iphone app
android app
iphone app android app
Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2017
Καινοτόμο Βιοκλιματικό Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας

Παρουσιάζεται το Βιοκλιματικό Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Την Πέμπτη 30 Απριλίου 2015, από τη 1 έως τις 3 μ.μ., θα παρουσιαστεί από τον ΕΝΙSA και το Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας Ηρακλείου το Καινοτόμο Βιοκλιματικό Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας.

Στη διάρκεια της εκδήλωσης οι αρχιτέκτονες του 1ου βραβείου του Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για το Πρότυπο Βιοκλιματικό Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας στο Ηράκλειο, Θεοδώρα Κυριαφίνη και Φωτεινή Λυμπεριάδου (Αρχιτεκτονική του Ευ Ζην), και η ομάδα εκπόνησης της μελέτης θα παρουσιάσουν το σχεδιασμό του έργου, τις αρχές και το όραμα που το διαπνέει.

Ο διαγωνισμός διοργανώθηκε από τη Διεθνή Ένωση Αρχιτεκτόνων και τον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων (νυν ΚΤΥΠ), ενώ η μελέτη εφαρμογής του έργου βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.

Το αρχιτεκτονικό γραφείο των Θεοδώρας Κυριαφίνη και Φωτεινής Λυμπεριάδου (Αρχιτεκτονική του Ευ Ζην) απέσπασε για το έργο το 1o βραβείο στο Διεθνή Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό "Innovative Bioclimatic European School, Crete" υπό την αιγίδα της U.I.A. (Διεθνής Ένωσης Αρχιτεκτόνων) και του ΟΣΚ (Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων) με 134 συμμετοχές από 373 αρχικούς εγγεγραμμένους 57 χωρών.

Το Σχολείο Ευρωπαïκής Παιδείας στο Ηράκλειο Κρήτης θα αποτελείται από Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο επιφάνειας περίπου 7.000μ², σε οικόπεδο ελαιώνων 15.750μ² δίπλα στη Πανεπιστημιούπολη.

Κεντρικό ζητούμενο της μελέτης είναι το σχολείο να αγκαλιάζει τους μαθητές που προέρχονται από διαφορετικές κουλτούρες και να συνδέεται αρμονικά με τη φύση, ώστε τα παιδιά να νιώθουν κάθε μέρα χαρά και να βιώνουν μέσω της εκπαίδευσης βαθύτερα νοήματα της ζωής.


Αρχιτεκτονικές αρχές

Σύμφωνα με την ομάδα μελέτης του έργου, «η καινοτομία του έγκειται στην υιοθέτηση της πανάρχαιας ιδέας μιας αλληλουχίας αιθρίων-αυλών, που συναντάμε διαχρονικά στη Μεσόγειο. Αυτά τα αίθρια-αυλές λειτουργούν ως πλατείες χωριού, γύρω από τις οποίες οργανώνεται το σχολείο.

Διαμορφωμένες ως φυσικό περιβάλλον και συνδεδεμένες με τους χώρους διδασκαλίας είναι πνεύμονες δράσης, τόποι συνάθροισης και συνένωσης σαν αγκαλιές που προωθούν τον διαπολιτισμικό χαρακτήρα του σχολείου.

Η αλληλουχία των αυλών με στοές και περάσματα είναι συνώνυμη με την ανθρώπινη αλληλεπίδραση, την κοινωνικότητα και την εκφραστικότητα.

Σ' αυτές τις αυλές το παιχνίδι θα "αποπνέει" το ίδιο πνεύμα συνύπαρξης, όπως διαχρονικά γινόταν στην Κρήτη ως κομβικό σταυροδρόμι και χωνευτήρι λαών».


Εκπαιδευτική προσέγγιση

Στόχος της μελέτης, σύμφωνα με την ομάδα, είναι οι μαθητές να αισθάνονται ότι και το σχολείο είναι σπίτι τους. «Οι χώροι», αναφέρουν τα μέλη της ομάδας μελέτης, «σχεδιάστηκαν σύμφωνα με τις εγκυρότερες εκπαιδευτικές μεθόδους ώστε να διευκολύνουν τη βιωματική μάθηση και να διεγείρουν συνδυαστικά τις πολλαπλές πτυχές της νοημοσύνης τους (multiple intelligence). Καταλυτικό ρόλο σε αυτή τη σχέση έχει η πολύμορφη σύνδεση με τη φύση όπου δίνονται δυνατότητες κίνησης, πειραματισμού και ερεθισμάτων, ώστε να εξελίσσονται οι δημιουργικές ικανότητες των μαθητών και τα ταλέντα τους.

Ένα ευρύ φάσμα αισθήσεων θα ενεργοποιείται στις τάξεις καθώς η γήινη μυρωδιά του ξύλου και του πηλού, όπως και ο τρόπος που η τεχνολογία και τέχνη χρησιμοποιούνται, θα ενισχύουν την εκπαιδευτική διαδικασία».


Βιοκλιματικός σχεδιασμός

Ακολουθείται βιοκλιματικός σχεδιασμός ήπιας τεχνολογίας, έχοντας χαμηλό κατασκευαστικό και λειτουργικό κόστος. Οι μαθητές και δάσκαλοί τους, σύμφωνα με την ομάδα μελέτης, «θα συμμετέχουν ενεργά στην εύκολη λειτουργία του, βιώνοντας τη μετακίνηση τμημάτων των παθητικών συστημάτων στην αλλαγή των εποχών του χρόνου.

Το σχολικό συγκρότημα αντιμετωπίστηκε ως ζωντανός οργανισμός που φύεται σ' αυτό τον τόπο. Ακολουθείται ως αρχή το "ηλιακό σπίτι του Σωκράτη", που έχει μικρές βόρειες και μεγάλες νότιες όψεις με σκίαστρα.

Τα κτίρια στο νότο είναι χαμηλά, ώστε να έχουμε ηλιόλουστες αυλές, οι οποίες σκιάζονται από φυλλοβόλα δένδρα το καλοκαίρι και πέργολες.

Το σχολικό συγκρότημα μετά από ηλεκτρονικές προσομοιώσεις βρέθηκε ότι θα καταναλώνει ελάχιστη ενέργεια, 2 kW/m2 τον χρόνο με πιστοποιητικό ενεργειακής κατανάλωσης, βάσει ΚΕΝΑΚ, Α+».

Η ολιστική προσέγγιση της μελέτης του σχολείου είναι μια συνέργεια αρχών-εκπαιδευτικών, κοινωνικών, αρχιτεκτονικών και ενεργειακού σχεδιασμού. Η βιωματική μάθηση και ο πειραματισμός σε ένα υγιεινό γεμάτο ενέργεια περιβάλλον «θα βοηθήσουν τους δασκάλους να εκπαιδεύσουν τα παιδιά, όπου με κριτικό νου θα εξελιχθούν στους μελλοντικούς πολίτες του κόσμου», καταλήγει η μελετητική ομάδα.

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση