iphone app
android app
iphone app android app
Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2017
Μαθητές, Παράσταση

Μαθητές του 3ου Γυμνασίου Ηρακλείου στο σανίδι


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Το θέατρο είναι μια τέχνη σύνθετη, κοινωνική και βαθύτατα παιδευτική. Παίζει σημαντικό ρόλο στην πνευματική και αισθητική καλλιέργεια του παιδιού και συντελεί στην άνοδο του πολιτισμού μιας χώρας. Είναι κάτι το ζωντανό. Ακολουθεί τη ζωή και τις κοινωνικές εξελίξεις.

Στόχος του 3ου Γυμνασίου Ηρακλείου δεν είναι το υπερθέαμα, αλλά η απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων και η ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών. Η παράσταση που πραγματοποίησε τις προηγούμενες ημέρες στο χώρο του απέδειξε πραγματικά πως το θέατρο δεν είναι ένα πρόχειρο θέαμα, όταν σέβεται την προσωπικότητα του μαθητή, τις δυνατότητές του, τα θέλω του και τις ανάγκες του.

«Βασικός σκοπός του προγράμματος ήταν μέσα από το θεατρικό παιχνίδι οι μαθητές να γίνουν ομάδα, να αποκτήσουν συλλογική συνείδηση και να ενεργοποιήσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις μιας παράστασης.

Στο πρόγραμμα συμμετείχαν μαθητές της Β' και Γ' τάξης του γυμνασίου και τα τμήματα ένταξης κωφών και βαρήκοων ηλικίας 12-15 ετών του 3ο Γυμνασίου Ηρακλείου. Δεδομένου ότι οι μαθητές με αισθητηριακά προβλήματα έχουν δυσκολίες στην επικοινωνία, στην προσαρμογή και στην ενσωμάτωση, το θεατρικό παιχνίδι χρησιμοποιήθηκε ως ένα σημαντικό μέσο κοινωνικοποίησης, έκφρασης, εκτόνωσης της συναισθηματικής έντασης και ψυχαγωγίας.

Τίποτα δεν ήταν ψυχαναγκαστικό, η συμμετοχή των μαθητών ήταν προαιρετική και των καθηγητών καθαρά εθελοντική, πέραν του υποχρεωτικού τους ωραρίου, στα πλαίσια πολιτιστικού προγράμματος», τόνισε η καθηγήτρια Ολυμπία Κακοδειπνάκη.

Το κείμενο του Σαιντ Εξιπερύ "Ο Μικρός Πρίγκιπας" ήταν το ερέθισμα, ήταν η έμπνευση αλλά όχι η «πιστή αναπαραγωγή», όπως μας είπε. Για το λόγο αυτό δε δόθηκαν προκατασκευασμένα σενάρια στα παιδιά, αλλά μέσα από το θεατρικό παιχνίδι (μέσα από την αίσθηση) επιλέχτηκαν οι ρόλοι από τα ίδια τα παιδιά αβίαστα. Ο τίτλος του έργου και η "σκηνοθεσία" σε πολλά σημεία του έργου έγιναν από αυτά πρωτοτυπώντας και κάνοντάς το ακόμα πιο σύγχρονο.


Σε τέσσερις φάσεις

Το θεατρικό παιχνίδι χωρίστηκε σε τέσσερις φάσεις:

- Στη φάση ευαισθητοποίησης και συγκρότησης της ομάδας, όπου μέσα από το παιχνίδι, τις βιωματικές ασκήσεις, την αισθησιοκινητική δράση (γλώσσα του σώματος, μιμητικές ασκήσεις, ερεθίσματα, ατομικά ενδιαφέροντα) ενθαρρύνονται οι μαθητές να ξεπεράσουν τις έμφυτες αναστολές και δειλίες. Δίδονται ερεθίσματα για την ανάκληση της προηγούμενης γνώσης και την ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος.

- Στη φάση "Παιχνίδι ρόλων". Μέσα από έναν ρόλο που επιλέγει μόνο του το παιδί προβάλει εμπειρίες και συναισθήματα. Οι μαθητές, χρησιμοποιώντας δικό τους λόγο ή κρατώντας το λόγο από το κείμενο που τους δόθηκε αρχικά και αναπροσαρμόζοντας τον στις δικές τους ανάγκες, φτιάχνουν το δικό τους δρώμενο.

- Η τρίτη φάση αφορούσε "Ομαδικά δρώμενα-Αναπαράσταση": Οι μαθητές παίζουν τα δρώμενά τους και τα παρουσιάζουν στις άλλες ομάδες.

- Η τέταρτη: "Αξιολόγηση των δρώμενων". Συζήτηση, συμπεράσματα, προτάσεις και το δέσιμο των σκηνών σε μια ενιαία παράσταση (μουσική επένδυση, σκηνικά, παρουσία αφηγητή για το δέσιμο των σκηνών).


Οι καθηγητές: «Το αποτέλεσμα μάς δικαίωσε»

«Μέσα από αυτή την αλληλεπίδραση των ομάδων, τη συλλογική συνείδηση, τη συνεργασία, την αυτοπειθαρχία και την αυτοσυγκέντρωση οι μαθητές εκφράστηκαν δημιουργικά, επικοινώνησαν, ευαισθητοποιήθηκαν και το αποτέλεσμα μάς δικαίωσε», ανέφερε η καθηγήτρια Μαρία Καπελάκη.

«Η σκηνική τους παρουσία στο τέλος ήταν εντυπωσιακή και αυστηρά δομημένη. Έδειξαν μια απίστευτη υπευθυνότητα και ωριμότητα και η επιβράβευση ήρθε με τα χειροκροτήματα του κόσμου στην παράσταση», σημείωσε η καθηγήτρια Κορίνα Μοσχοβάκη.

«Οι μαθητές των τμημάτων ένταξης έδωσαν το δικό τους δυναμικό παρόν παίζοντας και αποδίδοντας στη νοηματική γλώσσα κάποια αποσπάσματα του έργου ευαισθητοποιώντας την κοινή γνώμη σε θέματα διαφορετικότητας και δρώντας έτσι και ενάντια στον κοινωνικό αποκλεισμό», πρόσθεσε η καθηγήτρια Εύα Σηφάκη.

Όλοι οι μαθητές απέκτησαν μια επαφή με τη σκηνική παραγωγή ως κατασκευαστές, σκηνοθέτες, σεναριογράφοι, μουσικοί παραγωγοί και γενικότερα καλλιτέχνες. Εξάλλου, στο θέατρο όλες οι τέχνες παίζουν μαζί...

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τα ίδια τα παιδιά, όπως υπογράμμισαν οι υπεύθυνες της παράστασης καθηγήτριες, από φέτος ρωτάνε εάν θα συνεχιστεί το πρόγραμμα και του χρόνου ή εάν θα ξαναπαιχτεί η παράσταση.

Μια μικρή γεύση μπορούν να πάρουν όσοι επιθυμούν επισκεπτόμενοι την ιστοσελίδα του σχολείου: http://3gym-irakl.ira.sch.gr.

Ιωάννα Βλαχάκη

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση