iphone app
android app
iphone app android app
Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2017
ΚΑΣΤΕΛΙ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΥΡΩ

"Ζεστοί" οι Κινέζοι για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Παραμένει "ζεστό" το ενδιαφέρον Κινέζων κατασκευαστών για το αεροδρόμιο Καστελίου, ενώ η κυβέρνηση φαίνεται να έχει τη βούληση να προχωρήσει αυτό το μεγαλόπνοο έργο που είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη της Κρήτης.

Σε σχετικό ρεπορτάζ του "Βήματος" αναφέρεται ότι το κινεζικό ενδιαφέρον αναθερμαίνεται με συνάντηση που θα έχουν τις επόμενες ημέρες με τον υπουργό Οικονομίας, κ. Γιώργο Σταθάκη, εκπρόσωποι της κρατικής κινεζικής κατασκευαστικής εταιρείας China State Construction Engineering Corporation (CSCEC).

Η εταιρεία, όπως έχει γράψει και το neakriti.gr, ενδιαφέρεται θερμά για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης.

Παράλληλα, η κυβέρνηση αλλάζει ρότα στην υπόθεση της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αερολιμένων και θα προχωρήσει σε επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης με τον ανάδοχο.

Και όλα αυτά εκτυλίσσονται την ώρα που αποσύρεται, ως φαίνεται, το ενδιαφέρον των Friedmann Pacific Asset Management (FPAM) και της Shenzen Airport για το "Ελευθέριος Βενιζέλος".

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, τις επόμενες ημέρες οι Κινέζοι της CSCEC θα συναντηθούν με τον κ. Σταθάκη με στόχο την επιβεβαίωση του ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή τους στην κατασκευή και λειτουργία του νέου διεθνούς αερολιμένα στο Καστέλι του Ηρακλείου, στον απόηχο της επίσκεψης του αντιπροέδρου της κυβέρνησης κ. Γιάννη Δραγασάκη στο Πεκίνο.

Ο λόγος που οι Κινέζοι ανοιχτά εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους για το νέο αεροδρόμιο (ήδη συμμετέχουν στον διαγωνισμό που προχωρεί με τη μορφή του ανταγωνιστικού διαλόγου, ο οποίος θα πάρει παράταση για το καλοκαίρι) είναι, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, τόσο η φύση του πρότζεκτ όσο και οι στρατηγικές επιδιώξεις του Πεκίνου.

Ειδικότερα, καθώς το αεροδρόμιο σχεδιάζεται για να υποδέχεται διεθνή και διηπειρωτικό τουρισμό, οι οικονομικές παραδοχές του είναι εν πολλοίς αποσυνδεδεμένες από την πορεία της ελληνικής οικονομίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη βιωσιμότητά του ως αυτοχρηματοδοτούμενου έργου.

Παράλληλα, ο δεύτερος πυλώνας του κινεζικού ενδιαφέροντος είναι ο γεωπολιτικός, καθώς το Πεκίνο διακρίνει μια σημαντική ευκαιρία να επεκτείνει την παρουσία του στην Ευρώπη μετά τον Πειραιά.

Πέραν των Κινέζων για το αεροδρόμιο στο Καστέλι έχουν λάβει τεύχη δημοπράτησης οι ελληνικές κατασκευαστικές "ΓΕΚ-Τέρνα", "Άκτωρ", "J&Ρ Άβαξ" και "Μέτκα", αλλά και η γαλλική Vinci.

Πληροφορίες θέλουν στα σχήματα των Ελλήνων κατασκευαστών να συμμετέχουν άμεσα ή έμμεσα η Bouygues, η Airport de Paris, η ισπανική ACS και οι Αργεντίνοι της Corporación America. Δεδομένου του οικονομικού κλίματος, το οποίο, όπως μεταδίδουν πηγές της αγοράς, αν επιδεινωθεί κι άλλο θα κάνει ζημιά στο πρότζεκτ, θεωρείται σίγουρο ότι οι Έλληνες κατασκευαστές θα προχωρήσουν σε συμπράξεις με διεθνείς εταιρείες κατασκευής και διαχείρισης αερολιμένων.

Το έργο, εκτιμώμενου προϋπολογισμού ως και 900 εκατ. ευρώ, θα κατασκευαστεί σε ορίζοντα πέντε ετών και θα οδηγήσει σε παύση της λειτουργίας του υφιστάμενου αερολιμένα "Νίκος Καζαντζάκης" του Ηρακλείου.

Το νέο αεροδρόμιο, το οποίο θα έχει "πλαφόν" στις αεροπορικές χρεώσεις, θα έχει μήκος αεροδιαδρόμου 3,2 χλμ. με δυνατότητα επέκτασης στα 3,8 χλμ., εάν και εφόσον αυτό καταστεί αναγκαίο.

Ενδιαφέρον για χρηματοδότηση έχει εκφράσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Η συμβολή του Δημοσίου, το κόστους του έργου, τα ιδιωτικά κεφάλαια και τα δάνεια που θα αντλήσει ο παραχωρησιούχος θα αποτελέσουν αντικείμενο της διαγωνιστικής διαδικασίας και θα προκριθούν οι πλέον συμφέρουσες προτάσεις.


Επαναδιαπραγμάτευση για τα 14 αεροδρόμια

Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομίας και Υποδομών θα καλέσει την κοινοπραξία Fraport-Slentel, η οποία ανεδείχθη πλειοδότρια στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, για να επαναδιαπραγματευθεί τους όρους της σύμβασης παραχώρησης, κάνοντας μια μεγάλη στροφή σε σχέση με τις προεκλογικές εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ.

Το υπουργείο θα ζητήσει τη συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στην παραχωρησιούχο εταιρεία και τη μείωση της περιόδου παραχώρησης. Πρόκειται για αλλαγή κορυφαίων όρων της σύμβασης, η οποία μπορεί να προχωρήσει μονάχα με τη συναίνεση των Γερμανών.

"Κρυφά όπλα" της ελληνικής πλευράς θα είναι η χρήση της σύνδεσης του τεχνικού συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Lufthansa Consulting, της μητρικής της, Lufthansa Group και της παρουσίας της αεροπορικής εταιρείας στο μετοχικό κεφάλαιο της Fraport. Και αυτό διότι πρόκειται για μια εταιρική σχέση που δίνει νομικό πάτημα ακόμη και για αποκλεισμό των Γερμανών από το διαγωνισμό.


Αποσύρουν το ενδιαφέρον για το "Ελ. Βενιζέλος"

Στο μεταξύ απέσυρε προς το παρόν το ενδιαφέρον της για το "Ελ. Βενιζέλος" η κοινοπραξία Friedmann Pacific Asset Management (FPAM) και η Shenzen Airport, η οποία είχε ζητήσει την εξαγορά του ποσοστού 55% του Διεθνούς Αερολιμένα, κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου.

Οι Κινέζοι επιδίωκαν την είσοδό τους στην Αθήνα για να μετατρέψουν το αεροδρόμιο των Σπάτων σε πύλη του Πεκίνου για την Ευρώπη, μέσα από τη δημιουργία μιας αεροπορικής πόλης (airport city). Κατά πληροφορίες, το επενδυτικό πλάνο της κοινοπραξίας θα έφτανε ως και τα 10 δισ. ευρώ σε βάθος χρόνου.

Η πρόθεσή τους είχε βρει τον "τοίχο" του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο διαφωνούσε με τη δημόσια εκδήλωση του κινεζικού ενδιαφέροντος, παρόλο που αυτό προέκυψε έπειτα από πρόσκληση του πρώην πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά για επένδυση στην Ελλάδα.

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση