iphone app
android app
iphone app android app
Σάββατο 03 Δεκεμβρίου 2016
ΝΟΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ

Την άμεση δικαίωση των μικροομολογιούχων του δημοσίου ζητά ο Ν. Μαριάς στην Ευρωβουλή


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Την πλήρη συμπαράστασή του στο δίκαιο αγώνα και τα αιτήματα των Μικροομολογιούχων του Δημοσίου που καταστράφηκαν από το PSI των μνημονιακών δυνάμεων, εξέφρασε με παρέμβασή του σήμερα Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου στην Ευρωβουλή ο Αντιπρόεδρος των Ευρωπαίων Αντιφεντεραλιστών και Επικεφαλής του Πολιτικού Κινήματος Aντιμνημνιακοί Πολίτες, Ανεξάρτητος Ευρωβουλευτής Καθηγητής Νότης Μαριάς.

Μιλώντας σε εκδήλωση που διοργανώθηκε από τον Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Χρυσόγονο με την παρουσία και εκπροσώπων του Συλλόγου Φυσικών Προσώπων Ομολογιούχων Ελληνικού Δημοσίου (ΣΦΠΟΕΔ), ο Νότης Μαριάς επεσήμανε ότι ήδη στο πλαίσιο της Επιτροπής Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έχει υποστηρίξει τη σχετική αναφορά που υπέβαλαν οι Μικροομολογιούχοι του Δημοσίου και κάλεσε τους εκπροσώπους του ΣΦΠΟΕΔ να παρευρεθούν αυτοπροσώπως κατά τη συζήτηση της εν λόγω αναφοράς.

Στη συνέχεια ο Νότης Μαριάς αφού αναφέρθηκε σε σειρά κοινοβουλευτικών παρεμβάσεων και πρωτοβουλιών που είχε αναλάβει ως Βουλευτής του Ελληνικού Κοινοβουλίου επισήμανε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝΕΛ που σήμερα βρίσκονται στη διακυβέρνηση της χώρας οφείλουν να τηρήσουν τις προεκλογικές δεσμεύσεις που έδωσαν στους Μικροομολογιούχους του Δημοσίου για πλήρη δικαίωσή τους.

Τέλος, ο Νότης Μαριάς υπενθύμισε ότι στις 24/04/2014 είχε καταθέσει στην Ελληνική Βουλή σχετική τροπολογία για την πλήρη δικαίωση των Μικροομολογιούχων του Δημοσίου.

Και ο Νότης Μαριάς κατέληξε: «Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ θα μπορούσε άμεσα να προχωρήσει στη δικαίωση των φτωχοποιημένων Μικροομολογιούχων του Δημοσίου καταθέτοντας σχετική τροπολογία σε κάποιο από τα πρώτα νομοσχέδια που θα φέρει για ψήφιση στην Ελληνική Βουλή».

Για το λόγο αυτό ο Νότης Μαριάς έθεσε υπόψη των ενδιαφερομένων την παραπάνω τροπολογία του με την οποία δικαιώνονται πλήρως οι Μικροομολογιούχοι του Δημοσίου, το πλήρες κείμενο της οποίας έχει ως εξής:


«Τροπολογία - Προσθήκη»

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Πρόσβαση στη δραστηριότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων και προληπτική εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων (ενσωμάτωση της οδηγίας 2013/36/ΕΕ), κατάργηση του ν.3601/2007 και άλλες διατάξεις».


Αιτιολογική έκθεση

Η έκδοση του Ν. 4050/2012 και η εν συνεχεία έκδοση της υπ' αριθμ. 5/24.02.2012 και υπ' αριθμ. 10/09.03.2012 απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου είχε ως συνέπεια να συμπεριληφθούν στα υπό (αναγκαστική) ανταλλαγή ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου ακόμη και εκείνα τα ομόλογα που κατέχονταν από φυσικά πρόσωπα και τα οποία (φυσικά πρόσωπα) είχαν αποκτήσει τα ομόλογα αυτά υπό εντελώς διαφορετικές συνθήκες και γνωσιολογικό ορίζοντα σε σχέση με τα νομικά πρόσωπα και ειδικότερα με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που κατείχαν το μεγαλύτερο μέρος των ομολόγων.

Ήδη οι νομικοί σύμβουλοι του Ελληνικού Δημοσίου Buchheit και Gulati σε επιστημονικό τους άρθρο που δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο του 2010 ("How to Restructure to Greek Debt") επεσήμαναν τη νομική δυνατότητα εξαίρεσης των φυσικών προσώπων από την αναδιάρθρωση του Ελληνικού χρέους εν όψει του μικρού αριθμού ομολόγων που βρισκόταν σε χέρια φυσικών προσώπων αλλά και της ύπαρξης μηχανισμού εντοπισμού της πλειονότητας αυτών.

Πέραν τούτου, τόσο στους γενικούς όρους έκδοσης των ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου (ΦΕΚ Β/370/05.04.2001) όσο και στα εκάστοτε πληροφοριακά δελτία (Offering Circular) για την έκδοση ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου που υπάγονταν στο Ελληνικό δίκαιο  δεν περιεχόταν όρος ίσης μεταχείρισης (pari passu clause ή cross default clause).

Άλλωστε και στην διεθνή βιβλιογραφία γίνεται δεκτό ότι η αρχή της ίσης μεταχείρισης των δανειστών δεν επιβάλλει την ενιαία μεταχείριση όλων των δανειστών αλλά επιτάσσει την όμοια μεταχείριση δανειστών που βρίσκονται σε όμοιες συνθήκες [Keith Clark, Sovereign Debt Restructurings: Parity of Treatment between Equivalent Creditors in Relation to Comparable Debts, International Lawyer 20 (1986), 857-865. Borchard StateInsolvency and Foreign Bondholders, Volume I - General Principles, New haven 1951, 337, Alexander Szodruch, Staateninsolvenz und private Gläubiger, 2008, 167]. Int'l : 20 (1986) 857].

Όμως, τα φυσικά πρόσωπα που απέκτησαν τα τελευταία χρόνια ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου δεν τελούσαν υπό όμοιες συνθήκες με εκείνες στις οποίες βρίσκονταν νομικά πρόσωπα και δη πιστωτικά ιδρύματα ή χρηματοοικονομικοί φορείς (funds), τα οποία μεταξύ άλλων χαρακτηριστικών είχαν και σημαντικό γνωσιολογικό προβάδισμα έναντι των φυσικών προσώπων.

Η συμπερίληψη και των ομολόγων που κατέχονταν από φυσικά πρόσωπα στην αναγκαστική ανταλλαγή των ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου προκάλεσε τεράστιες κοινωνικές συνέπειες για τα πρόσωπα αυτά, τα οποία, εν όψει της μη πρόβλεψης δυνατότητας φορολογικής απόσβεσης των ζημιών για φυσικά πρόσωπα και της ανακεφαλαιοποίησης μόνο των πιστωτικών ιδρυμάτων, έχουν τελικά αντιμετωπισθεί δυσμενέστερα.

Για την άρση της διακριτικής αυτής μεταχείρισης αλλά και την αποκατάσταση των αδικιών που υπέστησαν τα φυσικά πρόσωπα που εμπιστεύτηκαν το Ελληνικό Δημόσιο και την επανάκτηση της αξιοπιστίας του κράτους έναντι του τελευταίου δανειστή, ήτοι του ιδιώτη, επιβάλλεται η ετεροχρονισμένη αποκατάσταση των φυσικών προσώπων με την προτεινόμενη τροπολογία.

Τροπολογία - Προσθήκη

Προστίθεται νέο άρθρο στο σχέδιο νόμου με το εξής περιεχόμενο:

«Άρθρο…..

1. Φυσικά πρόσωπα επενδυτές  ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου που απέκτησαν ομόλογα Ελληνικού Δημοσίου με ISIN τύπου Β ή απέκτησαν ομόλογα Ελληνικού Δημοσίου υπαγόμενα στο Ελληνικό δίκαιο και κατείχαν τα ομόλογα αυτά μέχρι την ανταλλαγή τους σύμφωνα με το Ν. 4050/2012 και τις σε αυτόν προβλεπόμενες αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου και την υπ' αριθμ. 2/20964/0023Α/09.03.2012 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ Β΄/682/09.03.2012), επιστρέφουν προς το Ελληνικό Δημόσιο όλους του τίτλους Ελληνικού Δημοσίου που περιήλθαν σε αυτούς από την ανταλλαγή που υλοποιήθηκε με την υπ' αριθμ. 2/20964/0023Α/09.03.2012 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ Β΄/682/09.03.2012) και λαμβάνουν ομόλογα Ελληνικού Δημοσίου με ISIN τύπου Β επιτοκίου ιδίου με τα αρχικά τους ομόλογα, διάρκειας ίσης με εκείνη των αρχικών ομολόγων που ανταλλάχθηκαν κατά το Ν. 4050/2012 και με ονομαστική αξία ίση με την ονομαστική αξία των αρχικών ομολόγων ή την τιμή κτήσης των αρχικών ομολόγων, εφόσον αυτή είναι χαμηλότερη της ονοματικής αξίας, αφαιρουμένης της ονομαστικής αξίας των ομολόγων έκδοσης EFSF που περιήλθαν σε αυτούς σύμφωνα με το άρθρο πρώτο παρ. 9 και 10 του Ν. 4050/2012, καθώς και αφαιρουμένης της ονομαστικής αξίας των τίτλων Ελληνικού Δημοσίου που περιήλθαν σε αυτούς σύμφωνα με το άρθρο πρώτο παρ. 9 και 10 του Ν. 4050/2012, εφόσον οι τίτλοι αυτοί έχουν εκποιηθεί ή εξοφληθεί. Τα νέα ομόλογα διακρατούνται μέχρι τη λήξη τους, εκτός από την περίπτωση καθολικής διαδοχής.

2. Ομόλογα του άρθρου πρώτου του Ν. 4050/2010 τα οποία έχουν συμπεριληφθεί στην υπ' αριθμ. 5/2012 απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου και τα οποία έχουν ήδη καταστεί ληξιπρόθεσμα κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, δεν ανταλλάσσονται με νέα ομόλογα σύμφωνα με την πρόβλεψη της προηγούμενης παραγράφου  αλλά οι κάτοχοι αυτών λαμβάνουν την ονομαστική αξία των αρχικών ομολόγων, αφαιρουμένης της ονομαστικής αξίας των ομολόγων έκδοσης EFSF που περιήλθαν σε αυτούς σύμφωνα με το άρθρο πρώτο παρ. 9 και 10 του Ν. 4050/2012, καθώς και με ταυτόχρονη επιστροφή προς το Ελληνικό Δημόσιο των τίτλων Ελληνικού Δημοσίου που περιήλθαν σε αυτούς σύμφωνα με το άρθρο πρώτο παρ. 9 και 10 του παρόντος ή, εφόσον οι τίτλοι αυτοί έχουν εκποιηθεί ή εξοφληθεί, αφαιρουμένης της ονομαστικής αξίας αυτών. Τα ποσά στρογγυλοποιούνται στην τελευταία εκατοντάδα προς τα κάτω.

3. Η έκδοση των νέων τίτλων που δίνονται σε ανταλλαγή των αρχικών ομολόγων ή η καταβολή της χρηματικής διαφοράς σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους διενεργείται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών που ρυθμίζει και όλες τις λεπτομέρειες της διαδικασίας».

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση