iphone app
android app
iphone app android app
Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2017
Σχολείο 28ο - 57ο συστεγαζόμενα

Ο Δήμος δίνει τα σχολεία σε ιδιώτες!


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

«Δεν είναι στραβός ο γιαλός... Στραβά αρμενίζουμε» παραδέχονται στη Λότζια για το προβληματικό, αίολο σημερινό καθεστώς γύρω από την παραχώρηση των σχολικών χώρων σε συλλόγους και φορείς. Ενόψει μάλιστα της ερχόμενης σχολικής σεζόν, η δημοτική Αρχή προαναγγέλλει ριζικές αλλαγές, ένα πιο σφιχτό και αυστηρό πλαίσιο, διότι στο συγκεκριμένο θέμα, όπως επιτάσσει η κοινή λογική, η γυναίκα του Καίσαρα δεν πρέπει να είναι απλώς τίμια, αλλά και να φαίνεται..!

Το τελευταίο δυστυχώς δε φαίνεται να ισχύει. Το ως τώρα σκηνικό στο μέτωπο της παραχώρησης σχολικών εγκαταστάσεων τις απογευματινές ώρες συνοδεύεται από ερωτηματικά, επιφυλάξεις και... σκιές. Ένα "θολό" τοπίο, όπως έχει αναδείξει μέσα από αποκαλυπτικά δημοσιεύματά τα της η "Νέα Κρήτη", που αφήνει χώρο για μπίζνες, κάτω από το τραπέζι, στα σχολεία.

Πέρα από τις σκιές και τα θολά σημεία γύρω από τις οικονομικές υπηρεσίες και τις συναλλαγές που στήνονται με φόντο την απογευματινή χρήση των σχολικών χώρων, θέμα που έχει αναδείξει η "Ν.Κ.", ενδεικτικό του όλου στρεβλού καθεστώτος είναι το εξής παράδοξο: Μόλις τις προάλλες, συγκεκριμένα τη Δευτέρα, το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου κλήθηκε να αποφασίσει για την παραχώρηση των σχολικών χώρων, που όμως έχουν παραχωρηθεί εδώ και πολλούς μήνες! Δηλαδή οι δημοτικοί σύμβουλοι επικύρωσαν τις παραχωρήσεις σχολικών εγκαταστάσεων της σχολικής χρονιάς που πέρασε με τη λήξη ακριβώς της σχολικής σεζόν!

Βεβαίως, για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις, αυτό δε συνέβη για πρώτη φορά. Αυτή είναι, όσο και αν ακούγεται παράδοξο, η συνήθης πρακτική όλα αυτά τα χρόνια, όχι μόνο στο Δήμο Ηρακλείου, αλλά και στους άλλους Δήμους. Μια πρακτική βεβαίως παράλογη και οξύμωρη, όπως παραδέχτηκε η αντιδήμαρχος Παιδείας Μαρία Καναβάκη, που πρέπει να αλλάξει. Και αυτό, όπως δεσμεύτηκε, θα συμβεί από την επόμενη σχολική σεζόν 2015-2016...

«Όντως υπάρχουν θέματα σε ό,τι αφορά το όλο καθεστώς της παραχώρησης σχολικών χώρων. Δεν είναι φυσιολογικό, θεμιτό, αν θέλετε, από αυτοδιοικητική σκοπιά αυτό που συμβαίνει ως τώρα. Να καλείται το Δημοτικό Συμβούλιο να εγκρίνει στα τέλη του διδακτικού έτους παραχωρήσεις σχολικών χώρων για τη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε. Να αποφασίσει, δηλαδή, ένα εκλεγμένο Σώμα κατόπιν εορτής.

Η πρακτική που ακολουθείται είναι τα αιτήματα για χρήση σχολικών χώρων να περνάνε πρώτα από τις σχολικές επιτροπές. Κατόπιν περνάνε από την κάθε Δημοτική Επιτροπή Παιδείας και κατόπιν, με μεγάλη καθυστέρηση, οι παραχωρήσεις έρχονται προς έγκριση ή μη στα Δημοτικά Συμβούλια», παραδέχτηκε μιλώντας στη "Νέα Κρήτη" η αντιδήμαρχος Παιδείας και πρόσθεσε: «Είναι αντιληπτό στον καθένα το στρεβλό του πράγματος, ακόμα και διαδικαστικά αν θέλετε. Και γι' αυτό θα το αλλάξουμε. Είναι θέλησή μας και δεσμευόμαστε πως αφενός δε θα επαναληφθεί αυτό που γινόταν τόσα χρόνια να αποφασίσει στο τέλος της χρονιάς το Δημοτικό Συμβούλιο για κάτι που γίνεται από τις Αρχές. Βεβαίως, δεν μπορούμε να αλλάξουμε τη ροή της διαδικασίας, αλλά δεσμευόμαστε να την περιορίσουμε χρονικά. Να υπάρχει δηλαδή απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τα αιτήματα παραχώρησης των σχολικών εγκαταστάσεων εντός 2-3 μηνών από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και όχι στα τέλη της».

Πέρα από το ζήτημα ηθικής τάξης που γεννάται ακόμα και επί του διαδικαστικού, η αντιδήμαρχος Παιδείας προανήγγειλε βελτιωτικές κινήσεις και επί της "ταμπακέρας" της υπόθεσης. Επί της αυστηριοποίησης, δηλαδή, του καθεστώτος παραχώρησης, ώστε να μην υπάρχουν "παράθυρα" για ιδιωτικές απογευματινές μπίζνες στους δημόσιους, σχολικούς χώρους.

«Η παραχώρηση σχολικών χώρων σε φορείς και συλλόγους γίνεται με βάση συγκεκριμένα κριτήρια. Οι χώροι παραχωρούνται με κύριο όρο οι όποιες δραστηριότητες να γίνονται δωρεάν. Και φυσικά είναι προϋπόθεση βασική να υπάρχει η σύμφωνη γνώμη του διευθυντή του κάθε σχολείου. Η αλήθεια είναι πως σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να υπάρχουν και υποψίες πίσω από το φαινομενικό του αιτήματος. Για το λόγο αυτό έχουμε αποφασίσει να κάνουμε κάποιες τροποποιήσεις, να αυστηροποιήσουμε περαιτέρω τα κριτήρια παραχώρησης»...


Απογευματινές δραστηριότητες στα σχολεία: Στρεβλό σκηνικό, σχεδόν υποτυπώδης ο έλεγχος...

Γιατί όμως χρειάζεται μεγαλύτερη αυστηροποίηση των κριτηρίων και περισσότερη επίβλεψη από πλευράς Δήμου; Ο λόγος είναι απλός. Δεν ελέγχεται όλο το φάσμα των εξωσχολικών δραστηριοτήτων που γίνονται τις απογευματινές ώρες στα σχολεία. Εξωσχολικές δραστηριότητες που μπορεί να είναι από σκάκι και βόλεϊ, μέχρι θεατρικό παιχνίδι και παραδοσιακοί χοροί.

Η διαδικασία παραχώρησης του σχολείου γίνεται από το Δήμο. Κάθε ιδιώτης που επιθυμεί να "μπει μέσα" ή κάθε Σύλλογος Γονέων που θέλει να "εκμεταλλευτεί" το απόγευμα το χώρο για δραστηριότητες των παιδιών πρέπει να υποβάλει μια αίτηση. Συχνά στην αίτηση αναγράφεται ότι η εκμετάλλευση του χώρου θα γίνεται χωρίς οικονομικό όφελος τού παραδίδοντος τα όποια μαθήματα, αλλά στη συνέχεια αποδεικνύεται ότι αυτό δεν ισχύει. Και καλούνται οι γονείς να πληρώσουν "εθελοντικά" μια συνεισφορά, χωρίς απόδειξη φυσικά, και με την υπόσχεση ότι μέρος της θα αποδοθεί στο σχολείο για τα λειτουργικά του έξοδα...

Οι Σχολικές Επιτροπές και η Δημοτική Επιτροπή κάνουν μια στοιχειώδη αξιολόγηση των αιτημάτων στην αρχή.

Ο Δήμος πάλι περιορίζεται σε παθητικό ρόλο, αφού δεν επιβλέπει το τι γίνεται επί του πρακτέου σε κάθε σχολικό χώρο, όπου με την έγκριση των Σχολικών Επιτροπών έχει παραχωρηθεί σε ένα σύλλογο. Όμως αυτό το σκηνικό αφήνει έκθετο το Δήμο σε οποιαδήποτε αρνητικό φαινόμενο, από ένα ατύχημα κάποιου μαθητή μέχρι περιστατικό παρενόχλησης... Διότι σε τελική ανάλυση είναι ο ιδιοκτήτης και παραχωρών του σχολικού χώρου για εξωσχολική δραστηριότητα;


Να αναλάβει ο Δήμος τις ευθύνες του ζητά η ΕΛΜΕ Ηρακλείου: «Όχι διδασκαλίες, προπονήσεις και τα συναφή επ' αμοιβή»

Αυτό ακριβώς το αίολο σκηνικό λόγω του "διακοσμητικού ρόλου" του Δήμου Ηρακλείου επισήμανε στη "Νέα Κρήτη" ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηρακλείου Λάζαρος Μάρκου, καλώντας τη δημοτική Αρχή να υιοθετήσει τις προτάσεις που έχει επανειλημμένως καταθέσει προς τη Λότζια η ΕΛΜΕ.

«Το όλο θέμα καταδεικνύει το πώς γίνεται η παραχώρηση των σχολικών χώρων σε συλλόγους και φορείς. Και μόνο το ότι το Δημοτικό Συμβούλιο παίρνει απόφαση για την παραχώρηση των σχολικών χώρων με τόσο μεγάλη καθυστέρηση, στο τέλος της σχολικής χρονιάς και όχι στην αρχή υποδηλώνει τη στρεβλότητα της όλης κατάστασης ακόμα και επί του διαδικαστικού.

Πέρα όμως από το διαδικαστικό, που και αυτό έχει τη σημασία του και γεννά ζητήματα, για να περάσουμε στην ουσία. Θα πρέπει να αλλάξει το όλο σύστημα, η διαδικασία και η φιλοσοφία της αξιοποίησης των σχολικών χώρων τις απογευματινές ώρες. Η ΕΛΜΕ Ηρακλείου έχει κάνει συγκεκριμένες προτάσεις. Προεκλογικά τις είχαμε παρουσιάσει σε όλες τις παρατάξεις. Μετεκλογικά, τις καταθέσαμε στην αρμόδια αντιδήμαρχο Παιδείας.

Δυστυχώς, δεν έχουμε εισακουστεί. Ελπίζουμε να υιοθετηθούν οι προτάσεις μας από τη νέα σχολική χρονιά. Το περίγραμμα των προτάσεών μας αφορά στην ενεργοποίηση του Δήμου και όχι τον περιορισμό του σε ένα ρόλο μεσολαβητικό. Ο Δήμος πρέπει να καταρτίσει πρόγραμμα αξιοποίησης των σχολικών χώρων τα απογεύματα. Ο Δήμος πρέπει να έχει την όλη ευθύνη. Να μεριμνήσει για την πρόσληψη προσωπικού, για τη φύλαξη των χώρων, για τη διασφάλιση σωστών διαδικασιών. Αυτό σημαίνει για μας, για την ΕΛΜΕ, ανοιχτό σχολείο. Και όχι διδασκαλίες, προπονήσεις, και τα συναφή επ' αμοιβή...».

Μπάμπης Σαββίδης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση