iphone app
android app
iphone app android app
Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2017
ΚΡΗΤΗ - Χωροταξικό - Ενέργεια - Αειφόρος Ανάπτυξη

Η αναπτυξιακή προοπτική της Κρήτης


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Φρένο στην τουριστική ανάπτυξη στα βόρεια παράλια του νησιού βάζει το προτεινόμενο σχέδιο στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κρήτης, το οποίο βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση μέχρι το τέλος Μαΐου.

Και αυτό τη στιγμή που κενά, παραλείψεις αλλά και κόκκινες γραμμές στην τουριστική ανάπτυξη στα βόρεια παράλια του νησιού, τα οποία κρίνονται ως χωροταξικά κορεσμένα, διαπιστώνουν εμπλεκόμενοι φορείς που συμμετέχουν στην πιο κρίσιμη φάση της διαβούλευσης της μελέτης αναθεώρησης του Περιφερειακού και Χωροταξικού Σχεδιασμού της Κρήτης, μέσω της οποίας κρίνεται το αναπτυξιακό μέλλον των επόμενων δεκαετιών.


Αντιδράσεις

Τα νέα δεδομένα πυροδοτούν νέες αντιδράσεις, με τους αρμόδιους φορείς να καταθέτουν σήμερα τις προτάσεις τους στο πλαίσιο σχετικής εκδήλωσης που θα πραγματοποιηθεί στο Ηράκλειο. Και αυτά ενώ την ίδια ώρα πολλά είναι τα ερωτηματικά των αρμόδιων φορέων και σε σχέση με το μεγάλο αναπτυξιακό έργο του διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι, για το οποίο, όπως αναφέρουν, γίνεται αναφορά, αλλά από την άλλη δεν τεκμηριώνεται η αναγκαιότητά του, ενώ στον αέρα φαίνεται να είναι ο σχεδιασμός του οδικού δικτύου προς το Καστέλι. Με τους αρμόδιους φορείς να υποστηρίζουν ότι η επίμαχη μελέτη δε δίνει λύσεις και σε άλλα ζητήματα όπως η χάραξη για το νότιο οδικό άξονα Κρήτης αλλά και σε λιμενικές υποδομές που, όπως λένε, δεν έχουν ενταχθεί μέχρι στιγμής, όπως η Μαρίνα Μαλίων.


Κορεσμένες περιοχές

Πιο συγκεκριμένα, τα βόρεια παράλια από Χανιά μέχρι Παχιά Άμμο, στην Ιεράπετρα, εμφανίζονται στο "κόκκινο" ως χωροταξικά κορεσμένες περιοχές, στις οποίες μπαίνει φραγμός στη δημιουργία νέων τουριστικών υποδομών. Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τις διατάξεις του ειδικού πλαισίου, προωθείται η αναβάθμιση των υφιστάμενων ξενοδοχειακών καταλυμάτων, ενώ ταυτόχρονα μπαίνει περιορισμός στην κατασκευή νέων καταλυμάτων, τριών, τεσσάρων και πέντε αστέρων. Παράλληλα, προτείνεται περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης για παραθεριστική κατοικία. Με περιθώρια ανάπτυξης ειδικού και εναλλακτικού τουρισμού εμφανίζονται περιοχές σε γαλάζιο χρώμα, δυτικά και ανατολικά του νησιού, ενώ με πράσινο χρώμα προτείνονται εκτεταμένες παρεμβάσεις στους ορεινούς και ημιορεινούς όγκους, σε ελάχιστο όμως βαθμό στο νομό Ηρακλείου.


Προβληματισμοί

«Οι μικρές αλλά και οι μεγάλες μονάδες δε θα έχουν καμία τύχη πια στο βόρειο άξονα, καθώς ο σχεδιασμός αυτός απαγορεύει τη δημιουργία τους», τόνισε ο περιφερειακός σύμβουλος Ηρακλείου Γιώργος Αλεξάκης εκφράζοντας την αντίδραση και τους προβληματισμούς που δημιουργεί η ανακοίνωση του προτεινόμενου χωροταξικού σχεδίου. «Ταυτόχρονα δεν υπάρχει πρόβλεψη του σχεδιασμού οδικού δικτύου προς το νέο διεθνές αεροδρόμιο Κρήτης. Γιατί ακόμη και το αεροδρόμιο από υποχρέωση το αναφέρει στη μελέτη. Δεν το τεκμηριώνει, δυστυχώς. Και αυτό αποδεικνύεται και από το ότι ο ρόλος που επιφυλάσσεται στην ευρύτερη περιοχή, δηλαδή στο Καστέλι και στο Αρκαλοχώρι, είναι υποδεέστερος από αυτόν που αξίζει σε μια περιοχή που θα φιλοξενήσει την πιο ενδιαφέρουσα χωροθέτηση στο μέλλον. Η μελέτη δεν τολμά να δώσει μια χάραξη για το νότιο οδικό άξονα. Και επίσης για τους συνδετήριους άξονες από το Βορά προς το Νότο», πρόσθεσε ο κ. Αλεξάκης.


Όχι στο άλλο άκρο

«Δε θα πούμε ότι φτιάχτηκε, φτιάχτηκε. Δε θα παγώσει τίποτα διότι εμείς δε θα το δεχτούμε αυτό» είπε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Χερσονήσου Μανόλης Πετράκης.

«Αυτή τη στιγμή οι κλίνες που υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή αγγίζουν τις 400.000, αλλά μαζί με τα διαμερίσματα και τα ενοικιαζόμενα καταλύματα υπερβαίνουν τις 850.000. Το νούμερο αυτό ξεπερνάει καμία φορά τη ζήτηση, όμως αυτό δεν μπορεί να σημαίνει ότι πρέπει να φτάσουμε τα πράγματα στο άλλο άκρο. Να απαγορεύσουμε δηλαδή την όποια οικονομική δραστηριότητα», τόνισε ο, δημοτικός σύμβουλος Χερσονήσου, ξενοδόχος Νικηφόρος Λαμπρινός αναφορικά με τις συνέπειες που θα επιφέρει ένας τέτοιος σχεδιασμός στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.


Οι προτάσεις

«Προτείνονται κάποια μέτρα τα οποία θα αναβαθμίσουν το τουριστικό προϊόν, αλλά όχι η δημιουργία καινούργιων μεγάλων υποδομών. Στο νότιο άξονα, ωστόσο, προτείνονται περιοχές όπου μπορούν να αναπτυχθούν μεγάλες υποδομές, και όχι πλέον μονοθεματικού τουρισμού. Παράλληλα, προτείνει μια μεγάλη προγραμματική σύμβαση για να μπορέσει μέσα από τους ορεινούς οικισμούς να γίνει μια πραγματική ανάπτυξη με ήπιες μορφές» είπε η πολεοδόμος, συντονίστρια μελέτης αναθεώρησης του Χωροταξικού Σχεδιασμού Κρήτης Ουρανία Κλουτσινιώτη.


«Για το καλό μας»

«Εμείς πιστεύουμε από τη μεριά μας πως δε θα πρέπει να υπάρχει μια άναρχη δόμηση, αλλά μια τάξη και ένα χωροταξικό. Πάντα όμως με γνώμονα το συμφέρον του τόπου, την προστασία του περιβάλλοντος και τη σωστή ανάπτυξη της περιοχής», τόνισε ο πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Γιώργος Πελεκανάκης. «Μας ενδιαφέρει όλη η Κρήτη να αναπτυχθεί ισόρροπα. Ουσιαστικά δυο έργα είχαμε ζητήσει σε επίπεδο Κρήτης σαν περιφέρεια τα οποία θεωρούμε στρατηγικού χαρακτήρα για την ανάπτυξη του τόπου τα επόμενα χρόνια. Το ένα είναι η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ και το άλλο το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι», τόνισε ο αντιπεριφερειάρχης Χωροταξίας και Περιβάλλοντος Κρήτης Νίκος Καλογέρης.


Το μέλλον βρίσκεται στη γη μας

Η μελέτη αποτελείται από 70 σελίδες. Η πλέον ενδεικτική είναι η 33η, η οποία αποτελεί στην πράξη μια σύνοψη της συνολικής μελέτης για το χωροταξικό της Κρήτης και την προοπτική της στο μέλλον. Πέρα από τα συμπεράσματα για τους ρυθμούς ανάπτυξης, είναι εμφανής η εκτίμηση για τον περιορισμό σταδιακά της εξάρτησης από τον τουριστικό κλάδο και η εκτίμηση της σαφούς ανάκαμψης του αγροτοδιατροφικού κλάδου. Πρόκειται στην ουσία για μια επιβεβαίωση πως το μέλλον και η σωτηρία για την τοπική οικονομία έρχεται από το... παρελθόν. Από την επιστροφή στη γη και τα χωράφια των προγόνων μας. Με δεδομένη, βέβαια, τη βούληση τόσο από ιδιώτες όσο και από το δημόσιο τομέα είτε σε επίπεδο κράτους είτε σε επίπεδο αυτοδιοίκησης για την ανάπτυξη στο συγκεκριμένο τομέα. Από τη μελέτη καταδεικνύεται πως το ΕΣΠΑ αποτελεί το "χρυσό εργαλείο" για τους ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας του νησιού.


Μείωση ανεργίας

Θετική είναι και η εκτίμηση, με το χαρακτηρισμό μάλιστα από το μελετητή ως απόλυτα "ρεαλιστικής", για τη μείωση της ανεργίας, με την αντίστοιχη αύξηση της απασχόλησης με σαφείς ενδείξεις από την πρώτη πενταετία 2011-2016 και κορύφωση το 2021. Ενδεικτικά, εκτιμάται πως μέχρι το 2021 θα έχουν δημιουργηθεί 50.000 νέες θέσεις εργασίας στην Κρήτη και ως το 2031 ακόμη 33.500. Μάλιστα δημιουργούνται και ανάγκες εισροής εργαζομένων από άλλες περιοχές της χώρας της τάξης του 15% επί του συνόλου των εργαζομένων.

Παράλληλα ενθαρρυντικό είναι πως υπάρχει αντιστροφή στην τάση μείωσης του μόνιμου πληθυσμού που εκτιμάται πως το 2031 θα φτάσει τους 757.036 έναντι των 682.928 του 2011.


Αντιδράσεις για τις ΑΠΕ

Στο βωμό του... Αιόλου δε θα θυσιάσουν τις ομορφιές του τόπου τους, με βάση το οποιοδήποτε Χωροταξικό, οι κάτοικοι των ορεινών και των ημιορεινών περιοχών του δήμου Μαλεβιζίου. Ήδη στις Γωνιές και την Τύλισο αντιδρούν έχοντας εξασφαλίσει και τη στήριξη της δημοτικής Αρχής Μαλεβιζίου, μετά τις πληροφορίες που είχαν για προτεινόμενες εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας σε πανέμορφα τοπία των δικών τους περιοχών, όπου συμπεριλαμβάνονται ακόμα και προταστευόμενες «Νατούρα», για τις οποίες υποτίθεται ότι υπάρχει και μια νομοθεσία ιδιαίτερα αυστηρή. Την ίδια ώρα ο Δήμος Μαλεβιζίου λέει "όχι" στην καλωδιακή διασύνδεση της Κρήτης με την υπόλοιπη Ελλάδα για τη μεταφορά ηλεκτρικού ρεύματος, αν πρώτα δε γίνει η μετεγκατάσταση του ΑΗΣ Ληνοπεραμάτων στην περιοχή της Κορακιάς! Μπορεί σήμερα να είναι η παρουσίαση του Γενικού Χωροταξικού Σχεδίου Κρήτης σε εκδήλωση που θα ξεκινήσει στις 9 το πρωί στο Επιμελητήριο Ηρακλείου, όμως πληροφορίες για εγκατάσταση ΑΠΕ σε πολλές περιοχές του δήμου Μαλεβιζίου υπάρχουν και έχουν προκαλέσει τις πρώτες σοβαρές αντιδράσεις.


«Δικές μας προτάσεις»

Η "Ν. Κρήτη" ζήτησε σχετικές απαντήσεις από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Πολεοδομίας του δήμου Μαλεβιζίου Μανόλη Αντωνογιαννάκη. Όπως λέει χαρακτηριστικά, «εμείς αυτή τη στιγμή επεξεργαζόμαστε το δικό μας χωροταξικό. Δεν έχουμε καταλήξει ακόμα, υπάρχουν κάποιες προτάσεις. Αύριο (σ.σ. σήμερα), στη διαβούλευση που θα γίνει, οι μελετητές θα μας δώσουν τις προτάσεις τους και έχουμε περιθώριο μέχρι τις 30 Μαΐου για να καταθέσουμε τις δικές μας προτάσεις». Στη διάρκεια της σημερινής διαδικασίας στο Επιμελητήριο Ηρακλείου, τόσο οι εκπρόσωποι του Δήμου Μαλεβιζίου όσο και οι εκπρόσωποι των άλλων δήμων θα ακούσουν τις προτάσεις των απεσταλμένων της αναδόχου εταιρείας. «Και αυτές οι προτάσεις μπορεί να συμπίπτουν, μπορεί και να μη συμπίπτουν με τις δικές μας προτάσεις», λέει χαρακτηριστικά ο αρμόδιος αντιδήμαρχος του Δήμου Μαλεβιζίου.


Τοπικά ζητήματα

Ο κ. Αντωνογιαννάκης κάνει λόγο για πληροφορίες που θέλουν την εγκατάσταση ΑΠΕ στις Γωνιές και την Τύλισο και ήδη υπάρχουν οι πρώτες αντιδράσεις από την πλευρά των κατοίκων και των φορέων τους. Συγκεκριμένα, για την Τύλισο, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος λέει ότι αυτή την περίοδο εκπονείται το σχέδιο της Τυλίσου, στο οποίο όμως όλα είναι ρευστά. «Έχουν γίνει προτάσεις. Για την ακρίβεια, εκπονούνται αυτή τη στιγμή. Δεν υπάρχει έγκριση. Δεν έχουν γίνει νόμος του κράτους», εξηγεί χαρακτηριστικά ο Μανόλης Αντωνογιαννάκης. Ωστόσο, όπως λέει, «με βάση τις πληροφορίες για τις προτάσεις αυτές, υπάρχουν αντιδράσεις. Και το θέμα είναι πολιτικό. Τα θέματα αυτά θα τα συζητήσουμε στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Χωροταξίας και Περιβάλλοντος του Δήμου μας και στην οποία προεδρεύω εγώ ως ο αρμόδιος αντιδήμαρχος».

Ο Μανόλης Αντωνογιαννάκης κάνει λόγο και για αντιδράσεις στις Γωνιές, όπου μάλιστα υπάρχουν και περιοχές Νατούρα, τις οποίες η δημοτική Αρχή είναι αποφασισμένη να προστατεύσει με οποιονδήποτε τρόπο.


Το περίφημο καλώδιο

Σε ό,τι αφορά την καλωδιακή διασύνδεση της Κρήτης με την υπόλοιπη Ελλάδα, ο αντιδήμαρχος Πολεοδομίας του δήμου Μαλεβιζίου Μανόλης Αντωνογιαννάκης είναι κατηγορηματικός. «Υπάρχει η απόφαση του κράτους για τη μετεγκατάσταση του ΑΗΣ Ληνοπεραμάτων. Επομένως, εμείς λέμε «όχι» στην επέκαταση των εγκαταστάσεων που ζητάει η ΔΕΗ για να γίνει η καλωδιακή διασύνδεση».

Ο κ. Αντωνογιαννάκης επισημαίνει ότι μέχρι να γίνει η μετεγκατάσταση του ΑΗΣ από τα Ληνοπεράματα στην Κορακιά, καμία επέκταση δε θα εγκριθεί από το δήμο Μαλεβιζίου. «Αν θέλουν να το κάνουν, ας το κάνουν μετά τη μεταγκατάσταση του ΑΗΣ και ας γίνει από την Κορακιά η διασύνδεση του καλωδίου», καταλήγει σχετικά.


Οι διαβουλεύσεις και οι ενημερωτικές συναντήσεις

Από τον Άγιο Νικόλαο ξεκίνησε χθες η σχετική διαβούλευση. Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της Περιφέρειας Κρήτης, προγραμματίζονται από τον αντιπεριφερειάρχη Χωροταξίας και Περιβάλλοντος Κρήτης Νίκο Καλογερή ανοιχτές ενημερωτικές συναντήσεις σε όλες τις Περιφερειακές Ενότητες για την πλήρη ενημέρωση φορέων και πολιτών της Κρήτης.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τη συνοπτική παρουσίαση της Μελέτης του ΠΠΧΣΑΑ από την εκπρόσωπο της μελετητικής ομάδας και τους επιβλέποντες του υπουργείου ΠΑΠΕΝ (Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας), οι οποίοι θα δώσουν και τις σχετικές απαντήσεις-διευκρινίσεις στα ερωτήματα που θα τεθούν από το κοινό.

Έτσι, οι εκδηλώσεις αυτές θα γίνουν σήμερα στο Επιμελητήριο Ηρακλείου στις 9:30 το πρωί, αύριο όπως και στο κτήριο της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου, στις 6 το απόγευμα. Αύριο Τετάρτη στις 10 το πρωί θα γίνει η παρουσίαση του Χωροταξικού Σχεδιασμού για την Κρήτη σε ό,τι αφορά τα Χανιά, στο Επιμελητήριο Δυτικής Κρήτης (Νεάρχου 29, Χανιά).

Καταλήγοντας η σχετική ανακοίνωση αναφέρει ότι το επόμενο διάστημα και μέχρι τη λήξη της διαβούλευσης (31/5/2015) οι ενδιαφερόμενοι φορείς και πολίτες θα πρέπει να αποστείλουν τις απόψεις τους ηλεκτρονικά στα email: [email protected] και [email protected] (ταυτόχρονα και στα δυο) προκειμένου να ληφθούν υπόψη στη διαδικασία γνωμοδότησης για τη Β1 φάση της Μελέτης Αναθεώρησης του ΠΠΧΣΑΑ από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης.

Πληροφορίες δίνονται από τη γραμματεία αντιπεριφερειάρχη Χωροταξίας Περιβάλλοντος και στο τηλέφωνο 2813/400.249.

Γεωργία Μακάκη, Χριστόφορος Παπαδάκης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση