iphone app
android app
iphone app android app
Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2017
Συνέδριο εκπαιδευτικών

Με επιτυχία το συνέδριο αξιοποίησης της Τέχνης στη Β/βάθμια


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Ιδιαίτερη επιτυχία σημείωσαν οι εργασίες του επιστημονικού-εκπαιδευτικού συνεδρίου "Η αξιοποίηση της Τέχνης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση", το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο στις 3 και 4 Απριλίου 2015. Η προσέλευση των εκπαιδευτικών ήταν υψηλή και οι εργασίες διεξήχθησαν σε κλίμα ζωηρού ενδιαφέροντος και δημιουργικής διάθεσης για καινοτομίες και καλές πρακτικές που αφορούν στην αξιοποίηση διαφορετικών μορφών Τέχνης στο εκπαιδευτικό έργο.

Μάλιστα, είναι σημαντικό το συμπέρασμα ότι, παρά τις δυσκολίες και τη γενικότερη κρίση, οι εκπαιδευτικοί στηρίζουν το ρόλο τους ως φορέα πολιτισμικής παρέμβασης, συμμετέχοντας αθρόα στις επιστημονικές-επιμορφωτικές συνεδρίες, αναπτύσσοντας γόνιμο προβληματισμό και αναζητώντας νέες μεθόδους και πρακτικές αξιοποίησης της τέχνης στην εκπαίδευση, για να προσφέρουν παιδεία ποιότητας και να καλλιεργήσουν κριτική και δημιουργική σκέψη στους μαθητές, με γνώμονα μια κοινωνία δημοκρατική, με αξίες ανθρωπιστικές.

Στις εισηγήσεις του πρώτου θεματικού πεδίου "Καινοτόμες Εφαρμογές, καλές πρακτικές στη Δ/θμια Εκπ/ση" (3 Απριλίου, αίθ. Παλιά Λαχαναγορά, Δήμου Ηρακλείου) αναδείχθηκαν ενδιαφέρουσες διδακτικές προτάσεις και εφαρμογές αξιοποίησης της τέχνης στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, στο πνεύμα της διαθεματικής προσέγγισης των γνωστικών αντικειμένων και παράλληλα της καλλιέργειας κριτικής και δημιουργικής σκέψης καθώς και αισθητικής παιδείας. Οι εισηγήσεις πραγματοποιήθηκαν από το σχολικό σύμβουλο Γ. Στριλιγκά, τη διευθύντρια του Καλλιτεχνικού Σχολείου Ηρακλείου Α. Παπαδογιαννάκη-Παυλάκου και εκπαιδευτικούς Σχολείων Δ/θμιας Εκπ/σης της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου, και συγκεκριμένα τους φιλολόγους Μιχ. Φαρσάρη, μετ. διπλ. ειδ. (7ο ΓΕΛ Ηρακλείου), Β. Δρεττάκη και Η. Κακούτη (8ο ΓΕΛ Ηρακλείου), Μ. Πολυχρονάκη, δρ Επιστ. Αγωγής, και Χ. Δημητρακόπουλο, Med. ΠΕ04.04 (Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου) και Ελπ. Τσιραμπίδου, μουσικό (Πρότ. Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου).

Οι συνεδρίες της πρώτης μέρας ήταν ανοικτής προσέλευσης και απευθύνονταν κυρίως σε  εκπαιδευτικούς Δ/θμιας Εκπ/σης. Τις συνεδρίες παρακολούθησαν, επίσης, γονείς, μαθητές και ενδιαφερόμενοι πολίτες.

Στο χώρο του συνεδρίου λειτούργησε παράλληλα έκθεση με θέμα "Αθλητικά Στιγμιότυπα". Η έκθεση αφορούσε σε φωτογραφικά στιγμιότυπα σχολικών αθλητικών δραστηριοτήτων από τους μαθητές που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα Φωτογραφίας "Φωτογραφικές Διαδρομές" του Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Ηρακλείου. Υπεύθυνη καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής και συντονίστρια της έκθεσης είναι η κ. Έφη Ζερβάκη και υπεύθυνοι καθηγητές Προγράμματος Φωτογραφίας οι κ. Μανώλης Καρτσωνάκης και Χαρά Μαρκάκη.

Χαιρετισμό απηύθυναν εκ μέρους του περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σταύρου Αρναουτάκη, ο οποίος εκτάκτως χρειάστηκε να ταξιδέψει για υπηρεσιακούς λόγους, η αντιπεριφερειάρχης σε θέματα Ενέργειας κ. Βιργινία Μανασάκη, η αντιδήμαρχος Παιδείας, Διά βίου μάθησης, Νέας Γενιάς, Καινοτομίας και ΚΕΠ κ. Μαρία Καναβάκη, ο περιφερειακός διευθυντής Α/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης Κρήτης κ. Απόστολος Κλινάκης και ο προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δ/θμιας Εκπ/σης Κρήτης κ. Εμμαν. Κριτσωτάκης.

Οι εργασίες της δεύτερης μέρας του συνεδρίου, Σαββάτου (του Λαζάρου) 4-4-2015 και ώρα 9:00-18:30, διεξήχθησαν στο αμφιθέατρο ΠΕΚ και τις αίθουσες του Πρότυπου Πειραματικού Λυκείου και Γυμνασίου, και αφορούσαν στο θεματικό πεδίο "Η μέθοδος «Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία»". Ειδικότερα, στην εναρκτήρια συνεδρία, έγιναν εισηγήσεις από τη σχολική σύμβουλο Βασιλεία (Λιάνα) Καλοκύρη και τον Αλέξη Κόκκο, καθηγητή Εκπ/σης Ενηλίκων στο ΕΑΠ, πρόεδρο της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΕΕΕΕ) - σε διάδραση με τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς. Παρουσιάστηκαν - συνοπτικά, στο πνεύμα της επισκόπησης - καλές πρακτικές αξιοποίησης της Τέχνης στη Δ/θμια Εκπ/ση από τη Β. Καλοκύρη και, στη συνέχεια, η μέθοδος "Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία" από το δημιουργό της, καθηγητή Α. Κόκκο. Ακολούθησαν παράλληλα Βιωματικά Εργαστήρια για εκπαιδευτικούς, με εφαρμογές της μεθόδου. Τα εργαστήρια συντόνισαν συνεργάτες της ΕΕΕΕ, ειδικευμένοι και με εμπειρία επιμορφωτική εκπαιδευτική στη μέθοδο αυτή, με στόχο την αξιοποίησή της από τους εκπαιδευτικούς στη διδακτική πράξη. Ειδικότερα, οι συντονιστές και τα θέματα ήταν:

- Δήμητρα Ανδριτσάκου, "Ξεπερνώντας φόβους/προκαταλήψεις μάθησης μέσα από την Τέχνη".

- Σοφία Καλογρίδη, "Διερεύνηση μέσα από την τέχνη της συμβολής του Σχολείου στην εμφάνιση της ενδοσχολικής βίας".

- Βασιλεία Καλοκύρη, "Το σχολείο μαυσωλείο, φυλακή και το διάβασμα εφεύρεση κακή - Η πρόκληση του μετασχηματισμού του σχολείου μέσα από την Τέχνη".

- Γεωργία Μέγα, "Προσεγγίζοντας θέματα κρίσης με τους έφηβους μαθητές μέσα από εικαστικά έργα Τέχνης".

- Αναστασία Ράικου, "Εξετάζοντας ζητήματα σχέσεων και επικοινωνίας της ομάδας μέσα από την Τέχνη".

- Σήφης Φραγκούλης, "Η αξιοποίηση της τέχνης ως εργαλείου για την προώθηση της άτυπης μάθησης".

Στο Βιωματικό Εργαστήριο της Σχ. Σ. Β. Καλοκύρη συμμετείχε ο Α. Κόκκος, σε διάδραση με τις συμμετέχουσες φιλολόγους.

Η τελική συνεδρία ολομέλειας είχε επίσης διαδραστικό και βιωματικό χαρακτήρα: Εκπρόσωποι από κάθε Συνεδρία-Βιωματικό Εργαστήρι ("Rapporteurs") παρουσίασαν το θέμα και την εφαρμογή του, διαχέοντας εμπειρίες και εντυπώσεις.

Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί εξέφρασαν ιδιαίτερη ικανοποίηση και ενδιαφέρον ως προς την προβληματική και την εφαρμογή της μεθόδου στην οποία «βιωματικά μυήθηκαν», και η οποία αφορά στον κριτικό (ανα)στοχασμό σε στερεοτυπικές αντιλήψεις (π.χ. σε θέματα ρατσισμού, βίας, αντιμετώπισης του σχολείου) μέσα από την επεξεργασία διαφόρων μορφών έργων τέχνης.

Ιδιαίτερα σημαντικά ήταν τα συμπεράσματα για την ωφέλεια της μεθόδου "Μετασχηματίζουσα μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία" ως προς την αποφυγή απλουστευτικών απόψεων (μανιχαϊστικών-διαζευκτικών αντιθέσεων σωστού/λάθους σε ποικίλα πεδία στοχασμού και αντιλήψεων), και συνακόλουθα την ανάγκη εφαρμογής της στο σχολείο, για καλλιέργεια κριτικού στοχασμού στους μαθητές. Αξιοσημείωτο είναι το κλίμα αυθεντικού, ζωηρού ενδιαφέροντος των εκπαιδευτικών για συμμετοχή και συζήτηση των υπό επεξεργασία θεμάτων, καθώς και η διάθεση για καινοτομία στη σχολική πραγματικότητα με αξιοποίηση της μεθόδου σε ποικίλες διδακτικές εφαρμογές (πρότζεκτ, διαθεματική προσέγγιση γνωστικών αντικειμένων, σύνδεση με δραστηριότητες παραγωγής λόγου στην Έκθεση-Έκφραση κ.ά.). Επίσης, από τη σχολική σύμβουλο κ. Καλοκύρη έγιναν προτάσεις για μελλοντικές επιμορφωτικές δράσεις, στο Ηράκλειο, στη μέθοδο αυτή, για «συνέχεια/εμπέδωση» των δεξιοτήτων και διάχυσή της στους εκπαιδευτικούς με αξιοποίηση της αλληλο-διδακτικής και της διαδικτυακής κοινότητας μάθησης και συνεργασίας "Δίκτυο Συνεργασίας Φιλολόγων-Συνεργατικές Ιστοσελίδες" (http://diktyofilologonkalokyri.weebly.com).

Στο χώρο των Συνεδριών-Βιωματικών Εργαστηρίων (αμφιθέατρο  ΠΕΚ - χώρους Πειραματικού Λυκείου) λειτούργησε Έκθεση αφισών του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης με έργα τέχνης.  


Συνδιοργανωτές

Το συνέδριο συνδιοργανώθηκε από την Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων, τη σχολική σύμβουλο Φιλολόγων, με έδρα το Ηράκλειο, Βασιλεία (Λιάνα) Καλοκύρη, την Περιφέρεια Κρήτης και το Δήμο Ηρακλείου, σε συνεργασία με τα σχολεία Δ.Ε. Ηρακλείου, παιδαγωγικής αρμοδιότητας της σχολικής συμβούλου Β. Καλοκύρη: Γυμνάσιο Γαζίου, Πειραματικό Γενικό Λύκειο Ηρακλείου, 4ο Γυμνάσιο Ηρακλείου, 7ο Γυμνάσιο Ηρακλείου, 13ο Γυμνάσιο Ηρακλείου, Γυμνάσιο Προφήτη Ηλία και 7ο ΓΕΛ Ηρακλείου.

Τελούσε υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης και του Τμήματος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δ/θμιας Εκπ/σης.

Υπεύθυνη συντονισμού ήταν η σχολική σύμβουλος Φιλολόγων Β. Καλοκύρη.

Το συνέδριο απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλων των ειδικοτήτων και ανταποκρινόταν σε ανάγκες και επιθυμίες που είχαν εκφράσει σε ερωτηματολόγιο εκπαιδευτικών αναγκών καθώς και σε προφορικές συζητήσεις με τη σχολική σύμβουλο.


Επιστημονική Επιτροπή και Οργανωτική Επιτροπή Συνεδρίου

Την Επιστημονική Επιτροπή του Συνεδρίου απάρτιζαν οι:

*Πρόεδρος: Αλέξης Κόκκος, καθηγητής Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο ΕΑΠ, πρόεδρος της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων.

Αντιπρόεδροι:

*Βασιλεία (Λιάνα) Καλοκύρη, σχολ. σύμβουλος Φιλολόγων (με έδρα το Ηράκλειο)

*Ιωσήφ Φραγκούλης, επίκουρος καθηγητής ΑΣΠΑΙΤΕ, καθηγητής-σύμβουλος ΕΑΠ.

Μέλη:  

*Δήμητρα Ανδριτσάκου, μετ. ειδίκ. στην Πληροφορική, συνεργάτις ΕΑΠ.

*Σοφία Καλογρίδη, σχολική σύμβουλος Πρ/θμιας Εκπ/σης, καθηγήτρια-σύμβουλος ΕΑΠ.

*Γεωργία Μέγα, αναπληρώτρια διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου του Κολεγίου Αθηνών, καθηγήτρια-σύμβουλος ΕΑΠ.

*Αναστασία Ράικου, Ε.ΔΙ.Π στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Πατρών, καθηγήτρια-σύμβουλος ΕΑΠ.

Στην Οργανωτική Επιτροπή του Συνεδρίου ήταν οι:

*Πρόεδρος: Βασιλεία Καλοκύρη, σχολ. σύμβουλος Φιλολόγων (με έδρα το Ηράκλειο)

Αντιπρόεδροι:

*Αλέξης Κόκκος, καθηγητής εκπαίδευσης Ενηλίκων στο ΕΑΠ, πρόεδρος της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων.

*Ιωσήφ Φραγκούλης, επίκουρος καθηγητής ΑΣΠΑΙΤΕ, καθηγητής-σύμβουλος ΕΑΠ.

*Γραμματέας Οργανωτικής Επιτροπής: Αναστασία Χουρσανίδου, φιλόλογος - ΠΕ02 (Γυμνάσιο Βιάννου)

Μέλη:

*Δημήτριος Καλυκάκης, διευθυντής Πρότυπου Πειραματικού Λυκείου Ηρακλείου

*Αθηνά Γκινούδη, διευθύντρια Γυμνασίου Γαζίου

*Νικόλαος Κομμάτας, διευθυντής Γυμνασίου Προφήτη Ηλία

*Αδάμ Γιαχνάκης, διευθυντής 4ου Γυμνασίου Ηρακλείου

*Αντωνία Μαρμαρέλη, διευθύντρια 7ου Γυμνασίου Ηρακλείου

*Νικόλαος Τουτουδάκης, διευθυντής 13ου Γυμνασίου Ηρακλείου

*Καλλιόπη Γκιουρέμου, διευθύντρια 7ου ΓΕΛ

*Ευάγγελος Σπηλιωτάκης, διευθυντής Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Ηρακλείου

*Μαρία Καναβάκη, αντιδήμαρχος Παιδείας- Διά Βίου Μάθησης- Νέας Γενιάς- Καινοτομίας

*Δημοσθένης Μαράκης, πρόεδρος Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων Γυμνασίου Γαζίου

*Ευπραξία Ζερβάκη, εκπαιδευτικός ΠΕ11 (Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου)

*Αναστασία Καλοκύρη, Μ.Α. Παιδαγωγικών Σπουδών, φιλόλογος.

*Αλέξανδρος Καμπαναράκης, υποδιευθυντής Γυμνασίου Προφήτη Ηλία, ΠΕ04

*Μαρία Πολυχρονάκη, δρ Επιστημών Αγωγής, εκπαιδευτικός ΠΕ02 (Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου)

*Νικόλαος Σπανουδάκης, δρ Μαθηματικών, εκπαιδευτικός ΠΕ03 (Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου)

*Ιωάννης Χαλκιαδάκης, εκπαιδευτικός ΠΕ19 (Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου)

*Γεώργιος Χατζησάββας, εκπαιδευτικός ΠΕ04 (Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου)

*Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων Γυμνασίου Γαζίου

*Σύλλογος Διδασκόντων Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Ηρακλείου

*Σύλλογος Διδασκόντων Πρότυπου Πειραματικού Γενικού Λυκείου Ηρακλείου


Γραμματειακή υποστήριξη

Υπεύθυνη Συντονισμού: Μαρία Πολυχρονάκη, δρ Επιστημών Αγωγής, εκπαιδευτικός ΠΕ02 (Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου)

Μέλη:

*Άρτεμις Γεραρχάκη, εκπαιδευτικός ΠΕ02 (8ο ΓΕΛ Ηρακλείου)

*Αλεξάνδρα Καραδήμου, εκπαιδευτικός ΠΕ02 (2ο ΓΕΛ Ηρακλείου)

*Μαρία Κελαράκη, φοιτήτρια Φιλοσοφικής (πρακτική άσκηση στο Πρ. Πειρ. ΓΕΛ Ηρακλείου).

*Μαριάννα Κοκκίνη, εκπαιδευτικός ΠΕ02 (ΓΕΛ Βιάννου)

*Αριάδνη Μαυρογιάννη, εκπαιδευτικός ΠΕ02 (2ο ΓΕΛ Ηρακλείου)

*Ειρήνη Σπυριδάκη, Μ.Α., εκπαιδευτικός ΠΕ02 (13ο Γυμνάσιο Ηρακλείου)


Ευχαριστήριο

Με επιστολή τους η Επιστημονική και Οργανωτική Επιτροπή του Συνεδρίου εκφράζουν «θερμές ευχαριστίες προς τον περιφερειάρχη Κρήτης κύριο Σταύρο Αρναουτάκη για την υποστήριξή του στην πραγματοποίηση του συνεδρίου».

Επίσης, εκ μέρους των συνδιοργανωτών, εκφράζονται θερμές ευχαριστίες στα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου, που δούλεψαν «συνεργατικά» και «συναδελφικά» για την επιτυχή πραγματοποίησή του.

Ακόμη, «πολλές ευχαριστίες σε όλους όσοι ευγενικά πρόσφεραν τη βοήθειά τους, με διάφορους τρόπους, από διάφορες θέσεις.

Θερμές ευχαριστίες και αναγνώριση απευθύνονται στο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων Γυμνασίου Γαζίου και ιδιαιτέρως στον πρόεδρό του, κ. Δημοσθένη Μαράκη, ο οποίος συνεργάστηκε και συμπαραστάθηκε σε όλα τα βήματα της οργάνωσης του συνεδρίου, αναδεικνύοντας τη σημασία της συνεργασίας Σχολείου-Συλλόγου Γονέων για την υλοποίηση υψηλών εκπαιδευτικών στόχων. Ακόμη, ευχαριστίες εκφράζονται προς το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης για τη διάθεση υλικού (έργων τέχνης σε αφίσες του ΙΜΚ), που λειτούργησε ως Έκθεση στο χώρο των Συνεδριών-Βιωματικών Εργαστηρίων.

Πολλές και θερμές ευχαριστίες εκφράζονται προς το Five Star Catering για την ευγενική προσφορά του μεσημεριανού γεύματος όλων των συνέδρων (στις 4-4-2015) καθώς και του καφέ και των συνοδευτικών γλυκών, νερού και αναψυκτικών στα διαλείμματα και των δύο ημερών του Συνεδρίου».

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση