iphone app
android app
iphone app android app
Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2017
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ

Ερώτηση Κυριάκου Μητσοτάκη για το νέο ΕΣΔΑ


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Ερώτηση στην οποία καταδεικνύει την επικινδυνότητα και την προχειρότητα της κυβέρνησης στην προτεινόμενη αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΕΣΔΑ) κατέθεσε σήμερα, Δευτέρα 8 Ιουνίου, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος, βουλευτής Β' Αθηνών της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ειδικότερα, ο κ. Μητσοτάκης στην ερώτησή του προς τον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Παναγιώτη Λαφαζάνη και τον υπουργό Οικονομικών, Γιάνη Βαρουφάκη, εστιάζει στις ευρύτερες συνέπειες που έχει η αναθεώρηση του υφιστάμενου ΕΣΔΑ και εγκαλεί την Κυβέρνηση για ιδεοληψία και μικροπολιτική σκοπιμότητα.

Το αναθεωρημένο κείμενο αναδεικνύει ότι ο προτεινόμενος ΕΣΔΑ αλλάζει συθέμελα τον υφιστάμενο σχεδιασμό κυρίως ως προς:

- Τη στοχοθεσία του και την εσωτερική λογική του

- Τον αποκλεισμό ιδιωτικών κεφαλαίων και επενδύσεων από τη Διαχείριση Απορριμμάτων

- Την κατάργηση της αυτοτέλειας των δυο βαθμών Αυτοδιοίκησης στο συγκεκριμένο ζήτημα.

Ακολουθεί η ερώτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη προς τους Υπουργούς Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Οικονομικών:


ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Παναγιώτη Λαφαζάνη και τον Υπουργό Οικονομικών κ. Γιάνη Βαρουφάκη


ΘΕΜΑ:Νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)

To ΕΣΔΑ εκπονήθηκε από ομάδα ειδικών, έμπειρων επιστημόνων κατόπιν μελέτης που είχε ανατεθεί το 2012 και παραληφθεί το 2014, με την συνεργασία και την επίβλεψη του ΥΠΕΚΑ. Αυτή την μακρόχρονη επιστημονική προσπάθεια που στηριζόταν σε διεθνή δεδομένα, έσπευσε η κυβέρνηση να αναθεωρήσει παρότι έχει παρέλθει ελάχιστος χρόνος από την εκπόνησή της. Το αναθεωρημένο κείμενο που τίθεται πλέον σε δημόσια διαβούλευση αναδεικνύει ότι το νέο ΕΣΔΑ αλλάζει συθέμελα τον υφιστάμενο σχεδιασμό κυρίως ως προς:

- Τη στοχοθεσία του και την εσωτερική λογική του

- Τον αποκλεισμό ιδιωτικών κεφαλαίων και επενδύσεων από τη Διαχείριση Απορριμμάτων

- Την κατάργηση της αυτοτέλειας των δυο βαθμών Αυτοδιοίκησης στο συγκεκριμένο ζήτημα, παρεμβαίνοντας σε πρωτοβουλίες που έχουν ξεκινήσει εδώ και πολλά χρόνια και βασίζονται σε πολλαπλές αποφάσεις συλλογικών οργάνων αλλά και τη συναίνεση των τοπικών κοινωνιών.

Αναλυτικότερα:

Το νέο ΕΣΔΑ διέπεται από επιστημονικά ατεκμηρίωτους και αυθαίρετους στόχους καθώς ενδεικτικά προβλέπει:

1. Καθιέρωση χωριστής συλλογής αποβλήτων, τουλάχιστον για το γυαλί, το χαρτί, το μέταλλο και το πλαστικό, ώστε να εξασφαλισθεί η ανακύκλωση του 65% του συνολικού τους βάρους από το στάδιο της προδιαλογής, ως το 2020. [Σήμερα στην Ελλάδα ανακυκλώνεται μόνο το 17% του συνολικού βάρους. Στη Γερμανία - την πιο ανεπτυγμένη χώρα στην ΕΕ στον τομέα - ανακυκλώνεται το 62%. Η πρόβλεψη του νέου ΕΣΔΑ είναι συνεπώς ανέφικτη]

2. Καθιέρωση της χωριστής συλλογής των βιοαποβλήτων, με στόχο να επιτευχθεί η χωριστή συλλογή του 40% του συνολικού βάρους των βιοαποβλήτων, ως το 2020. [Σήμερα στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι μόλις 1,5%. Η πρόβλεψη του νέου ΕΣΔΑ είναι συνεπώς ανέφικτη].

Προς επίτευξη τέτοιων αυθαίρετων ποσοτικών στόχων, το νέο ΕΣΔΑ επιτάσσει την αναθεώρηση των περιφερειακών σχεδιασμών (ΠΕΣΔΑ) και τον επανασχεδιασμό των αναγκαίων έργων και υποδομών προκειμένου οι στόχοι αυτοί να υλοποιηθούν.  

Συγκεκριμένα για το σκοπό αυτό προβλέπεται ότι:

- Οι αναθεωρημένοι ΠΕΣΔΑ θα εξειδικεύουν τα τοπικά σχέδια διαχείρισης τα οποία θα εμπεριέχονται υποχρεωτικά στους νέους ριζικά αναθεωρημένους κανονισμούς καθαριότητας των δήμων

- Για όσα έργα και υποδομές έχουν σχεδιαστεί να υλοποιηθούν με τη μορφή ΣΔΙΤ και δεν έχουν ακόμα υπογραφεί συμβάσεις, θα ανασταλούν και αντ΄ αυτών θα σχεδιαστούν νέα, βάσει του νέου ΕΣΔΑ

- Με άλλα λόγια, δεν θα προχωρήσουν διαγωνισμοί, οι οποίοι βρίσκονται σε εξέλιξη και αφορούν τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων σε Πελοπόννησο, Δυτική Μακεδονία, Ηλεία, Σέρρες, Ήπειρο, Αλεξανδρούπολη, Θήβα κ.ά.

Τέλος, προβλέπεται η μετεξέλιξη του ΕΟΑΝ σε Οργανισμό Διαχείρισης Αποβλήτων με ευρύτερες αρμοδιότητες και η μετατροπή όσων ΦοΔΣΑ είναι ΑΕ σε ΝΠΔΔ.

Χαρακτηριστική του καινούργιου πνεύματος που διέπει το νέο ΕΣΔΑ είναι η γραπτή δήλωση της αναπληρώτριας υπουργού Οικονομικών κυρίας Νάντιας Βαλαβάνη ότι «σε τμήμα 12 στρεμμάτων της έκτασης 6,2 χιλιάδων στρεμμάτων του Ελληνικού, θα δημιουργηθεί χώρος που θα εξυπηρετεί το τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων των Δήμων Γλυφάδας, Αλίμου, Αργυρούπολης, Ελληνικού και Παλαιού Φαλήρου μέσω κατασκευής Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων».


ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. υπουργοί Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Οικονομικών:

1. Με τι επιστημονική τεκμηρίωση αναθεωρήθηκε το ΕΣΔΑ;

2. Πώς ακριβώς θα καλυφθεί το κόστος του νέου ΕΣΔΑ (1.7 δις ευρώ κατά την εκτίμηση της κυβέρνησης); Ποιο είναι το χρηματοοικονομικό μοντέλο (δείκτες αποδοτικότητας, ύψος επένδυσης, διάρκεια απόσβεσης) στο οποίο στηρίζονται οι προβλεπόμενες δράσεις;

3. Πόσος χρόνος εκτιμά η κυβέρνηση ότι απαιτείται για την εκπόνηση νέων τοπικών σχεδίων διαχείρισης, την αναθεώρηση των ΠΕΣΔΑ την εκ νέου ωρίμανση έργων για μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων σε τοπικό επίπεδο -αλλά και σε περιφερειακό επίπεδο- για τις υπολειπόμενες ποσότητες μετά την τοπική διαχείριση; Υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση των απαιτούμενων νέων έργων;

4. Με δεδομένο τον κορεσμό των υφιστάμενων υποδομών ειδικά στην Αττική και τις ασφυκτικές προθεσμίες που μας έχουν θέσει οι κοινοτικές οδηγίες εκτιμά η κυβέρνηση ότι υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος;

5. Γνωρίζει η κυβέρνηση ότι η προτεινόμενη αναθεώρηση του ΕΣΔΑ θα οδηγήσει με βεβαιότητα στην επιβολή Κοινοτικών προστίμων για την μη έγκαιρη συμμόρφωση στην οδηγία-πλαίσιο για τη διαχείριση των αποβλήτων;

6. Δεν παραβιάζεται η αρχή της ασφάλειας δικαίου και της συνέχισης του κράτους, όσον αφορά στην ανάκληση διαγωνισμών ΣΔΙΤ που έχουν την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και του Συμβουλίου της Επικρατείας;

7. Τι μήνυμα δίνεται σε εταιρείες/ιδιώτες που ύστερα από πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του ελληνικού κράτους υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές και δαπάνησαν σημαντικά κεφάλαια για να λάβουν τις απαιτούμενες εγκρίσεις;

8. Τι μήνυμα εκπέμπεται διεθνώς σχετικά με το επενδυτικό ρίσκο στην Ελλάδα καθώς ακυρώνονται έργα ΣΔΙΤ;

9. Τα περισσότερα από τα έργα ΣΔΙΤ όπως αυτά σε Ηλεία, Πελοπόννησο και Σέρρες έχουν ήδη ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Δεν υπάρχει κίνδυνος να χαθούν κοινοτικά κονδύλια;

10. Αποτελεί πεποίθηση της κυβέρνησης ότι οι Δήμοι είναι σε θέση να διαχειριστούν εργοστάσια και έργα διαχείρισης απορριμμάτων χωρίς συνεργασία ή ανάθεση τους σε ιδιωτικές εταιρείες; Συμβαίνει αυτό πουθενά στην Ευρώπη;

11. Θα γίνουν προσλήψεις δημοτικών υπαλλήλων ή εκτιμά η κυβέρνηση πως οι ΚΟΙΝΣΕΠ είναι σε θέση να αναλάβουν τη λειτουργία εργοστασίων;

12. Πώς εννοεί η κυβέρνηση την αυτοτέλεια της τοπικής αυτοδιοίκησης όταν το υπουργείο Περιβάλλοντος προβαίνει ξαφνικά στην αναγκαστική ακύρωση ΣΔΙΤ εγκεκριμένων από την Τοπική Αυτοδιοίκηση εκμηδενίζοντας έτσι έναν μακροχρόνιο σχεδιασμό;

13. Θεωρεί η κυβέρνηση ότι η ανάπλαση του Ελληνικού, μέσω της υλοποίησης εμπορικών, οικιστικών χρήσεων και εκτεταμένων χώρων πρασίνου θα συμβάλλει στην ανάπτυξη; Είναι αυτό συμβατό με τη δέσμευση χώρου στην περιοχή για την μεταφόρτωση απορριμμάτων και την αποθήκευση ανακυκλώσιμων υλικών;

14. Με τι νομικό έρεισμα παρεμβαίνει το υπουργείο Οικονομικών στο σχέδιο αξιοποίησης του Ελληνικού και με ποιο τρόπο σκέφτεται η κυβέρνηση ότι μπορεί η έκταση να μεταβιβαστεί στους Δήμους από την Ελληνικό Α.Ε.;

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση