iphone app
android app
iphone app android app
Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2017
Κυκλοφοριακό Ηράκλειο Κνωσού

Μεγάλες αλλαγές στον κυκλοφοριακό ιστό του Ηρακλείου


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Παρεμβάσεις, που φιλοδοξούν να δώσουν λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα και παράλληλα ανάσα σε πολλά κομβικά σημεία της πόλης του Ηρακλείου που ασφυκτιούν, αλλάζοντας άρδην την εικόνα χάους που επικρατεί σήμερα σε αυτά, βρίσκονται στα σχέδια της δημοτικής Αρχής. Σχέδια, τα περισσότερα από τα οποία έχουν τη μορφή πρότασης και περιμένουν έγκριση. Και περιλαμβάνουν αναθεωρήσεις πεπαλαιωμένων μελετών, ολοκληρώσεις κάποιων που έμειναν στη μέση, αναθέσεις καινούργιων αλλά και αναδιαμορφώσεις σημείων όπως η Χανιώπορτα, η 62 Μαρτύρων, η Κνωσού, η περιοχή του Αγίου Ιωάννη Χωστού κ.λπ.

Με το εντελώς καινούργιο και πρωτάκουστο για τα δικά μας δεδομένα να αποτελεί η κατάργηση των φωτεινών σηματοδοτών εντός των τειχών της πόλης, που μάλλον πολύ θα μας λείψουν, αφού έως το 2016 θα τα δούμε να εξαφανίζονται από το κέντρο. Τη θέση τους θα πάρουν κυκλικοί κόμβοι (round about), η χρήση των οποίων σύμφωνα με τους σχεδιασμούς φαίνεται να εισχωρεί για τα καλά στην καθημερινότητά μας. Οπότε και για την αποφυγή παρεξηγήσεων, εκνευρισμών αλλά κυρίως ατυχημάτων που ήδη έχουμε δει να συμβαίνουν όπου έχουν κατασκευαστεί κυκλικοί κόμβοι, θα πρέπει σύντομα να μας γίνει κατανοητό ότι η παραχώρηση προτεραιότητας σε όσους κινούνται εντός αυτών προβλέπεται από τον ΚΟΚ, απομακρύνοντας έτσι την κακή οδηγική νοοτροπία που πολλοί είχαμε υιοθετήσει το τελευταίο διάστημα.

Κι αν όλα τα παραπάνω είναι μερικά από τα έργα που θα γίνουν, τα οποία όμως αναμένεται να μας ταλαιπωρήσουν για όσο διάστημα θα εκτελούνται, αφού θα φέρουν προσωρινούς αποκλεισμούς της κυκλοφορίας, σκόνη και αναστάτωση, αυτό που μένει είναι να δούμε είναι κατά πόσο θα λειτουργήσουν στην πράξη, κάνοντας πραγματικότητα το στόχο, που δεν είναι άλλος από την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού μπάχαλου και τον ευπρεπισμό της πόλης.

Σημείο όπου πάντα δημιουργείται πρόβλημα, ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής, και ο Εσταυρωμένος.

Για τα όσα θα συμβούν ανατρέποντας το σημερινό σκηνικό της πόλης μιλά αναλυτικά παρουσιάζοντάς τα ένα προς ένα στο σημερινό μας ρεπορτάζ ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης.

Ο ίδιος από κοινού με την Επιτροπή Κυκλοφορίας, κυκλοφοριολόγους και άλλους μελετητές, αφού έχουν παρακολουθήσει το τι φταίει και δημιουργούνται προβλήματα στην ομαλή διέλευση των οχημάτων αλλά και έντονη κυκλοφοριακή σύγχυση σε κάποια σημεία, ξεδιπλώνοντας τον τρόπο με τον οποίο οι παρεμβάσεις θα πάρουν σάρκα και οστά, μας λέει: «Αναφορικά με τα κυκλοφοριακά δεδομένα του Ηρακλείου μπορούμε να πούμε ότι υπάρχουν δυο βασικοί άξονες. Ο πρώτος αναφέρεται στο κυκλοφοριακό πρόβλημα το οποίο εστιάζεται στο κέντρο της πόλης και συγκεκριμένα εντός των ενετικών τειχών, ενώ ο δεύτερος στα εκτός τειχών τμήματα τα οποία πάσχουν, όπως η 62 Μαρτύρων, τοπικά η Κνωσού, ο Γιόφυρος και άλλα. Οι σκέψεις και οι προτάσεις της δημοτικής Αρχής σχετικά με αυτό το ζήτημα είναι αρχικά επικαιροποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης, η οποία ποτέ δεν έχει εφαρμοστεί για το εντός τειχών τμήμα και είναι καιρός να εκτελεστεί στο σύνολό της. Να αναφερθεί στο σημείο αυτό για όσους δε γνωρίζουν πως η μελέτη Δημήτρη Ρέντζου, η οποία αφορά το κέντρο της πόλης, έχει εφαρμοστεί πιλοτικά μέχρι ένα βαθμό της τάξεως του 50%, ενώ το δεύτερο σκέλος των στόχων μας να έχει να κάνει με το εκτός τειχών τμήμα, όπου εδώ έχουμε μια κυκλοφοριακή μελέτη εκπονημένη το 1988 από τον κυκλοφοριολόγο κ. Δουκουμετζίδη, με τα κυκλοφοριακά δεδομένα διελεύσεως που υπάρχουν σε αυτή να χαρακτηρίζονται αν μη τι άλλο... παρωχημένα. Οπότε εμείς επικαιροποιούμε τη μελέτη εντός τειχών και αναθέτουμε εκ νέου μελέτη για το εκτός τειχών τμήμα».

Και αυτό με σκοπό να γίνει κάτι ρεαλιστικό, σύμφωνα πάντα με τις σημερινές ανάγκες και τον αριθμό των οχημάτων που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην πόλη.


Μεγαλώνει το round about: Αποσυμφόρηση της 62 Μαρτύρων

Παίρνοντας λοιπόν ένα-ένα τα προβληματικά σημεία της πόλης μας που όλοι γνωρίζουμε και παρακαλάμε να αλλάξουν, ξεκινώντας από τον κυκλικό κόμβο (round about) στην 62 Μαρτύρων και το πώς αυτός αναμένεται να εξελιχθεί σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της δημοτικής Αρχής, στο σημείο αυτό, όπως είπε ο κ. Μαμουλάκης, «έχουμε το μικρότερο "round about" στην Ευρώπη, παρά το ότι η ύπαρξή του απαιτεί μεγάλη διάμετρο για να μπορεί να φιλοξενεί συγχρόνως πολλά οχήματα. Στο σημείο αυτό έγιναν δυο ατοπήματα τα οποία θα άρω».

Στη διαπλάτυνση του κυκλικού κόμβου στην 62 Μαρτύρων θέλει να προχωρήσει η Λότζια.

Πιο αναλυτικά, όπως περιέγραψε ο κ. Μαμουλάκης, θα καθαιρεθούν τέσσερα γωνιακά τμήματα των πεζοδρομίων εκατέρωθεν των δρόμων ώστε να γίνει διαπλάτυνση του σημείου όπου βρίσκεται ο κυκλικός κόμβος. Παράλληλα θα μεγαλώσει το "round about" και θα αλλάξει η φορά στην οδό Κώστα Πετράκη, όπου τώρα η κίνηση των οχημάτων γίνεται προς τα έξω φορτίζοντας την 62 Μαρτύρων κυκλοφοριακά, οπότε και θα λειτουργεί σαν είσοδος οχημάτων. Συνεπώς, σύμφωνα με την αλλαγή αυτή, η έξοδος των οχημάτων θα μεταφερθεί στην οδό Ν. Ρεστιβάκη, η οποία σήμερα έχει το ρόλο εισόδου. Ο συγκεκριμένος σχεδιασμός αναμένεται να συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Κυκλοφορίας προκειμένου να εγκριθεί.


"Μινωική Ασπίδα": Αλλαγές στην Κνωσού

Στην περίπτωση της λεωφόρου Κνωσού, όπου και εκεί καθημερινά δημιουργείται έντονο μποτιλιάρισμα σε αρκετά σημεία, λύση αναμένεται να δώσει ο ισόπεδος κόμβος που θα κατασκευαστεί στον κόμβο Μπεντεβή με σκοπό την αποσυμφόρηση της κίνησης σε ένα νευραλγικό σημείο, όπου καθημερινά τις ώρες αιχμής σχηματίζονται ουρές οχημάτων. Ο νέος ισόπεδος κόμβος, του οποίου το σχεδιάγραμμα σας παρουσιάζουμε στο ρεπορτάζ, φέρει το όνομα "Μινωική Ασπίδα" λόγω του σχήματος που θα έχει. Το έργο αναμένεται να εγκριθεί από το ΕΣΠΑ.

Λύση-ανάσα για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της περιοχής και κατ' επέκταση της πόλης θα αποτελέσει η κατασκευή ισόπεδου κόσμου με τίτλο «Μινωική Ασπίδα» στον κόμβο Μπεντεβή στη λεωφόρο Κνωσού. Ένα έργο που όταν ολοκληρωθεί θα έχει αυτή τη μορφή.

Ταυτόχρονα όμως γίνεται ήδη παρέμβαση στην οδό Αρχιεπισκόπου Ευγενίου (το στενό μετά την Παγκρήτια Τράπεζα) με μια διάνοιξη που εκτελείται αυτές τις μέρες. Ο δρόμος εκεί διαπλατύνεται και γίνεται διπλής κατεύθυνσης, όπως τόνισε ο κ. Μαμουλάκης, προς χάριν της Κνωσού. Σκοπός, να αποφορτιστεί η κίνηση στη λεωφόρο με αυτή την εναλλακτική λύση, αφού οι οδηγοί θα μπορούν να επιλέξουν και αυτό το πέρασμα αντί να συγκεντρώνονται όλοι στην Κνωσού. Όσον αφορά την περιοχή γύρω από το Αρχαιολογικό Μνημείο της Κνωσού και με δεδομένο ότι η Αρχαιολογία δεν αφήνει και πολλά περιθώρια, όπως είπε ο κ. Μαμουλάκης, «θα πάμε στο βιώσιμο αστικό, όπου μέσω ΕΣΠΑ και σε συνεργασία με την Περιφέρεια προβλέπεται να γίνουν ενέργειες για την περαιτέρω ανάδειξη του μνημείου».


Φανάρια προς... κατάργηση: Κυκλικός στον Άγιο Ιωάννη Χωστό

Στον Άγιο Ιωάννη Χωστό, μια άλλη ευαίσθητη περιοχή με πολλές ελλείψεις, με έντονη κίνηση και πολλά τροχαία ατυχήματα κατά το παρελθόν, όπως είπε ο κ. Μαμουλάκης, έχει ζητηθεί από τον κυκλοφοριολόγο κ. Ρέντζο δημιουργία "round about" στον κόμβο για Φοινικιά, ακριβώς μπροστά από το πρατήριο βενζίνης, προκειμένου να δώσει λύση στην κυκλοφοριακή αναρχία που σημειώνεται.

Ο κ. Μαμουλάκης σημειώνει για όσους πιθανότατα αναρωτιούνται αν είναι εύκολο να λειτουργήσουν κυκλικοί κόμβοι και όχι φανάρια και να είναι αποτελεσματικοί, σχολιάζοντας παράλληλα το σχέδιο για παντελή κατάργηση των φωτεινών σηματοδοτών εντός των τειχών της πόλης: «Όποιος κινείται εντός του "round about" έχει προτεραιότητα και αυτό πρέπει πια να μας γίνει κατανοητό. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 7 φωτεινοί σηματοδότες εντός των τειχών. Στόχος είναι να μην υπάρχει κανένα φανάρι στο κέντρο της πόλης το 2016. Ήδη στη λεωφόρο Πλαστήρα θα καταργηθούν όλα. Και μάλιστα θα δημιουργηθεί επιπλέον "round about", στην απόληξη Έβανς-Πλαστήρα κάτω από τη γέφυρα. Συνεπώς πρέπει να αρχίσουμε να μπαίνουμε στη λογική των κυκλικών κόμβων. Καθότι δεν είναι δυνατόν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες να λειτουργούν και εδώ να μην μπορούμε να το κάνουμε αυτό». Ανακοινώνοντας έτσι άλλη μια αλλαγή, στην Καινούργια Πόρτα, αυτή τη φορά...


Πύλη Παντοκράτορα - Αλλαγές και στη Χανιώπορτα

Μεγάλη αλλαγή θα είναι και η παρέμβαση που θα εκτελεστεί στο τέλος της λεωφόρου Καλοκαιρινού και στη διασταύρωση για Χανιώπορτα. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα σχέδια της δημοτικής Αρχής, όπως είπε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, προβλέπεται ότι μπροστά από την Πύλη Παντοκράτορα θα γίνει ένα σπάνιο και ιδιαίτερο, διπλό "round about".

Θα απομακρυνθούν εντελώς τα φανάρια και ο δρόμος θα διαπλατυνθεί ώστε να υπάρχει αρκετός χώρος για τη διέλευση των οχημάτων. Η εικόνα φαίνεται να αλλάζει εντελώς και εκεί, με την κίνηση των οχημάτων κατά συνέπεια να γίνεται με περισσότερη ελευθερία, χωρίς να σχηματίζονται ουρές και μποτιλιάρισμα. Πρόκειται για έργα και παρεμβάσεις όπου, όπως είναι φυσικό, από τη στιγμή που θα μπουν τα συνεργεία και για όσο θα εκτελούνται εργασίες θα επιφέρουν αναστάτωση, καθώς η διακοπή της κυκλοφορίας θα θεωρείται αναγκαία. Για το λόγο αυτό και η δημοτική Αρχή ζητά από τώρα την κατανόηση των δημοτών, αφού η ολοκλήρωσή τους, όπως υπόσχεται, θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής τους.


Αρχαιολογικό Μουσείο: Φεύγουν τα λεωφορεία

Άλλο ένα αρκετά σημαντικό ζήτημα το οποίο συζητείται από την Επιτροπή Κυκλοφορίας είναι το μπάχαλο που επικρατεί στην πλατεία Πάπα Αλεξάνδρου, μπροστά από το Αρχαιολογικό Μουσείο, το οποίο φιλοδοξεί να φιλοξενήσει τώρα τη θερινή περίοδο πάνω από 100.000 επισκέπτες μέσα σε περίπου 100 ημέρες. Οι εικόνες που επικρατούν εκεί δίνουν κάθε καλοκαίρι αφορμή για πικρόχολα σχόλια από τους ξένους επισκέπτες μας, όπως επισήμανε ο Μαμουλάκης.

Αναλύοντας το τι παρεμβάσεις πρόκειται να γίνουν εκεί, λύση αναμένεται να δώσει η μεταφορά των τουριστικών λεωφορείων στο πάρκινγκ της πρώην ΔΕΠΤΑΗ δίπλα από την πύλη Αγίου Γεωργίου. «Καταργούμε τη χρήση της πλατείας Πάπα Αλεξάνδρου ως χώρο στάθμευσης, που αυτή τη στιγμή δημιουργεί τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Και ζητάμε μέσω της Επιτροπής Κυκλοφορίας η στάθμευση των τουριστικών λεωφορείων να μεταφερθεί στο πρώην παρκινγκ της ΔΕΠΤΑΗ που υπάρχει δίπλα από την Πύλη Αγίου Γεωργίου. Έτσι και ο τουρίστας από τη μια θα μπορεί να περπατάει ως το Μουσείο βλέποντας την Κρήνη του Αγά και την Πύλη του Αγίου Γεωργίου και από την άλλη δε θα επιβαρύνεται η κίνηση στα υπόλοιπα σημεία και δη στην πλατεία Πάπα Αλεξάνδρου».

Πρόταση που ωστόσο αναμένεται να εγκριθεί...


Μπαλάκι οι αρμοδιότητες από Περιφέρεια σε Δήμο και ΟΛΗ… Ποιος έχει την ευθύνη;

Κι αν όλα τα παραπάνω προβλέπεται να γίνουν, εμπόδιο για δραστικές επεμβάσεις σε περιοχές εκτός, κυρίως, των τειχών που πάσχουν λόγω κυκλοφοριακού αλλά και λόγω ελλείψεων που παρουσιάζονται σε βασικές υποδομές στέκεται το ποιος έχει αρμοδιότητα σε αυτές. Το μπαλάκι να συνεχίζει να πετάγεται από την Περιφέρεια στο Δήμο και από εκεί στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου αλλά και αντίστροφα. Κάτι που έχουμε δει να συμβαίνει όταν πρόκειται να πέσει λίγη πίσσα για να κλειστεί μια λακκούβα, η οποία τελικώς παραμένει ανοιχτή επειδή ακριβώς δεν ξεκαθαρίζεται ποτέ το ποιος έχει αρμοδιότητα... Και μέσα σε όλον αυτό το χαμό είναι και το ανέκδοτο με τα υφιστάμενα φανάρια εκτός των τειχών της πόλης σχετικά με το φορέα στον οποίο ανήκουν σε κάθε περίπτωση ξεχωριστά, που στις περισσότερες των περιπτώσεων δε λειτουργούν, με το συντονισμό τους, την ίδια ώρα, να μη γίνεται σωστά.

Ο κ. Μαμουλάκης ξεκαθαρίζοντας τα πράγματα αναφέρει: «Υπάρχουν ουσιαστικά τρεις λεωφόροι, 62 Μαρτύρων, Ικάρου και Κνωσού, που ως Δήμος δεν έχουμε καμία αρμοδιότητα, καθώς υπεύθυνη για τις παρεμβάσεις που γίνονται εκεί είναι η Περιφέρεια, καθώς αυτό αναφέρει κείμενη νομοθεσία για τα χαρακτηρισμένα οδικά δίκτυα. Αν θελήσουμε λοιπόν να κλείσουμε μια λακκούβα ή να προχωρήσουμε σε διαγράμμιση σε αυτούς τους δρόμους πρέπει για να έχουμε το δικαίωμα να το πράξουμε να το ζητήσουμε εγγράφως από την Περιφέρεια. Ωστόσο, είμαστε σε συζήτηση με την Περιφέρεια ώστε να βρεθεί μια λύση στο ζήτημα».

Τέλος, όσον αφορά το άλλο μεγάλο βάσανο της πόλης του Ηρακλείου, που δεν είναι άλλο από την έλλειψη χώρων στάθμευσης, το ζήτημα, όπως έκανε γνωστό ο κ. Μαμουλάκης, αναμένεται να συζητηθεί στο επόμενο ΚΑΣ, με στόχο να βρεθεί η χρυσή τομή προκειμένου να δούμε να δίνεται άμεσα λύση και σε αυτό.

Μαρία Αντωνογιαννάκη

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση