iphone app
android app
iphone app android app
Σάββατο 10 Δεκεμβρίου 2016
Μεσογειακή - κρητική διατροφή

Καλύτερη η μεσογειακή διατροφή και από τη γυμναστική


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Η μεσογειακή διατροφή είναι καλύτερη ακόμα και από τη γυμναστική, ενώ μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων κατά το ήμισυ. Το εντυπωσιακό αυτό συμπέρασμα, που για πολλοστή φορά υπερτονίζει τη σημασία των θησαυρών που έχουμε στο τραπέζι μας, είναι προϊόν μεγάλης δεκαετούς ελληνικής έρευνας που διεξήχθη στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και παρουσιάστηκε στο ετήσιο συνέδριο του Αμερικανικού Κολεγίου Καρδιολογίας στο Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνιας.

Η μελέτη απέκτησε ευρεία δημοσιότητα, με μεγάλα έντυπα του κόσμου να παρουσιάζουν εκτενείς αναφορές σε αυτήν, καταγράφοντας τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής, δίνοντας ιδιαίτερο βάρος και στην ακόμα πιο υγιεινή, που αποτελεί τη βάση της κρητικής διατροφής, αποτελώντας έτσι την καλύτερη διαφήμιση του νησιού και των προϊόντων του.


Η έρευνα

Η μελέτη διεξήχθη από επιστημονική ομάδα με επικεφαλής τον Δημοσθένη Παναγιωτάκο και την Εκάβη Γεωργουσοπούλου. Οι επιστήμονες ανέλυσαν δειγματοληπτικά στοιχεία για πάνω από 2.500 Έλληνες ηλικίας 18 έως 89 ετών, στην περιοχή των Αθηνών (δείγμα 78%) και τα προάστια της ελληνικής πρωτεύουσας (δείγμα 22%), συσχετίζοντας, σε βάθος δεκαετίας, τις διατροφικές συνήθειες κάθε ατόμου με την κατάσταση της υγείας του.


Τα συμπεράσματα

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα, οι Έλληνες που ακολουθούν την παραδοσιακή διατροφή έχουν 47% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν μια καρδιακή νόσο. Σύμφωνα με τα πορίσματα της μελέτης, οι περισσότεροι από τους επιβαρυντικούς για την καρδιά και κυρίως την υγεία δείκτες ήταν χαμηλότεροι για όσους τρέφονταν με βάση τα κλασικά μεσογειακά πρότυπα, χρησιμοποιώντας για το καθημερινό τους τραπέζι φρέσκα φρούτα και λαχανικά, λάδι ελιάς, όσπρια και ψάρι.


Η κρητική διατροφή

Η Κρήτη έχει ιδιαίτερο ρόλο στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται από τις μεγάλες ξένες εφημερίδες η μελέτη, με τους συντάκτες να επισημαίνουν ότι οι κάτοικοι του νησιού ιστορικά έχουν εντάξει στο καθημερινό τραπέζι τους φαγητά με πρώτες ύλες που παράγονται στην κρητική γη.

Η αποφυγή μεγάλων ποσοτήτων πρωτεϊνών και κυρίως το γεγονός ότι τα φαγητά μαγειρεύονται με φρέσκο λάδι ελιάς, συνοδευόμενα από λαχανικά και κυρίως σαλάτες, αποτελεί το μεγάλο πλεονέκτημα για την υγεία και κυρίως για τις γυναίκες, καθώς, όπως προκύπτει από τη μελέτη, ακολουθούν τη μεσογειακή διατροφή πιο πιστά απ' ό,τι οι άνδρες, οι οποίοι συχνότερα κάνουν διατροφικές «παρεκτροπές» δυτικού τύπου.

Οι πιο "πιστοί" στη μεσογειακή διατροφή αποδείχτηκε όχι μόνο ότι είχαν το μικρότερο κίνδυνο καρδιοπάθειας, αλλά σημαντικά οφέλη συνολικά για την υγεία, κάτι που ισχύει για όλα τα φύλα και τις ηλικίες, όπως επίσης για υγιή ή για άτομα που αντιμετωπίζουν ασθένειες.


Από... καρδιάς

Πέρα από τα έμμεσα οφέλη στην πρόληψη και την αντιμετώπιση χρόνιων παθήσεων, όπως ο διαβήτης, η υπέρταση και χρόνια φλεγμονή, οι επιστήμονες επισημαίνουν πως η μεσογειακή διατροφή ωφελεί με τρόπο άμεσο την καρδιά. Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει η επισήμανση ότι είναι σχετικά εύκολο οπουδήποτε στον κόσμο να ακολουθήσει κανείς αυτή τη δίαιτα και μάλιστα με χαμηλό κόστος, γεγονός που βεβαίως δεν περνάει απαρατήρητο από τη δημοσιότητα που έχει πάρει το όλο θέμα.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στα δημοσιεύματα, που επικαλούνται και άλλες σχετικές μελέτες, οι οποίες αποδεικνύουν τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής, η παράμετρος της κρητικής διατροφής έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία, καθώς η αποφυγή μεγάλων ποσοτήτων αλατιού και ζάχαρης, σε συνδυασμό με τα προϊόντα που βρίσκονται στο καθημερινό γεύμα των κατοίκων του νησιού μας, αποδεικνύεται σωτήρια για την υγεία, κυρίως σε επίπεδο πρόληψης.

Όπως αναφέρει μάλιστα η βρετανική "Daily Mail", με τον τρόπο αυτό «το μικρό νησί της Μεσογείου γίνεται ένα ιδανικό διατροφικό παράδειγμα δίαιτας και τρόπου ζωής». Μάλιστα, επισημαίνεται με έμφαση ότι οι Κρητικοί έχουν τους χαμηλότερους δείκτες στην εμφάνιση νόσων, από τις καρδιακές μέχρι καρκίνο, σε σχέση με τους κατοίκους της ελληνικής ενδοχώρας.


Δέκα χρόνια

Η έρευνα, που διήρκεσε δέκα χρόνια, από το 2001 έως το 2011, επικεντρώθηκε σε περισσότερους από 2.500 ενήλικες. Η διατροφή τους βαθμολογήθηκε σε κλίμακα από το 1 έως το 55, με τους ίδιους να αναφέρουν τη συχνότητα αλλά και την πρόσληψη τροφών από 11 ομάδες.

Όπως προέκυψε, εκείνοι που είχαν βρεθεί στην πρώτη τριάδα σε σχέση με την εγγύτητα της δίαιτάς τους στη μεσογειακή διατροφή είχαν 47% λιγότερες πιθανότητες να εκδηλώσουν κάποια καρδιακή νόσο σε σχέση με όσους είχαν καταλάβει τις 3 τελευταίες θέσεις της κατάταξης. Μάλιστα, η σχέση αυτή ήταν ανεξάρτητη από άλλους παράγοντες, όπως ηλικία, φύλο, οικογενειακό ιστορικό, μορφωτικό επίπεδο, σωματική μάζα, κάπνισμα, διαβήτης και υψηλή χοληστερόλη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το γεγονός πως η έρευνα επικεντρώθηκε στους Αθηναίους μπορεί μεν να μην είναι ενδεικτικό για το τι συμβαίνει σε άλλες χώρες της Μεσογείου, τονίζεται όμως ότι πολλοί από τους αστούς έχουν υιοθετήσει μοτίβα διατροφής που κλίνουν περισσότερο προς τα δυτικά και κυρίως τα αμερικανικά. Αυτό το γεγονός κάνει τα αποτελέσματα της έρευνας ακόμα πιο σημαντικά.

Σταύρος Μουντουφάρης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση