iphone app
android app
iphone app android app
Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2017
Αυγενάκης Λευτέρης - Βουλή - Νέα Κρήτη

Το χάλι των αεροδρομίων της Κρήτης στη Βουλή


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Το πρωτοσέλιδο της "Νέας Κρήτης" έδωσε τον τόνο κατά τη συζήτηση χθες στη Βουλή ανάμεσα στον υπουργό Οικονομικών και τον τομεάρχη Υποδομών-Μεταφορών της Ν.Δ. Κατά την έναρξη της ερώτησής του (που αφορούσε στην ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων), ο Λευτέρης Αυγενάκης πρόταξε το κεντρικό μας δημοσίευμα που, με τίτλο "Αεροδρόμια χωρίς φτερά", αποτύπωνε την αγωνία των εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων που εμπλέκονται πρώτιστα στον τουρισμό, αλλά και σε όποια άλλη δραστηριότητα σχετίζεται με τα αεροδρόμια.

Το δημοσίευμά μας, που με αφορμή το επαπειλούμενο "μπλόκο" στον τουρισμό λόγω της εξαγγελθείσας απεργίας του προσωπικού της Πολιτικής Αεροπορίας, αποτύπωνε ακριβώς το ζήτημα της υποχρηματοδότησης, με παραδείγματα τα αεροδρόμια Ηρακλείου και Χανίων. Αν και αποτελούν τις κύριες πύλες εισόδου της χώρας τους θερινούς μήνες - το αεροδρόμιο του Ηρακλείου μάλιστα είναι σταθερά πρώτο πανελλαδικά σε αφίξεις πτήσεων "τσάρτερ" φέτος - τα χρήματα που έχουν λάβει ως κρατική επιχορήγηση δεν επαρκούν, όπως χαρακτηριστικά δήλωσαν και οι δύο αερολιμενάρχες, «ούτε για την αλλαγή των λαμπτήρων στις αίθουσες υποδοχής».

Αυτό, σε πλήρη αντιδιαστολή με το ότι και τα δύο μαζί συνεισφέρουν ετησίως στα κρατικά ταμεία περίπου 75 εκατ. ευρώ (60 εκατ. το "Καζαντζάκης" - 15 εκατ. το "Δασκαλογιάννης").


Υπουργική σιγή

Εύλογα λοιπόν ο Ηρακλειώτης τομεάρχης της Ν.Δ. επέλεξε πριν την έναρξη της ερώτησης να υποβάλει το ζήτημα στο Κοινοβούλιο και να καταθέσει τη "Νέα Κρήτη" με το σχετικό δημοσίευμα για καταχώριση στα πρακτικά του Σώματος.

«Σας καταθέτω για τα πρακτικά», είπε ο Λευτέρης Αυγενάκης, «σημερινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα ηρακλειώτικης εφημερίδας, που αναφέρεται σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα περιφερειακά αεροδρόμια της Κρήτης», ζητώντας άμεσες απαντήσεις γύρω από την ανάγκη να βάλει το χέρι στην τσέπη το ελληνικό κράτος και να σώσει τη λειτουργία των αεροδρομίων και την αξιοπιστία της χώρας μας.

Βεβαίως, απάντηση από τον Γιάνη Βαρουφάκη στο φλέγον ζήτημα δεν υπήρξε, πρώτον γιατί στο ζήτημα της υποχρηματοδότησης της ΥΠΑ και της επικείμενης απεργίας εμπλέκεται σειρά υπουργείων και, δεύτερον, γιατί ασφαλώς ο υπουργός Οικονομικών αιφνιδιάστηκε και ο αιφνιδιασμός του ήταν επίσης... εύλογος. Αυτό γιατί οι εφημερίδες και τα άλλα μέσα ενημέρωσης της πρωτεύουσας εστίασαν απλώς στην επικείμενη 48ωρη παράλυση των αεροπορικών συγκοινωνιών λόγω της απεργίας και όχι στην ουσία. Στην ουσία, που δεν είναι άλλη από τον κίνδυνο ενώπιον του οποίου βρίσκεται πια η μόνη σοβαρή πηγή εθνικού εισοδήματος, ο τουρισμός, εξαιτίας της παρατεταμένης δυσλειτουργίας των αεροδρομίων σε όλη τη χώρα και ειδικά αυτών που εξυπηρετούν τουριστικούς προορισμούς.

Ανακοίνωση για τα προβλήματα των περιφερειακών αεροδρομίων και το «αδιέξοδο» στο οποίο έχει περιέλθει ο τουρισμός εξέδωσε το Γραφείο Τύπου της ΝΟΔΕ, που καλεί την κυβέρνηση να λάβει άμεσα μέτρα.


Στον τουρισμό

Η χρηματοδότηση με το σταγονόμετρο, που οδηγεί σε ελλείψεις ακόμη και στα βασικά, συνθέτει ένα σκηνικό απαξίωσης στις κυριότερες πύλες εισόδου τουριστών. Όπως λέει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος των τουριστικών πρακτόρων του νομού Ηρακλείου Μιχάλης Βλατάκης, «σε ό,τι αφορά την κατάσταση που επικρατεί στα αεροδρόμια, που δεν έχουν χρηματοδότηση καθόλου, και ειδικά το αεροδρόμιο του Ηρακλείου - που γνωρίζουμε από πρώτο χέρι και σε τι κατάσταση είναι - είναι γεγονός ότι πρέπει οπωσδήποτε να χρηματοδοτηθούν τα αεροδρόμια και να προφυλάξουμε τον τουρισμό, διότι είναι το μόνο που μας έμεινε».

Οι αντιδράσεις είναι σφοδρές για το καθεστώς ντροπής που επικρατεί στα αεροδρόμια της Κρήτης και σε πολλά άλλα στην υπόλοιπη Ελλάδα και για τον κίνδυνο να τιναχτεί στον αέρα η τουριστική σεζόν. Όπως λένε άνθρωποι του αεροδρομίου Ηρακλείου, «η προηγούμενη κυβέρνηση άφησε γύρω στα 35 εκατομμύρια ευρώ χρωστούμενα στους πιστωτές μας. Και έχουμε φτάσει στο σημείο σήμερα να μας δανείζουν οι ιδιώτες για να μπορούμε να καλύπτουμε κάποιες από τις βασικές ανάγκες μας».

Κι όλα αυτά την ώρα που η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας προειδοποιεί με 48ωρη απεργία για την ερχόμενη Κυριακή 31 Μαΐου και τη Δευτέρα 1η Ιουνίου.


Χρηματοδότηση ψίχουλα... Είδος πολυτελείας... το χαρτί τουαλέτας;

Ακόμα και το χαρτί τουαλέτες στα αεροδρόμια της Κρήτης θεωρείται πλέον... είδος πολυτελείας εν έτει 2015 και σε χώρους που φέρνουν στην εθνική οικονομία της Ελλάδας συνάλλαγμα πολλών εκατομμυρίων καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου!

Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, για παράδειγμα, στον πρώτο όροφο του αερολιμένα "Ν. Καζαντζάκης" του Ηρακλείου δεν υπάρχει χαρτί υγείας ούτε για δείγμα!

Και βέβαια αυτό είναι το λιγότερο... Εργαζόμενοι μάς είπαν συγκεκριμένα ότι φέτος το αεροδρόμιο ζήτησε από το κράτος (προς το οποίο έχει προσφέρει 60 εκατομμύρια ευρώ) το ποσό των 770.000 ευρώ και έλαβε μόλις 80.000 ευρώ. Ψίχουλα δηλαδή, που δεν φτάνουν ούτε για τα στοιχειώδη...

Παρόμοιο σκηνικό επικρατεί και στο αεροδρόμιο των Χανίων. Μάλιστα ο αερολιμενάρχης Σταύρος Καστρινάκης δήλωσε ότι «αν υπάρξει βλάβη σε ιμάντα μεταφοράς αποσκευών, δεν υπάρχει η δυνατότητα επισκευής. Την άλλη εβδομάδα τελειώνει και το χαρτί υγείας»!

Οι προμηθευτές σταμάτησαν να προμηθεύουν το αεροδρόμιο των Χανίων, καθώς τους χρωστάει 150.000 ευρώ, όπως ομολόγησε ο ίδιος ο αερολιμενάρχης.

Ορατότητας μηδέν και στη Σητεία. Το αεροδρόμιο μένει κλειστό, αφού το κράτος χρωστάει στον ανάδοχο 533.000 ευρώ, ενώ την ίδια ώρα δεν υπάρχει ανάδοχος για τη συντήρηση του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού. Όσο για τα ανύπαρκτα καθίσματα στους χώρους αναμονής, ο Δήμος Σητείας θα διαθέσει κονδύλι 20.000 ευρώ για την αγορά τους!


Ιδιωτικοποιήσεις: «Όχι στην ίδια εταιρεία»

Από εκεί και πέρα, στο άλλο μεγάλο ζήτημα ο Γιάνης Βαρουφάκης στην τοποθέτησή του προχώρησε σε ιδιαίτερη αναφορά στην υπόθεση της ιδιωτικοποίησης, επισημαίνοντας - και πάλι - τις "κόκκινες γραμμές" που βάζει η κυβέρνηση γύρω από τη μεταβίβασή τους.

«Ως οικονομολόγος αυτή τη στιγμή έχω ένα πρόβλημα με την ιδέα ότι 14 περιφερειακά αεροδρόμια πωλούνται στην ίδια εταιρεία. Δεν ξέρω καμία άλλη χώρα στον κόσμο που να έχει συμβεί αυτό»!

Αυτές είναι οι "κόκκινες γραμμές" για την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, τονίζοντας ότι θα πρέπει η δέσμευση για επενδύσεις να είναι υψηλότερη. Να υπάρχει μερίδιο για το κράτος. Να υπάρχουν δεσμεύσεις για την τοπική οικονομία. Και να διαμορφωθεί νέο νομικό πλαίσιο. «Θα δείτε», όπως είπε ο Γιάνης Βαρουφάκης, «ότι με το που θα καταλήξει η διαπραγμάτευση, οι όροι θα αλλάξουν. Η σύμβαση θα γίνει θετικότερη, τόσο από τη μεριά του δημόσιου συμφέροντος, όσο και από τη μεριά του ιδιώτη».

Η δήλωση αυτή προκάλεσε την άμεση απάντηση του Λευτέρη Αυγενάκη, ο οποίος τόνισε χαρακτηριστικά: «Δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε μεταξύ μας. Ξεκαθαρίστε μας. Διότι πραγματικά η στρατηγική που ακολουθείτε είναι εξαιρετικά ομιχλώδης και μπερδεύετε παρά να βοηθάτε»...

Στο επίκεντρο βρίσκεται και το αεροδρόμιο Χανίων, όπου στα επόμενα 24ωρα πρόκειται να βρεθεί εσπευσμένα ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης, για να εξετάσει ο ίδιος από πρώτο χέρι τις δραματικές ελλείψεις στον αερολιμένα.

Χριστόφορος Παπαδάκης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση