά 16,7% σε νεκρούς, 24,5% σε βαριά τραυματίες και 7,9% σε ελαφρά τραυματίες.

Το Μάιο τα οδικά τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν σε ολόκληρη τη χώρα και προκάλεσαν το θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων μειώθηκαν κατά 2,5%σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2014 (1.074 το Μάιο του 2015, έναντι 1.101 το Μάιο του 2014).

Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), από τα παθόντα πρόσωπα των οδικών τροχαίων ατυχημάτων, καταγράφηκαν 64 νεκροί, 108 βαριά τραυματίες και 1.167 ελαφρά τραυματίες, έναντι 67 νεκρών, 99 βαριά τραυματιών και 1.280 ελαφρά τραυματιών το Μάιο του 2014, παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,5% σε νεκρούς, αύξηση κατά 9,1% σε βαριά τραυματίες και μείωση κατά 8,8% σε ελαφρά τραυματίες.


Οι αλλαγές για τον ΚΟΚ

Τέλος, αλλά όχι τελευταίο, όπως σημειώνεται, Κοινωνική Εργασία αντί αφαίρεσης πινακίδων, αλλά και εκπτώσεις στα πρόστιμα ανά περίπτωση φέρεται ότι εισηγείται για τους παραβάτες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ο αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Γιάννης Πανούσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εισήγηση του κ. Πανούση προς τους αρμόδιους φορείς, καθώς και στα υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών, περιλαμβάνει πρόταση για μείωση των προστίμων της τάξεως που μπορεί να φτάνει έως και 50%, αλλά και καταβολή αυτού σε δόσεις, ακόμη και για πρόστιμα της τάξεως των 40 ευρώ.

Ωστόσο, δε θα τυγχάνουν αυτής της «ευνοϊκής» μεταχείρισης οδηγοί που θα βρεθούν υπό την επήρεια αλκοόλ, εκείνοι που δε σέβονται τον κόκκινο σηματοδότη, αλλά και όσοι παραβιάσουν την πινακίδα του STOP.

Όσον αφορά στους παραβάτες εκείνους που χρησιμοποιούν το όχημά τους ως επαγγελματικό μέσο ή το όχημά τους είναι το αποκλειστικό μέσο για να πάνε τα παιδιά τους στο σχολείο, η πρόταση που κομίζει ο κ. Πανούσης έχει να κάνει με την αντικατάσταση του μέτρου της αφαίρεσης πινακίδων με αυτό της κοινωνικής εργασίας.

Μαρία Αντωνογιαννάκη

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση