iphone app
android app
iphone app android app
Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2017
ΠΑΡΑΛΙΑΚΗ

Ξεκίνησαν οι απολογίες με φόντο τη δίκη για την παραλιακή


Αιφνιδιασμένοι από τον εσπευσμένο χαρακτήρα των κλήσεων που έλαβαν μέσα στο σαββατοκύριακο, προκειμένου να παρουσιαστούν ενώπιον της ειδικής ανακρίτριας Διαφθοράς, στελέχη των παλιότερων διοικήσεων του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, του πρώην Δήμου Αλικαρνασσού, ο πρώην περιφερειάρχης Κρήτης και δεκάδες ανώτατοι κρατικοί λειτουργοί πέρασαν σήμερα το κατώφλι του Δικαστικού Μεγάρου προκειμένου να ενημερωθούν για τις σε βάρος τους διώξεις.

Η πολύκροτη υπόθεση για την υλοποίηση του έργου της νέας παραλιακής λεωφόρου αναμένεται να αποτελέσει την αφορμή για τη μεγαλύτερη δίκη των τελευταίων ετών στην οποία εμπλέκονται δεκάδες πολιτικά πρόσωπα, καθώς ο αριθμός των κατηγορουμένων μπορεί να φτάσει και τους εκατό, όπως αποκάλυψε το neakriti.gr.

Οι εμπλεκόμενοι καλούνται να απολογηθούν κατά περίπτωση για «απάτη σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, κατ' εξακολούθηση, υπερβαίνοντας το ποσό των 50.000.000 δραχμών από κοινού» είτε για «απάτη κατ' εξακολούθηση από κοινού, από την οποία το όφελος που πέτυχαν οι δράστες ή άλλοι, με αντίστοιχη προξενηθείσα ή οπωσδήποτε απειληθείσα ζημία του Δημοσίου, υπερβαίνει το ποσό των 150.000 ευρώ (με την επιβαρυντική περίπτωση της ιδιαίτερα μεγάλης ελάττωσης δημόσιας περιουσίας)».  

Η υλοποίηση του έργου της νέας παραλιακής λεωφόρου του Ηρακλείου ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 2000. Ο ΟΛΗ ως φορέας υλοποίησης σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης, έπειτα από παρότρυνση του Δήμου Νέας Αλικαρνασσού, ανέθεσαν στον ΟΑΝΑΚ την εκπόνηση μελέτης για το έργο. Όμως ο Οργανισμός όσον αφορά στους περιβαλλοντικούς όρους έκανε χρήση προϋπάρχουσας μελέτης για τα ολυμπιακά έργα, όπως κατήγγειλε αργότερα ιδιώτης υποστηρίζοντας πως υλοποιήθηκε παράνομα με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το 2011 το έργο απεντάχθηκε από τα ευρωπαϊκά προγράμματα με συνέπεια το λογαριασμό να κληθεί να πληρώσει το Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο επίσης φέρεται να ζημιώθηκε.

Ο πρώην πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου κ. Νίκος Αντωνακάκης αναφέρει χαρακτηριστικά σε γραπτή του δήλωση: «Υποχρέωση κάθε διοικητικής Αρχής είναι να μελετά και να υλοποιεί με νομιμότητα δημόσια έργα προς όφελος του κοινωνικού συνόλου όπως αυτό που έγινε με τη διάνοιξη του δρόμου και την ανάπλαση του χώρου από το ύψος του καρνάγιου μέχρι τη λεωφόρο Δημοκρατίας. Το έργο αυτό απάλλαξε τους κατοίκους και μια περιοχή που υποδέχεται τα κρουαζιερόπλοια από το σκουπιδότοπο και τα σφαγεία που λειτουργούσαν εκεί ανοίγοντας το παραλιακό μέτωπο της πόλης και προς την Αλικαρνασσό. Ένα έργο του οποίου τη χρήση σήμερα απολαμβάνουν τόσο οι κάτοικοι όσο και στους επισκέπτες του νησιού. Ασφαλώς νόμιμο δικαίωμα του κάθε πολίτη είναι να προσφεύγει στη δικαιοσύνη καταθέτοντας τις όποιες αντιρρήσεις του για τα έργα αυτά, όπως έγινε και για το συγκεκριμένο, και βεβαίως τα αρμόδια κάθε φορά δικαστήρια, τα οποία όλοι εμπιστευόμαστε, έχουν τον τελικό λόγο για να αποδώσουν Δικαιοσύνη».

Οι κατηγορούμενοι ενημερώθηκαν σήμερα από την ειδική ανακρίτρια Διαφθοράς Ευγενία Τσιώρα γιατο σκέλος της υπόθεσης που τους αφορά, και αφού λάβουν αύριο αντίγραφα της δικογραφίας, όπως ζήτησαν οι ίδιοι, είτε οι συνήγοροι όσων δεν εμφανίστηκαν, καλούνται να απολογηθούν τμηματικά μέχρι την ερχόμενη Τρίτη.

Για τη δίκη-"μαμούθ", που αποκάλυψε το neakriti.gr, καταγράφονται και οι πρώτες αντιδράσεις.


Το χρονικό των διώξεων για την παραλιακή

Η υπόθεση της κατασκευής της παραλιακής λεωφόρου έχει απασχολήσει πολλάκις και ποικιλοτρόπως τις δικαστικές και διοικητικές Αρχές, ωστόσο σίγουρα δεν αναμένονταν τόσο σοβαρές κατηγορίες και μάλιστα κακουργηματικού χαρακτήρα, έτσι όπως προσδιορίζονται βάσει των χρηματικών ποσών με τα οποία φέρονται να έχουν ζημιωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ελληνικό Δημόσιο.

Η υλοποίηση του έργου της νέας παραλιακής λεωφόρου του Ηρακλείου με επέκτασή της προς τα ανατολικά και με προϋπολογισμό ύψους 2.419.454 ευρώ άρχιζε να σχεδιάζεται και να παίρνει το δρόμο προς ένταξη, για να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή από κοινοτικούς πόρους, στα μέσα της δεκαετίας του 2000. Τότε ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου ως φορέας υλοποίησης με διευθύνοντα σύμβουλο τον Μηνά Καπετανάκη, σε συνεργασία και με την Περιφέρεια Κρήτης με γενικό γραμματέα τον Σεραφείμ Τσόκα και έπειτα από παρότρυνση του Δήμου Νέας Αλικαρνασσού με δήμαρχο τον Βαγγέλη Σισαμάκη, ανέθεσαν στον ΟΑΝΑΚ την εκπόνηση μελέτης για το έργο.

Ο Οργανισμός Ανάπτυξης Ανατολικής Κρήτης ολοκλήρωσε το μελετητικό φάκελο του έργου, ενώ σε ό,τι αφορά το σκέλος της μελέτης για τους περιβαλλοντικούς όρους έκανε χρήση της ήδη εκπονημένης μελέτης που αφορούσε στα ολυμπιακά έργα των κόμβων κατά μήκος της παραλιακής λεωφόρου του Ηρακλείου έως και το Παγκρήτιο Στάδιο. Ο φάκελος του έργου εγκρίθηκε από την εποπτεύουσα Αρχή, που ήταν η Περιφέρεια Κρήτης, από τον τότε γενικό γραμματέα, ενώ το "πράσινο φως" για τη χρηματοδότηση του έργου άναψε μετά την έγκριση η προϊσταμένη της Διαχειριστικής Αρχής του Π.Ε.Π. Κρήτης Ελένη Μπρεδάκη, έχοντας εξετάσει όλες τις παραμέτρους. Μάλιστα το ίδιο έργο, έτσι όπως είχε σχεδιαστεί, μελετηθεί και δημοπρατηθεί, εγκρίθηκε ως καθ' όλα νόμιμο και από την ανώτατη Αρχή, δηλαδή το Ελεγκτικό Συνέδριο, χωρίς την έγκριση του οποίου δε θα μπορούσε να υπογραφεί η σύμβαση εκτέλεσής του.

Ωστόσο στη συνέχεια ιδιώτης προσέφυγε στα διοικητικά όργανα καταγγέλλοντας ότι το έργο δε διαθέτει αποκλειστικά δική του Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και ως εκ τούτου παράνομα υλοποιείται με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Όλοι οι εμπλεκόμενοι τότε υποστήριξαν ότι δε συντρέχει κανένας λόγος παρανομίας, αφού ο ΟΑΝΑΚ είχε συμπεριλάβει τη Μ.Π.Ε. των ολυμπιακών έργων, η οποία, όπως εξηγούσαν, κάλυπτε και το επίμαχο έργο της νέας παραλιακής προς την Αλικαρνασσό, ενώ παρέπεμπαν και στην έγκριση του φάκελου του έργου από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο ήλεγξε ως νόμιμη τη σύμβασή του εξετάζοντας όλο το φάκελο της δημοπράτησης.

Τον Απρίλιο του 2011 και ενώ έχει μεσολαβήσει η κυβερνητική αλλαγή, ο νέος γενικός γραμματέας της Περιφέρειας Κρήτης, που πλέον έχει μετονομαστεί σε Αποκεντρωμένη Διοίκηση, Θανάσης Καρούντζος, αποδέχεται τις αιτιάσεις του ιδιώτη και παίρνει απόφαση για απένταξη του έργου από το Π.Ε.Π., αν και το έργο είχε ήδη χρηματοδοτηθεί από κοινοτικά κονδύλια του ΕΣΠΑ. Όμως η τότε διοικητική απόφαση απένταξης άφησε "ανοιχτούς" λογαριασμούς για το έργο, με αποτέλεσμα να φτάσει πλέον στα χέρια της δικαιοσύνης, αφού οι κοινοτικοί θεωρούν ότι κακώς χρηματοδότησαν το έργο και ως εκ τούτου πρέπει να επιστραφούν τα χρήματα, ενώ και το Ελληνικό Δημόσιο εμφανίζεται - σύμφωνα με το κατηγορητήριο - να έχει ζημιωθεί, αφού η επιστροφή του κονδυλίου στις Βρυξέλλες θα σημάνει και την άντληση αντίστοιχου ποσού από καθαρά εθνικούς πόρους.

Ρεπορτάζ:

Χρήστος Κώνστας, Έλλη Κοκάλη

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση