iphone app
android app
iphone app android app
Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2017
ΕΥΡΩ - ΕΞΟΔΟΣ ΑΠΟ Ε.Ε. - ΕΛΛΑΔΑ

Η εφαρμογή των "κοινών κανόνων" στην ευρωζώνη


Με αφορμή το θέμα της Ελλάδας, έχει εμπεδωθεί μια λογική που φαίνεται εκ πρώτης όψεως εύλογη, σύμφωνα με την οποία η ΕΕ θεσπίζει κοινούς κανόνες για την οικονομία που όλα τα κράτη-μέλη πρέπει να ακολουθούν. Ως συνέχεια, "όποιος δεν εφαρμόζει τους κοινούς κανόνες, ο ίδιος φταίει για όσα στραβά του συμβούν και κανένας άλλος".

Του Κώστα Μαυρίδη *

Φυσικά, η ελληνική οικονομία έχει πολλά στραβά για τα οποία φταίει η ίδια και κανένας άλλος (από την φοροδιαφυγή, την διαπλοκή, τις μίζες... μέχρι τις κουτοπονηριές και αρπαχτές στα ευρωπαϊκά κονδύλια). Όμως, τα περί αμερόληπτων κοινών κανόνων, είναι σε αρκετές περιπτώσεις υπεραπλούστευση που υπηρετεί τα δυνατά κράτη. Τα περί αμερόληπτων κοινών κανόνων, υιοθετούν και δικοί μας, είτε στην Κύπρο (όπως ο κ. Αβ. Νεοφύτου που ζήτησε την αυστηρή εφαρμογή των κανόνων για την Ελλάδα!) είτε στην ΕΕ (όπου εκείνος που ευθυγραμμίζεται με τις θέσεις των δυνατών, ανελίσσεται πιο εύκολα εντός ΕΕ).

Ενδεικτικά αναφέρουμε δύο περιπτώσεις μεροληπτικής εφαρμογής των κανόνων εις βάρος αδύνατων κρατών μελών από το παρελθόν:

α) η επιβολή του κουρέματος καταθέσεων στην Κύπρο με εκείνο τον βάναυσο τρόπο, έγινε γιατί η Κύπρος κρίθηκε καλό πείραμα και ελεγχόμενο. Θα γινόταν το ίδιο αν ήταν η Γερμανία;

β) Το 2012 λήφθηκε κοινή απόφαση για αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους της Ελλάδας με κούρεμα του. Στην πραγματικότητα, οι οφειλές της Ελλάδας προς ιδιωτικές τράπεζες (Γερμανίας και Γαλλίας), παρείχαν στην Ελληνική Κυβέρνηση ένα φοβερό όπλο. Τυχόν άρνηση πληρωμής του χρέους θα οδηγούσε τις τράπεζες αυτές στην κατάρρευση και το ευρώ στα… βράχια. Για αυτό, η αναδιάρθρωση έγινε ώστε οι οφειλές της Ελλάδας να μεταβιβαστούν από τις τράπεζες σε ευρωπαϊκούς θεσμούς και έτσι να διασωθούν οι γερμανικές και γαλλικές τράπεζες και "χαμένο" την Ελλάδα.

Σήμερα, τα πράγματα γίνονται πιο συγκαλυμμένα και απαιτείται διεισδυτικότερη ανίχνευση. Ωστόσο, μεροληπτική εφαρμογή των κανόνων υπάρχει και τώρα ενώπιον μας. Η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Ένωση τέθηκε σε λειτουργία και βασίζεται σε κοινούς κανόνες για όλες τις τράπεζες στην ΕΕ. Ενώ όμως οι τεχνοκράτες-ειδικοί σχεδίασαν την Ευρωπαϊκή Τραπεζική Ένωση με κοινό ευρωπαϊκό σχέδιο εγγύησης των καταθέσεων (εγγύηση καταθέσεων μέχρι 100,000 ευρώ από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για όλες τις τράπεζες εντός ΕΕ), αυτό δεν εφαρμόστηκε και η αμερόληπτη εφαρμογή των κανόνων αφέθηκε για το ... μέλλον. Αναπόφευκτα, ως αποτέλεσμα το μικρό και αδύνατο κράτος της Κύπρου δεν μπορεί να παρέχει την ίδια αξιόπιστη εγγύηση καταθέσεων στις τράπεζες του όπως η Γερμανία. Αυτό δημιουργεί αθέμιτο πλεονέκτημα για ιδιωτικές τράπεζες εντός της Γερμανίας, φορτώνοντας τα αδύνατα κράτη μέλη με δυσανάλογα βάρη και υποχρεώσεις.

Σήμερα, έχουμε επίσης ενώπιον μας το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (Σχέδιο Γιούνκερ) με διακηρυγμένη αρχή ότι τα διάφορα επενδυτικά έργα θα αξιολογούνται με βάση τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά, χωρίς οποιαδήποτε πολιτική επιρροή. Πρόκειται για ένα εργαλείο που επιδιώκει να καλύψει το χάσμα των επενδύσεων εντός της ΕΕ και ταυτόχρονα κινείται ενάντια στην μονόπλευρη λιτότητα, ειδικά εάν συνδράμει στην πράξη και εκείνες τις χώρες που πλήττονται από την κρίση. Από την άλλη, ο συνδυασμός της δημόσιας παρέμβασης των ευρωπαϊκών θεσμών και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας είναι μια ιδεολογική καινοτομία για όσους θεωρούν την δημόσια παρέμβαση ως κάτι το διαβολικό, αλλά την αποδέχονται τώρα που την υιοθέτησε ο Πρόεδρος της Επιτροπής επειδή τα ιδιωτικά κεφάλαια δεν καλύπτουν το χάσμα. Ωστόσο, η Κύπρος παρέχει επενδυτικές ευκαιρίες σε τομείς που καλύπτονται από το Σχέδιο Γιούνκερ, περιλαμβανομένης της ενέργειας, αλλά η Τουρκία παρεμβαίνει παράνομα στην Ευρωπαϊκή ΑΟΖ της Κύπρου.

Στο ευρωκοινοβούλιο επέμενα ότι στην Κύπρο κρίνεται η αμερόληπτη κατανομή των επενδύσεων του Σχεδίου χωρίς πολιτικές επιρροές. Στην Κύπρο κρίνεται κατά πόσον η πολιτική πίεση ενός παράνομου επιδρομέα εναντίον ενός μικρού κράτους-μέλους της ΕΕ, θα επηρεάσει αρνητικά τις αποφάσεις για επενδύσεις. Θα δούμε στην πράξη λοιπόν πόσο αμερόληπτα θα εφαρμοστούν οι κοινοί κανόνες σε αυτή την περίπτωση και κατά πόσον η αδύνατη Κύπρος θα τύχει αμερόληπτης μεταχείρισης.

* Ο Κώστας Μαυρίδης είναι ευρωβουλευτής ΔΗΚΟ - S&D

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση