iphone app
android app
iphone app android app
Παρασκευή 09 Δεκεμβρίου 2016
Πρακτικό 2

Αποκάλυψη: Έδωσαν άδεια σε 9 Μονάδες Βιομάζας στην Κρήτη


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Αποκάλυψη-"βόμβα" για τις λεγόμενες Μονάδες Βιομάζας στην Κρήτη αποδεικνύει παράλληλα πως η απόφαση του υπουργού Εσωτερικών να καταργήσει το κρατικό θεσμό του γ.γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης, αν και σωστή στη σύλληψή της, τελικά αποτελεί τη "μαύρη τρύπα" από την κορυφή έως τη βάση της κρατικής πυραμίδας, από τη στιγμή που το υπουργείο δεν είχε έτοιμο το "διάδοχο σχήμα".

Αποτέλεσμα, ή να βαλτώνουν υπηρεσιακά κρίσιμες αποφάσεις σε επίπεδο Περιφερειών και Δήμων (αφού αρκετοί υπηρεσιακοί παράγοντες λειτουργούν αυστηρά γραφειοκρατικά, κωλυσιεργώντας ακούσια όλο το σύστημα), ή ακόμη χειρότερα να λαμβάνονται αποφάσεις από υπηρεσιακούς παράγοντες που, πατώντας στο κενό της θεσμικής διοίκησης, αποφασίζουν κόντρα σε εκπεφρασμένες πολιτικές αποφάσεις Περιφερειών και Δήμων ή άλλων φορέων που εμπίπτουν μέχρι σήμερα στις αρμοδιότητες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που ναι μεν έπαψε να έχει πολιτικό προϊστάμενο, δεν έπαψε όμως να αποτελεί το ελεγκτικό "μακρύ χέρι" του κράτους.

Η "Νέα Κρήτη" αποκαλύπτει σήμερα ότι, παρά την ομόφωνη αρνητική γνωμοδότηση-απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης τον Αύγουστο του 2014 και την αντίστοιχη ομόφωνη απόφαση των δημάρχων του νησιού για τη μη αδειοδότηση "Μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από βιοµάζα και βιοαέριο", με βάση τους όρους και τις προϋποθέσεις που έθετε ο σχετικός διαγωνισμός του υπουργείου Περιβάλλοντος τον Ιανουάριο του 2014, πάνω από 9 μονάδες μέχρι σήμερα τελικά παίρνουν άδεια και μάλιστα χωρίς καμία ειδοποίηση στους οικείους Δήμους, όπου και θα εγκατασταθούν, ούτε στην Περιφέρεια, φορείς που εμβρόντητοι στην κυριολεξία είτε το πληροφορούνται μόλις τώρα μέσω της ανάρτησης των αδειοδοτήσεων στο "Διαύγεια", είτε ενδεχομένως από τη σημερινή αποκάλυψη στη "Νέα Κρήτη".


Εγκρίσεις από ανώτερο υπάλληλο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι στιγμής, έχουν υπογραφεί και έχουν αδειοδοτηθεί 9 τέτοιες μονάδες σε δημοτικές ενότητες της Κρήτης, παρά την ομόφωνη αρνητική γνωμοδότηση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης και των δημάρχων. Στις 7 αδειοδοτήσεις, τις οποίες έχει στη διάθεσή της η "Νέα Κρήτη", όλες έχουν υπογραφεί στο διάστημα από 29-12-2015 έως 30-12-2015 (μέσα στην προεκλογική περίοδο, δηλαδή), οι πρώτες πέντε, και δύο στις 19-02-2015 και στις 25-02-2015 (δηλαδή αμέσως μετά την ύπαρξη νέας κυβέρνησης και με την κατάργηση από τον υπουργό Εσωτερικών του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης). Οι δύο τελευταίες δημιουργούν και μείζον πολιτικό θέμα, αφού με δεδομένο ότι οι Νομαρχιακές Επιτροπές του ΣΥΡΙΖΑ, με πρώτη και καλύτερη αυτή του Ηρακλείου, έχουν ταχθεί κατά του συγκεκριμένου διαγωνισμού για τις Μονάδες Βιομάζας, ως «φωτογραφικού και άρπα-κόλλα», προκύπτει θέμα πως επί των ημερών της νέας διακυβέρνησης αδειοδοτούνται τέτοιες μονάδες από το συγκεκριμένο διαγωνισμό.

Στο ερώτημα τοπικά «ποιος κυβερνάει αυτόν τον τόπο;», η απάντηση ίσως να βρίσκεται στο γεγονός πως και οι 7 αδειοδοτήσεις φέρουν την υπογραφή (μαζί και οι δύο επί καθεστώτος κατάργησης του γ.γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης) ανώτερου υπηρεσιακά υπαλλήλου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και ειδικότερα του προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης.

Το θέμα που προκύπτει πλέον γίνεται μείζον και για το κυβερνών κόμμα τοπικά, με βάση τις αποφάσεις και τις θέσεις του για το όλο θέμα. Ειδικότερα, οι αποφάσεις αδειοδότησης που αποκαλύπτουμε σήμερα αφορούν την ίδρυση και λειτουργία μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από βιοµάζα και βιοαέριο στις εξής περιοχές:

1) στη θέση "Παλιόμαντρες" Δ.Δ. Βώρων Δήμου Φαιστού Π.Ε. Ηρακλείου, Περιφέρειας Κρήτης (29-12-2014),

2) στη θέση "Βαλιανά ή Καμίνι" Δ.Δ. Γκαγκάλων Δήμου Γόρτυνας Π.Ε. Ηρακλείου, Περιφέρειας Κρήτης (30-12-2014),

3) στη θέση "Σφακιανάκη Μύλος", Δ.Δ. Χάρακα Δήμου Αρχανών-Αστερουσίων, Π.Ε. Ηρακλείου, Περιφέρειας Κρήτης (30-12-2014),

4) εντός της ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου, Δ.Ε. Νέας Αλικαρνασσού, Δ. Ηρακλείου, Π.Ε. Ηρακλείου, Περιφέρειας Κρήτης (19-02-2015),

5) στη θέση "Κοπανάδες" Δ.Δ. Πέρι Δήμου Φαιστού, Π.Ε. Ηρακλείου (30-12-2014),

6) στη θέση "Κεντρουλάκι", εκτός ορίων οικισμού Λαγούτα, Δ.Δ. Σκινιά,

Δ.Ε. Αρκαλοχωρίου, Δήμου Μινώα Πεδιάδος, Π.Ε. Ηρακλείου, Περιφέρειας Κρήτης (25-02-2015),

7) στη θέση "Κάτω Κέντα" Δ.Δ. Γκαγκάλων Δήμου Γόρτυνας, Π.Ε. Ηρακλείου, Περιφέρειας Κρήτης (29-12-2014).


Η αντίδραση των δημάρχων

Χαρακτηριστικό του "σιωπηρού" της αδειοδότησης, με ευθύνη του ανώτερου υπηρεσιακά υπαλλήλου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, είναι το γεγονός ότι κάποιοι από τους δημάρχους το πληροφορήθηκαν μόλις προχθές από τις σχετικές αναρτήσεις στο "Διαύγεια", χωρίς οι ίδιοι αλλά και η Περιφέρεια Κρήτης μέχρι σήμερα να έχουν την παραμικρή ειδοποίηση-ενημέρωση και παρά την εκπεφρασμένη αρνητική τους θέση.

Κάποιοι άλλοι θα το πληροφορηθούν ενδεχομένως μόλις σήμερα. Πάντως, οι δήμαρχοι που ενημερώνονται απαντούν ήδη με προσφυγές κατά των αποφάσεων αδειοδότησης των συγκεκριμένων μονάδων.


Μια ενδιαφέρουσα αναδρομή: Ο διαγωνισμός που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων

Υπενθυμίζεται ότι ο συγκεκριμένος διαγωνισμός είναι πανελλαδικός, έκλεισε τον Ιανουάριο του 2014 και ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών για τον τρόπο και τους όρους με τους οποίους έγινε, αναφορικά με τη λειτουργία Μονάδων Βιομάζας. Διότι, ναι μεν ορίζονται ως περιβαλλοντικά έργα ενταγμένα στη λογική των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, με τα οποία Περιφέρειες και Δήμοι δε διαφωνούν αφού προβλέπουν την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από βιομάζα και βιοαέριο με την εκμετάλλευση της τοπικής πρώτης ύλης, όμως ο τρόπος που στήθηκε ο συγκεκριμένος διαγωνισμός και οι "πρόχειρες" copy-paste μελέτες-προτάσεις που κατατέθηκαν και για την Κρήτη, "έβγαζαν μάτι" και όχι μόνο "φωτογραφικό".

Για την Κρήτη, μάλιστα, η συνολική ισχύ παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τις μονάδες αυτές προβλέπεται στα 15 Μ.W., όμως ο διαγωνισμός στο υπουργείο Περιβάλλοντος τον Ιανουάριο του 2014 και στα πλαίσια της απελευθέρωσης των πάντων και της ενέργειας αρχικά έγινε όχι με χωροταξικά κριτήρια, κριτήρια διαχείρισης των τοπικών αποβλήτων της εκάστοτε περιοχής και της φέρουσας δυνατότητας σε αυτά ανά περιοχή, αλλά με το ποιοι θα σπεύσουν... πρώτοι να καταθέσουν προτάσεις για το διαγωνισμό (!). Αυτοί θα είχαν αριθμό πρωτοκόλλου και άρα δεσμευτικά περίπου, μετά από έγκριση από τη ΡΑΕ και εφόσον έχουν και την αδειοδότηση, συμβόλαιο με τη ΔΕΗ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 119 προτάσεις που σχεδόν αυθημερόν κατατέθηκαν στο υπουργείο, μέχρι σήμερα μόλις και μετά βίας φτάνουν σε αδειοδότηση τις 50, λόγω της προχειρότητάς τους και εκτός βασικών κριτηρίων. Πολλές από αυτές, όπως και στην Κρήτη, ήταν απλές αντιγραφές, σε άλλες είχαμε μέχρι και εισαγωγή πρώτης ύλης (απόβλητα) από την Ιταλία (!), όπως σε περιοχές της Κρήτης, λόγω μη επάρκειας τοπικού υλικού ή μεταφοράς τους από άλλες περιοχές του νησιού λόγω έλλειψης χωροταξικής διευθέτησης. Απλά "καπαρώνοντας" ένα μεγάλο σε έκταση οικόπεδο, όπου βόλευε, αυτό μετά "βαφτιζόταν" χώρος εγκατάστασης της μονάδας.

Σε κάποιες περιπτώσεις είχαμε μέχρι και την αντίδραση των πυρηνελαιουργών της Κρήτης, αφού προβλεπόταν σε Μονάδες Βιομάζας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας η χρήση πυρήνας, που τελικά τροποποιήθηκε σε κατσίγαρο και εισαγωγή πρώτης ύλης από την Ιταλία (!).

Προφανώς και υπάρχουν και μονάδες που πληρούν τα κριτήρια χωροταξικά και με τοπικά πρώτες ύλες, αλλά είναι ελάχιστες. Όμως η γενικευμένη κατάσταση ήταν "αεριτζίδικη" σε τέτοιο βαθμό, που τελικά η Επιτροπή Περιβάλλοντος και Χωροταξίας σε διευρυμένη συνεδρίαση, με την παρουσία επικεφαλής παρατάξεων, δημάρχων και φορέων της Κρήτης, αποφάσισε με ομόφωνο πρακτικό της (Αριθμός 11 - 26/08/2014) και Απόφαση 90/2014 να γνωμοδοτήσει αρνητικά για τους περιβαλλοντικούς όρους των ΜΠΕ των αναφερόμενων στο θέμα μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από βιομάζα και βιοαέριο, που είχαν κατατεθεί έως εκείνη την ημέρα αλλά και εδώ είναι το εντυπωσιακό, και για όσες ακολουθήσουν να έρχονται στην Επιτροπή και εντάσσονται στα πλαίσια του Νόμου 3851/2010, με τον τρόπο που έκλεισε ο διαγωνισμός, όπως είδαμε τον Ιανουάριο του 2014.

Αντίστοιχες αποφάσεις όμως πήραν και όλοι οι δήμαρχοι της Κρήτης, έχοντας αντιληφθεί ότι, αντί για εξυπηρέτηση των τοπικών αναγκών, στην ουσία "στηνόταν πάρτι" με την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, ώστε κάποιοι να πωλούν στη ΔΕΗ ηλεκτρική ενέργεια (!).


Ομόφωνη απόφαση - Το σκεπτικό της αρνητικής γνωμοδότησης

Το σκεπτικό με το οποίο η Επιτροπή Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Κρήτης ομόφωνα αποφάσισε να γνωμοδοτήσει αρνητικά είναι εξόχως αποκαλυπτικό για το τι συνέβαινε με τις συγκεκριμένες προτάσεις, πολλές από τις οποίες πλέον πήραν αδειοδότηση στο κενό του προεκλογικού κλίματος, αλλά και της κατάργησης του γ.γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης μετεκλογικά από τη νέα κυβέρνηση, από έναν ανώτερο υπάλληλο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, παρά την αρνητική τοποθέτηση Περιφέρειας Κρήτης, δημάρχων αλλά και του πολιτικού φορέα (ΣΥΡΙΖΑ) βασικού κορμού της νέας κυβέρνησης.

Η σχετική Απόφαση 90/2014 στις 26 Αυγούστου καταλήγει εξόχως αποκαλυπτικά για το καθεστώς των προτάσεων και το πλαίσιο που είχε διαμορφωθεί:

«ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΟΜΟΦΩΝΑ

Γνωμοδοτεί αρνητικά για τους περιβαλλοντικούς όρους των ΜΠΕ των αναφερόμενων στο θέμα μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από βιομάζα και βιοαέριο και για όσες ακολουθήσουν να έρχονται στην Επιτροπή και εντάσσονται στα πλαίσια του Νόμου 3851/2010, για όλους τους παρακάτω λόγους: Παρά το γεγονός ότι ως Περιφέρεια Κρήτης είμαστε θετικοί για την ανάπτυξη μονάδων καύσης βιομάζας ή παραγωγής βιοαερίου για παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, ώστε να εκμεταλλευτούμε την τοπική πρώτη ύλη, λύνοντας παράλληλα κάποια σοβαρά ζητήματα που έχουμε µε την επεξεργασία και διάθεση αποβλήτων (κύρια του πρωτογενούς τομέα), δε συμφωνούμε επ' ουδενί µε τον τρόπο ανάπτυξης τέτοιων μονάδων χωρίς κανένα χωροταξικό κριτήριο, ενώ επιπρόσθετα, όσον αφορά στην πρώτη ύλη, το γεγονός ότι επιτρέπετε την εισαγωγή της από περιοχές εκτός Κρήτης, µας βρίσκει κάθετα αντίθετους.

Η ΡΑΕ και η ∆Ε∆∆ΗΕ Α.Ε. ,στην προσπάθεια να εφαρμόσουν τον ενεργειακό τους σχεδιασμό, προχωρούν βιαστικά στη διαδικασία αδειοδότησης μονάδων επεξεργασίας βιομάζας για παραγωγή ηλεκτρισμού συνολικής ισχύος 15 MW στην Κρήτη, µε μοναδικό σχεδόν προβάδισμα σε όλη τη διαδικασία αξιολόγησης την τήρηση της προτεραιότητας κατά α/αρ. πρωτοκόλλου κατάθεσης της σχετικής αίτησης από τους ενδιαφερόμενους.

Σύμφωνα µε τα παραπάνω, θα μπορούσαν δυνητικά να χωροθετηθούν όλες οι μονάδες στην ίδια περιοχή και µε εισαγόμενη πρώτη ύλη βιομάζας.

Τέλος, θεωρούμε ότι έπρεπε να προηγηθεί η εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την εισαγωγή της βιομάζας στην Περιφέρεια Κρήτης, µε δεδομένο ότι η τελευταία έχει ολοκληρώσει τον ΠΕΣ∆Α της και έχει καταγράψει τις ανάγκες και τις προτεραιότητές της στη διαχείριση αποβλήτων.

Από τις ΜΠΕ που έχει εξετάσει η Επιτροπή μέχρι σήμερα προκύπτουν βασικά θέματα που προβληματίζουν και οδηγούν στο συμπέρασμα ότι πρέπει να επαναπροσδιορισθεί η διαδικασία σε επίπεδο σχεδιασμού. Αναλυτικότερα παρατηρούνται:

1. Ανεξέλεγκτη χωροθέτηση και αθρόα συνάθροιση μονάδων στην ίδια περιοχή, χωρίς να έχουν προσδιοριστεί οι σωρευτικές επιπτώσεις από τη λειτουργία τους, καθώς δεν υπάρχει σαφής εικόνα για το σύνολο των οριστικών έργων που θα προκύψουν από τη διαδικασία.

2. Χρήση εισαγόμενης πρώτης ύλης προς επεξεργασία ή καλλιέργεια ειδικών ειδών µε μοναδικό σκοπό να αποτελέσουν την πρώτη ύλη για τις αναφερόμενες μονάδες.

3. Μονομερής επιλογή του ρεύματος των γεωργικών αποβλήτων προς επεξεργασία, χωρίς προτίμηση άλλων ειδών βιομάζας, π.χ. κτηνοτροφικών ή τυροκομικών υπολειμμάτων, υπολείμματα σφαγείων, τροφικά υπολείμματα κ.λπ., τα οποία πλεονάζουν στην Κρήτη και απαιτούν και αυτά οπωσδήποτε διαχείριση.

4. Ασαφή δεδομένα για το είδος της χρησιμοποιούμενης πρώτης ύλης, περιλαμβάνοντας σε μεγάλο ποσοστό τον ελαιοπυρήνα, η διάθεση του οποίου σύμφωνα µε τη νομοθεσία επιτρέπεται µόνο σε πυρηνελαιουργεία.

5. Αλληλοεπικάλυψη πηγών τροφοδοσίας πρώτης ύλης, καθώς κανείς επενδυτής δε δεσμεύεται για την τελική έγκριση, ώστε να εξασφαλίσει από τους προμηθευτές την πρώτη ύλη.

6. Χρήση και ανάμειξη διαφορετικών ειδών πρώτης ύλης, µε σκοπό την εξασφάλιση της συνεχούς τροφοδοσίας της μονάδας, αλλά µε άγνωστες τελικές επιπτώσεις στη λειτουργία και τις αποδόσεις των μονάδων, καθώς και στα παραγόμενα υπολείμματα και παραπροϊόντα, λόγω ανυπαρξίας εμπεριστατωμένων μελετών (πιθανά λόγω έλλειψης χρόνου).

7. Έντονη αντίδραση των τοπικών κοινωνιών επειδή δεν ενημερώθηκαν εγκαίρως για την εφαρμογή αυτής της κλίμακας επενδύσεων που χωροθετούνται στα όρια των οικισμών τους, πόσω µάλλον όταν εγκαθίστανται αθροιστικά στην περιοχή τους και αναμένεται να δεχτούν το σύνολο των περιβαλλοντικών επιπτώσεών τους.

8. Τέλος, σύμφωνα µε σχετικό έγγραφό της η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Κρήτης επισήμανε ότι οι ΜΠΕ περιλαμβάνουν ασαφείς πληροφορίες για τους τρόπους αποφυγής έκλυσης οσμών κατά την προσωρινή αποθήκευση της πρώτης ύλης, αλλά και κατά τη φάση ξήρανσης της βιομάζας προς αεριοποίηση. Ασαφείς πληροφορίες για τις πολλαπλές επιπτώσεις από τη συσσώρευση των µη επιθυμητών συστατικών στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των παραπροϊόντων (υπερνιτροποίηση εδαφών και νερού, παραγωγή µη αξιοποιήσιμης θερμότητας τους θερινούς μήνες κ.ά.).

Σε κάθε περίπτωση, η Επιτροπή Περιβάλλοντος, προκειμένου να γνωμοδοτήσει για τέτοιου είδους έργα, απαιτεί να έχει ολοκληρωμένη εικόνα του συνόλου των οριστικών επενδυτικών προτάσεων, ώστε να μπορέσει να εξετάσει συνολικά το θέμα ως προς τις συσσωρευτικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και ως προς τις ανάγκες της Περιφέρειας βάσει του ΠΕΣ∆ΑΚ.

Παράλληλα, βάζει θέματα προτεραιοτήτων και κριτήρια αποκλεισμού, όπως:

ί. Σε καμία περίπτωση δε θα γίνει αποδεκτή η εισαγωγή πρώτης ύλης για παραγωγή ενέργειας, ενώ η καλλιέργεια ειδών µε σκοπό την παραγωγή ενέργειας αποτελεί µη επιθυμητή επιλογή.

ίί. Θα ελέγχεται η φέρουσα ικανότητα των περιοχών σε βιομάζα, ώστε να τεκμηριώνεται η προμήθεια της πρώτης ύλης από την περιοχή γύρω από τη θέση εγκατάστασης.

ίίί. Θα προωθηθεί ένα σύνθετο σχήμα μονάδων, ώστε να μη διαχειρίζεται μόνον ένα ρεύμα αποβλήτων (αγροτικά εν προκειμένω).

iv. Θα επιδιωχθεί η διασπορά των Μονάδων σε όλες τις Περιφερειακές Ενότητες και ανάλογα µε τις ανάγκες που προκύπτουν.

v. Δε θα επιλέγονται οι μονάδες που χρησιμοποιούν πρώτη ύλη, η οποία θα συλλέγεται σε ακτίνα μεγαλύτερη των 30 χλµ. από το χώρο εγκατάστασής τους, όχι µόνο για λόγους βιωσιμότητας, αλλά κυρίως για αποφυγή επιβάρυνσης του ήδη προβληματικού κυκλοφοριακού δικτύου. Επίσης, θεωρούμε υποχρέωση του κάθε ενδιαφερόμενου επενδυτή να φροντίζει για την ασφαλτόστρωση του οδικού δικτύου, που θα χρησιμοποιεί για τη μεταφορά των χρησιμοποιούμενων και παραγόμενων προϊόντων.

vi. Θα αποκλείονται οι μονάδες που είναι σε απόσταση μικρότερη των 500 µ. από οικισμούς ή ευαίσθητες δραστηριότητες της περιοχής.

vii. Θα δοθεί προτεραιότητα σε μελέτες που όχι µόνο θα εξετάζουν εμπεριστατωμένα τις αλληλοεπιδράσεις από τις γειτονικές δραστηριότητες, αλλά και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη λειτουργία των μονάδων και τη χρόνια διάθεση των υπολειμμάτων στο φυσικό περιβάλλον και των παραπροϊόντων στην αγορά.

viii. Θα επιλέγονται μονάδες οι μελέτες των οποίων θα τεκμηριώνουν τη βιωσιμότητά τους. Και αν και αυτό δεν αποτελεί αρμοδιότητα της Επιτροπής Περιβάλλοντος, εντούτοις αποτελεί ουσιαστικό κριτήριο ώστε αυτές οι άδειες να μην οδηγήσουν σε νεκρές επιχειρήσεις και εγκαταλελειμμένες εγκαταστάσεις, σύμφωνα και µε όσα αναφέρονται στο σκεπτικό της παρούσας απόφασης».


Η πρώτη αντίδραση από το ΚΚΕ

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης, που, ως φαίνεται, πληροφορήθηκε μόνο την αδειοδότηση της Μονάδας στο Πέρι του δήμου Φαιστού, προχώρησε ήδη σε παρέμβαση προς τους υπουργούς Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το θέμα της μονάδας καύσης βιομάζας στη θέση Κοπανάδες του δημοτικού διαμερίσματος Πέρι του δήμου Φαιστού Π.Ε. Ηρακλείου, με ερώτησή του μαζί με τους βουλευτές Διαμάντω Μανωλάκου και Σταύρο Τάσσο.

Αναλυτικά στην ερώτησή τους οι τρεις βουλευτές αναφέρουν τα εξής:

«Πρόσφατα, ο γενικός γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης με το αρ. πρωτ. 4629/30-12-2014 αποφάσισε την Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) στην αίτηση που έχει υποβληθεί στο ΔΕΔΔΗΕ για την κατασκευή και λειτουργία του έργου "Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής από βιομάζα ισχύος 999,80 KW ιδιοκτησίας εταιρείας "ENTEC BIOMASS ENERGY FIVE PRIVATE COMPANY" στη θέση Κοπανάδες στο δ.δ. Πέρι δήμου Φαιστού Π.Ε. Ηρακλείου.

Σημειώνουμε ότι η Επιτροπή Χωροταξίας της αιρετής Περιφέρειας έχει γνωμοδοτήσει αρνητικά για τη συγκεκριμένη και για άλλες αιτήσεις Μονάδων βιομάζας στην ίδια περιοχή τόσο επειδή είναι άναρχα χωροθετημένες, όσο και επειδή υπάρχουν ελλείψεις στα δικαιολογητικά τους.

Οι κάτοικοι της περιοχής, καθώς και του ΤΟΕΒ Γ' Ζώνης Μεσαράς, που αριθμεί 3.000 μέλη (σχετική απόφαση του Δ.Σ. 9/2/2015), αντιδρούν στην εγκατάσταση της συγκεκριμένης Μονάδας.

Πιο συγκεκριμένα:

1) Η συγκεκριμένη περιοχή (Κοπανάδες δ.δ. Περίου) περιλαμβάνεται στον αναδασμό από το έτος 1976 και χαρακτηρίζεται γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας, στην οποία απαγορεύεται η άσκηση οποιασδήποτε άλλης δραστηριότητας εκτός αυτής που ορίζουν τα άρθρα 9 και 7 του Ν. 3851/2010.

2) Όλοι οι αγροτικοί δρόμοι και τα κανάλια εντός του αναδασμού ανήκουν στα μέλη του ΤΟΕΒ (από παραχωρήσεις γης). Άρα για να διέλθουν απ' αυτούς Φ/Γ οχήματα θα χρειαστούν άδεια από το Δ.Σ. του ΤΟΕΒ.

3) Κατά μήκος των αγροτικών δρόμων και σε βάθος περίπου 1 μ. διέρχονται όλες οι παροχές νερού (δίκτυα) άρδευσης των αγροτεμαχίων. Η διέλευση βαρέων οχημάτων δημιουργεί μεγάλες υδραυλικές πιέσεις στα υπόγεια δίκτυα με σοβαρά προβλήματα λειτουργίας αυτών (μεγάλες ζημιές).

4) Σε απόσταση μικρότερη των 500 μέτρων υπάρχει και λειτουργεί το επιφανειακό φράγμα Γεροποτάμου που εμπλουτίζει τον υπόγειο υδροφορέα.

5) Σε απόσταση μικρότερη των 500 μέτρων υπάρχουν περισσότερες από τριάντα (30) μόνιμες κατοικίες, γεγονός που καθιστά απαγορευτική τη λειτουργία της Μονάδας αποτέφρωσης στη συγκεκριμένη θέση.

6) Οι αέριοι ρύποι (βλ. πιο κάτω), καθώς και οι έντονες οσμές, κύρια από τη λειτουργία του ξηραντήριου, θα επηρεάσουν αρνητικά σε έκταση περιμετρικά των 1.000 μ. τις κατοικίες και τις καλλιέργειες (ελιές - εσπεριδοειδή - κηπευτικά) με αποτέλεσμα την υποβάθμιση της ζωής των κατοίκων, των εργαζομένων στη γεωργική παραγωγή και των παραγόμενων αγροτικών προϊόντων.

7) Το υπό μελέτη έργο έχει σχεδιαστεί για επεξεργασία 21.550 τόνων βιομάζας ανά έτος. Οι πρώτες ύλες της περιοχής, όπως αυτή προσδιορίζεται στην ΑΕΠΟ (σε μέγιστη απόσταση 30 χλμ. από τη Μονάδα), δεν επαρκούν για τη σταθερή, συνεχή τροφοδοσία άρα και λειτουργία της παραπάνω μονάδας (24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα όλες τις εποχές του χρόνου), που είναι ένας από τους πολλούς όρους για την εύρυθμη λειτουργία της Μονάδας.

8) Τα επικίνδυνα απόβλητα της συγκεκριμένης Μονάδας σε πλήρη λειτουργία ανέρχονται, σύμφωνα με την ΑΕΠΟ, σε 835 τον./έτος, αποτελούμενα σχεδόν στο σύνολό τους από "απόβλητα από τον καθαρισμό αερίων που περιέχουν επικίνδυνες ουσίες". Σημειώνεται ότι στην Κρήτη, αλλά και σε όλη τη χώρα, δεν υπάρχουν μονάδες διάθεσης ή/και επεξεργασίας αδειοδοτημένες για τη διαχείριση των αποβλήτων αυτών, οπότε πρέπει να μεταφερθούν με ειδικά βυτιοφόρα οχήματα και με συγκεκριμένα ειδικά πλοία (σύμφωνα με ΙΜΟ), με μεγάλο κόστος μεταφοράς. Τόσο κατά τη διακίνηση και προσωρινή αποθήκευση των αποβλήτων αυτών στη Μονάδα όσο και κατά τη μεταφορά τους ελλοχεύουν σοβαροί κίνδυνοι για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον.

9) Η μεγάλη διακύμανση στην υφή των τροφοδοτούμενων αποβλήτων, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα σε απόβλητα της αυστηρά προσδιορισμένης περιοχής, συνεπάγεται σημαντικές διακυμάνσεις σε παραγωγή syngas και σε εκπομπές ρύπων. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν διαστήματα κατά τα οποία ο πυρσός καύσης θα χρειάζεται να καίει σημαντικές ποσότητες πλεονάζοντος syngas λόγω αυξημένης παραγωγής του. Παρ' όλα αυτά ο πυρσός δεν είναι εξοπλισμένος με συστήματα καθαρισμού των απαερίων της καύσης ανάλογα με αυτά των μηχανών εσωτερικής καύσης, που σημαίνει ότι στις περιπτώσεις αυτές θα εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα κατά πολύ εντονότεροι και εξαιρετικά επικίνδυνοι αέριοι ρύποι: μικροσωματίδια, μονοξείδιο του άνθρακα, διοξείδιο του θείου, οξείδια του αζώτου, πτητικές οργανικές ενώσεις κ.ά. Ακόμη χειρότερη, κυριολεκτικά εφιαλτική, θα είναι η κατάσταση σε περίπτωση που το πλεονάζον syngas θα ξεπερνάει την προβλεπόμενη δυναμικότητα του πυρσού, οπότε μέρος του θα εκπέμπεται ελεύθερο στην ατμόσφαιρα, σκορπίζοντας στην ευρύτερη περιοχή μεγάλες ποσότητες τοξικών και άλλων επικίνδυνων αερίων.

10) Αλγεινή, τέλος, εντύπωση προκαλεί η ευκολία με την οποία η εκδίδουσα την ΑΕΠΟ Αρχή αγνόησε τις τεκμηριωμένες αντιρρήσεις και επιφυλάξεις τόσο της δικής της αρμόδιας Υπηρεσίας (Δ/νση ΠΕΧΩΣ) όσο και της γνωμοδοτούσας Αρχής [Περιφερειακό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΠΕΣΠΑ)[ Περιφέρειας Κρήτης, όπως αναλυτικά αυτές αναφέρονται στα "έχοντας υπόψη" της απόφασης. Απαράδεκτο από κάθε άποψη είναι επίσης το γεγονός ότι δεν επανυπόβαλε στο ΠΕΣΠΑ τη διορθωμένη/συμπληρωμένη ΜΠΕ προκειμένου να γνωμοδοτήσει και γι' αυτή.

Πέρα από τα παραπάνω, προκειμένου να διευκολυνθούν οι επιχειρηματικοί όμιλοι που επενδύουν στην καύση βιομάζας, παραβιάζονται με τον πιο κραυγαλέο τρόπο, μέσω σειράς λαθροχειριών, βασικές διατάξεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, που η ίδια η άρχουσα τάξη έχει θεσπίσει για λογαριασμό της.

Ειδικότερα:

1) Η επίδικη ΑΕΠΟ, όπως και όλες όσες έχουν εκδοθεί για παρόμοιες εγκαταστάσεις, κατατάσσει αυθαίρετα το υπόψη έργο ως "εργασία R3". Όπως, όμως, ορίζεται στο σχετικό Παράρτημα ΙΙ του Ν. 4042/12 ως εργασία R3 χαρακτηρίζεται η "Ανακύκλωση/ανάκτηση οργανικών ουσιών... (συμπεριλαμβανομένης της κομποστοποίησης και άλλων διαδικασιών βιολογικού μετασχηματισμού)...", όπου περιλαμβάνονται μεν η αεριοποίηση και η πυρόλυση αλλά μόνο όταν τα προϊόντα της διεργασίας χρησιμοποιούνται ως χημικά υλικά ("using the components as chemicals"). Ρητά ορίζεται στο ίδιο Παράρτημα ΙΙ ότι "η χρήση [σ.σ.: του αποβλήτου, εν προκειμένω της βιομάζας] κυρίως ως καύσιμο ή ως άλλο μέσο παραγωγής ενέργειας", όπως συμβαίνει στην υπό συζήτηση μονάδα, χαρακτηρίζεται ως εργασία R1. Αλλά και τούτο ισχύει μόνο όταν επιτυγχάνεται επαρκής βαθμός ενεργειακής απόδοσης, αλλιώς κατατάσσεται ως εργασία διάθεσης D10 σύμφωνα με το Παράρτημα Ι του Ν. 4042/12, τελευταία ιεραρχικά στην 5βάθμια κλίμακα. Ενδεχόμενο πολύ πιθανό δεδομένου ότι η ανάκτηση θερμότητας είναι περιορισμένη όπως αποδέχεται και η ίδια η ΑΕΠΟ.

Πράγματι, στον υπ' αρ. 58 όρο της ΑΕΠΟ αναφέρεται σχετικά: "Να διερευνηθεί η τεχνική και οικονομική δυνατότητα πλήρους εκμετάλλευσης της παραγόμενης θερμικής ενέργειας σε άλλες χρήσεις (π.χ. τηλεθέρμανση οικιών, θερμοκηπίων κ.λπ.) ώστε να ελαχιστοποιείται κατά το δυνατόν η απόρριψή της στο περιβάλλον. Σε κάθε περίπτωση, σε χρονικό διάστημα που δεν πρέπει να ξεπερνά τα δυο έτη από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας, να υποβληθεί στην υπηρεσία μας σε μορφή τεχνικής έκθεσης-σκοπιμότητα η οριστική λύση που έχει επιλεγεί για τη διαχείριση της περίσσιας θερμότητας (στο σύνολό της) ώστε να αποφασιστεί η τροποποίηση ή όχι της παρούσας" (οι υπογραμμίσεις υπάρχουν στο πρωτότυπο).

2) Σύμφωνα με τα παραπάνω, καθίσταται σαφές ότι οι μονάδες καύσης βιομάζας εντάσσονται στο Παράρτημα IV της ΚΥΑ 1958/2012 στο "είδος έργου" με α/α 4 "Εγκαταστάσεις αποτέφρωσης ή ενεργειακής αξιοποίησης [σ.σ.: αποβλήτων] (εργασίες R1, D10) (συμπεριλαμβάνονται η αεριοποίηση και η πυρόλυση)..." που κατατάσσει το υπόψη έργο στην κατηγορία Α1, την υψηλότερη από πλευράς επικινδυνότητας. Μια τέτοια όμως κατάταξη θα έθετε εκ ποδών την υποβληθείσα ΜΠΕ που εκπονήθηκε - και παράνομα αδειοδοτείται με την επίδικη ΑΕΠΟ ως έργο ηπιότερης κατηγορίας Α2. Σε αυτήν την περίπτωση θα επιβάλλονταν αυστηρότεροι περιβαλλοντικοί όροι, γεγονός που θα έρχονταν σε αντίθεση με τα συμφέροντα του υπόψη επιχειρηματικού ομίλου αλλά και όσων άλλων επιδιώκουν να κατακλύσουν με εκατοντάδες παρόμοιες ρυπογόνες εγκαταστάσεις την Κρήτη, με χιλιάδες, όλη τη χώρα.

3) Όπως και σε όλες τις προηγηθείσες περιπτώσεις μονάδων καύσης βιομάζας, επαναλαμβάνεται και εδώ η λαθροχειρία να βαφτίζεται "βιοαέριο", διεθνώς "biogas" (προϊόν βιοχημικών διεργασιών κατά την αναερόβια χώνευση οργανικής μάζας σε ήπιες θερμοκρασίες), το "αέριο σύνθεσης"/"ξυλαέριο" ("syngas") που παράγεται με θερμοχημικές διεργασίες στους αεριοποιητές της Μονάδας. Και τούτο προκειμένου να ενταχθεί "με το ζόρι" η Μονάδα στις "Εγκαταστάσεις επεξεργασίας μη επικίνδυνων αποβλήτων προς παραγωγή βιοαερίου (εργασία R3) ". Για μια περίοδο η λαθροχειρία αυτή έβρισκε κάποια βάση στον καινοφανή ορισμό για το βιοαέριο που έδινε ο Ν. 3468/2006 στην παρ. 7 του άρθρου 2 για το βιοαέριο, στο οποίο περιλάμβανε και το ξυλαέριο (!). Όμως με το άρθρο 15, παρ. 1β του Ν. 4062/30.3.12 ["...Προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/28/ΕΚ...)"], ο ορισμός αυτός απαλείφθηκε.

4) Με δεδομένο ότι στην υπόψη Μονάδα μικρή μόνο αξιοποίηση γίνεται της εκλυόμενης θερμότητας από την καύση του syngas, αυτή θα έπρεπε να ενταχθεί στο πεδίο εφαρμογής της αυστηρής νομοθεσίας για την αποτέφρωση των αποβλήτων (ΚΥΑ 22912/2005). Πράγματι, η καύση των "φυτικών αποβλήτων της βιομηχανίας τροφίμων" [εδώ εντάσσει η ΑΕΠΟ τις "λάσπες από την πλύση, καθαρισμό, αποφλοίωση, φυγοκέντρηση και διαχωρισμό ("grape pomace")" οργανικής μάζας καθώς και το "πυρηνόξυλο"] εξαιρείται από το πεδίο εφαρμογής της υπόψη ΚΥΑ μόνο "εφόσον ανακτάται η εκλυόμενη θερμότητα" και όχι μέρος - και μάλιστα μικρό - αυτής [άρθ. 2, παρ. 2, εδ. α (ii)], όπως συμβαίνει στην υπόψη Μονάδα. Σε αντίθεση με τα παραπάνω, η ΑΕΠΟ αγνοεί παντελώς τα μέτρα και τους όρους της υπόψη ΚΥΑ.

Όλα αυτά δεν είναι τυχαία ούτε συνιστούν απλές παραλείψεις. Αυτά τα σχέδια φέρουν τη σφραγίδα της Ε.Ε., στο πλαίσιο της στρατηγικής της για την απελευθέρωση και ιδιωτικοποίηση της ενέργειας προκειμένου να σπρώξει σε ακόμα μεγαλύτερη κερδοφορία τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους και σε ενεργειακή φτώχια τους λαούς της Ευρώπης.

Δεν είναι τυχαίο πως το τελευταίο διάστημα αυξάνεται το ενδιαφέρον από μεγάλους ομίλους παραγωγής ρεύματος με καύσιμο βιομάζα ή βιοαέριο, για όλη την περιοχή της Κρήτης, για όλη τη χώρα. Σας υπενθυμίζουμε ότι οι αιτήσεις για βιομάζα/βιοαέριο/βιορευστά στην Κρήτη ανέρχονται σε 119, εκ των οποίων οι 37 αφορούν την ευρύτερη περιοχή του κάμπου της Μεσαράς (Δήμοι Φαιστού, Αρχανών-Αστερουσίων και Γόρτυνας). Το δεδομένο αυτό αποκαλύπτει το στρατηγικό σχεδιασμό του κεφαλαίου για την περιοχή μας, αποκαλύπτει ότι η περιοχή αποκτά ιδιαίτερη σημασία για την προώθηση επιχειρηματικών σχεδίων επενδυτικής διεξόδου για λιμνάζοντα κεφάλαια και την εγγυημένη κερδοφορία τους. Επιπλέον, επιβεβαιώνει τη μεθόδευση επιβολής λύσεων που ανεξέλεγκτα δε θα σέβονται ούτε τον άνθρωπο, ούτε το περιβάλλον, ούτε τις τοπικές κοινωνίες, ούτε τη χωροθέτηση εγκαταστάσεων και την επιλογή μεθόδων με επιστημονικά κριτήρια. Ένα μόνο στόχο έχουν αυτοί οι σχεδιασμοί: ασύδοτη κερδοφορία των επενδυτών.

Έτσι, στο βωμό της κερδοφορίας των επιχειρηματιών της ενέργειας, ανοίγει επικίνδυνος δρόμος για μαζικές αλλαγές στις χρήσεις γης με σοβαρές αρνητικές περιβαλλοντικές συνέπειες και πολλαπλές δυσμενείς επιπτώσεις για τους κατοίκους της περιοχής.

Τονίζουμε τον κίνδυνο αλλαγής χρήσης της γης από παραγωγικές καλλιέργειες με αγροτικά προϊόντα που έχει ανάγκη ο λαός σε καλλιέργειες για παραγωγή βιοκαύσιμου.

Ύστερα από τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ. υπουργοί εάν σκοπεύουν να πάρουν συγκεκριμένα μέτρα για την ανάκληση της παραπάνω ΑΕΠΟ, τη ματαίωση του έργου "Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής από βιομάζα ισχύος 999,80 KW" ιδιοκτησίας εταιρείας "ENTEC BIOMASS ENERGY FIVE PRIVATE COMPANY" στη θέση Κοπανάδες δ.δ. Πέρι Δήμου Φαιστού Π.Ε. Ηρακλείου, καθώς και κάθε άλλο παρόμοιο που προωθεί την ιδιωτικοποίηση της ενέργειας και της διαχείρισης των αποβλήτων, τον περιορισμό των καλλιεργήσιμων εκτάσεων με τη μαζική επέκταση ενεργειακών καλλιεργειών και όλα αυτά σε βάρος του περιβάλλοντος, της υγείας των λαϊκών στρωμάτων και του χειμαζόμενου εισοδήματος της λαϊκής οικογένειας, με βασικό κριτήριο τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων του κλάδου».


Σοκ για τους δημάρχους και το ΣΥΡΙΖΑ - Ετοιμάζονται προσφυγές

Μετά από όλα αυτά, οι δήμαρχοι αλλά και η Περιφέρεια Κρήτης έχουν υποστεί σοκ από τη μεθόδευση που ακολουθήθηκε "σιωπηρά" για την αδειοδότηση τουλάχιστον 9 μονάδων μέχρι σήμερα στην Κρήτη (από τις οποίες τις 7 παρουσιάζει η "Ν.Κ." σήμερα) και μάλιστα με έγκριση ανώτερου υπαλλήλου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, στο κενό από 29-12-2014 έως 25-02-2015(προεκλογικό και κατάργησης από τη νέα κυβέρνηση του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης) και ήδη ετοιμάζονται να προσφύγουν ομαδικά κατά των συγκεκριμένων αποφάσεων.

Ήδη, κατά πληροφορίες μας, για το θέμα ενημερώθηκαν "πέφτοντας από τα σύννεφα" και τα τοπικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, η Νομαρχιακή του οποίου πριν μερικούς μήνες είχε καταφερθεί κατά της συγκεκριμένης «φάμπρικας», όπως την αποκαλούσε, έχοντας μάλιστα εκδώσει και μία σκληρή ανακοίνωση κατά αυτών των μονάδων με τον τρόπο και το πλαίσιο που οργανώνονταν. Σε ανακοίνωση στις 30 Αυγούστου 2014 στο επίσημο site της Ν.Ε. Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ άλλων, για το θέμα ανέφεραν:

«Το κράτος το 2013 δημιούργησε το νομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθούν οι μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από βιομάζα. Τις έχει κατατάξει σε μονάδες χαμηλής όχλησης με αποτέλεσμα να μπορούν να χωροθετηθούν παντού... Το κράτος κατοχύρωσε επιπλέον τα κέρδη των επενδυτών. Τους εξασφάλισε (εκτός από τις επιδοτήσεις για την κατασκευή της μονάδας) πολύ μεγάλη τιμή πώλησης της κιλοβατώρας στη ΔΕΗ. Έτσι, έχουμε διπλό αποτέλεσμα. Νέα παραχώρηση σε ιδιώτες να παράγουν ρεύμα και εξασφαλισμένα κέρδη.

Η δική μας στάση:

1. Εκφράσαμε την αντίθεσή μας στο καθεστώς (νομοθετικό και τιμολογιακό) που δημιουργεί η κυβέρνηση γύρω από τις μονάδες αυτές.

2. Εκφράσαμε τη διαφωνία μας για τη δράση της περιφερειακής Αρχής: Απραξία για να προχωρήσει ο σχεδιασμός για τα στερεά απόβλητα, αδιαφορία για ενημέρωση της κοινής γνώμης, την έλλειψη ενεργειακού σχεδιασμού και την απόκρυψη του αιτήματος προς τη ΡΑΕ για να προχωρήσει το θέμα.

3. Εκφράσαμε την αντίθεσή μας στην καλλιέργεια ενεργειακών φυτών στην Κρήτη και την εισαγωγή πρώτης ύλης από το εξωτερικό για τη λειτουργία των μονάδων αυτών.

4. Προτείναμε να προχωρήσει άμεσα ο σχεδιασμός που υπάρχει για τα γεωργικά απόβλητα και μετά που θα διαπιστώσουμε πόση ποσότητα και από κάθε είδος αδυνατούμε να διαχειριστούμε, τότε μπορούμε να επιλέξουμε τεχνολογία και να χωροθετήσουμε μονάδες. Να γίνει, αν χρειαστεί, επιστημονική ημερίδα για ενημέρωση».

Ανάλογη ήταν και η αντίδραση των τοπικών βουλευτών του κυβερνώντος κόμματος που επίσης ενημερώθηκαν.


Λότζια: Εμπλοκή δημοτικού συμβούλου

Αίσθηση, τέλος, προκαλεί και μία παράμετρος που θα συζητηθεί σε επίπεδο δημοτικής Αρχής Ηρακλείου. Αυτό γιατί αφενός μία από τις μονάδες βιομάζας που θα χρησιμοποιεί τις πρώτες ύλες (απόβλητα) και καύση (!) για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας είναι στα διοικητικά όρια του δήμου Ηρακλείου και αφετέρου γιατί σε τουλάχιστον δύο ακόμη πανομοιότυπες και από τις αδειοδοτημένες πλέον μονάδες στο νομό Ηρακλείου υπάρχει ευθέως εμπλοκή ως επενδυτή προσώπου που είναι δημοτικός σύμβουλος της παράταξης του δημάρχου κ. Βασίλη Λαμπρινού. Προφανώς και ο άνθρωπος δεν εγκαλείται για τις επενδυτικές του δραστηριότητες. Όμως, είναι δημοτικός σύμβουλος μίας παράταξης που την ίδια ώρα έχει κάνει σημαία της το "όχι στο εργοστάσιο μηχανικής ανακύκλωσης", επειδή, όπως υποστηρίζει, πίσω από αυτό και το διαγωνισμό για την επαναλειτουργία του «υπάρχουν «φωτογραφικά συμφέροντα που υποκρύπτουν έως και καύση».

Γιώργος Σαχίνης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση
 
   



Photo Stories

Μονάδα Βιομάζας