iphone app
android app
iphone app android app
Πέμπτη 08 Δεκεμβρίου 2016
ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΜΠΟΚΕΑΣ

Απάντηση Μ. Μποκέα στο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων Ηρακλείου


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Απάντηση του Μενέλαου Μποκέα στην επιστολή του Συλλόγου γονέων και κηδεμόνων σχολείων του Νομού Ηρακλείου.

Στην απάντησή του ο κ. Μποκέας αναφέρει τα εξής:

«Αγαπητοί Γονείς και Κηδεμόνες,

Εκπαίδευση, σύμφωνα με τον Σόλωνα, είναι η σωματική, πνευματική, ηθική και ψυχική καλλιέργεια του παιδιού. Επιτελείται με ποικίλους θεσμικά κατοχυρωμένους ή μη τρόπους και αφορά τα παιδιά μέχρι την ενηλικίωσή τους. Δυστυχώς η παιδεία όπως παρέχεται από το σημερινό σχολείο δεν εκπληρώνει επαρκώς κανένα από τους παραπάνω στόχους. Προβλήματα όπως η υποχρηματοδότηση, οι ελάχιστοι με βάση τις πραγματικές ανάγκες διορισμοί εκπαιδευτικών και η περιορισμένη επιμόρφωσή τους, τα λειτουργικά κενά στα σχολεία, η έλλειψη υποστηρικτικών δομών προς τους μαθητές, αιθουσών, εργαστηρίων, χώρων άθλησης κ.ά. εξακολουθούν να «νοσούν» την ήδη «αρρωστημένη» παιδεία μας.

Η προτεινόμενη εν μέρει από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων λύση στα παραπάνω ήταν η καθιέρωση του «Νέου Λυκείου». Το «Νέο Λύκειο», το οποίο άρχισε να υλοποιείται το 2010 και στοχεύει συνολικά στην αναβάθμιση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, έδωσε προτεραιότητα στον προγραμματισμό και στην αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, με το σκεπτικό ότι η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού δεν αποτελεί αυτοσκοπό αλλά μέσο για τη βελτίωσή του. Θεωρώ θετική τη γενίκευση της αυτοαξιολόγησης, την ίδρυση ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ). Παρ' όλα αυτά έχω ενστάσεις τόσο απέναντι στη λογική που διέπει το σχέδιο ΠΔ για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού όσο και σε πολλές από τις επιμέρους διατάξεις του. Ενώ φαίνεται να έχει σωστές προθέσεις, επιμέρους λεπτομέρειες καθιστούν την εφαρμογή του δυσμενή και άδικη για τους μαθητές, ιδιαίτερα για αυτούς που φοιτούν στη Β' Λυκείου. Τα κυριότερα προβλήματα εστιάζονται στα εξής σημεία:

• Το προτεινόμενο σύστημα αξιολόγησης έχει μονομερώς ελεγκτικό-εποπτικό χαρακτήρα, δεν συνδέεται με την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και την ενδοϋπηρεσιακή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, δεν επικεντρώνεται στην τρέχουσα επαγγελματική τους δυνατότητα στην τάξη, αλλά δίνει μεγάλη έμφαση στα τυπικά προσόντα και σε ποικίλης προέλευσης "χαρτιά".

• Ταυτόχρονα εισάγει διαδικασίες χρονοβόρες, γραφειοκρατικές και μη εφαρμόσιμες, ενώ χαρακτηρίζεται από προχειρότητα, ασάφειες, νομοθετικές ατέλειες, αστοχίες και παραλείψεις.

• Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, με συνέπειες τόσο στην επιβάρυνση της καθημερινότητας των μαθητών όσο και στην ενίσχυση της παραπαιδείας, είναι η τεράστια ύλη της Β΄ Λυκείου που οδηγεί στην παραπαιδεία, ενώ άγνωστη παραμένει η ύλη της Γ΄ Λυκείου για το έτος 2015-2016.

• Η «Τράπεζα Θεμάτων» είναι πρόχειρα οργανωμένη, με υπερβολική μη διαχειρίσιμη φόρτωση θεμάτων, λανθασμένη ταξινόμηση, διαβάθμιση και ασαφείς διατυπώσεις. Τα θέματα αντλούνται από μη σημαντικά τμήματα της ύλης, με αποτέλεσμα να υποστηρίζεται μηχανιστική μάθηση (αποστήθιση), να ακυρώνεται μερικώς η φιλοσοφία του Νέου Λυκείου και να οδηγείται μεγάλος μέρος μαθητών στα φροντιστήρια.   

Όσον αφορά στις κινητοποιήσεις της μαθητικής αλλά και ευρύτερα της εκπαιδευτικής κοινότητας που εντατικοποιήθηκαν τον περασμένο Νοέμβρη στον νομό μας, πιστεύω ότι κινήθηκαν προς την σωστή κατεύθυνση τόσο στο διεκδικητικό τους πλαίσιο, όσο και στον τρόπο που εκδηλώθηκαν. Παρόλα αυτά θεωρώ ότι η κατάληψη θα πρέπει να αποτελεί το έσχατο μέσο της κλιμάκωσης μιας κινητοποίησης. Ως εκ τούτου, πρέπει εντός των σχολικών μονάδων να βρεθεί άμεσα λύση για την απαραίτητη κάλυψη των χαμένων διδακτικών ωρών.

Εκτιμώ ότι υποχρέωση του ΠΑΣΟΚ, της Δημοκρατικής Παράταξης είναι να πιέσει την κυβέρνηση εθνικής συνεργασίας ή την πιθανή αυτοδύναμη κυβέρνηση, να καλέσει όλες τις δημοκρατικές πολιτικές δυνάμεις της χώρας και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της Εκπαίδευσης να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι σε κλίμα συναίνεσης, για την εκπόνηση ενός μακρόπνοου σχεδίου που να αφορά στην εκ βάθρων μόνιμη μεταρρύθμιση του χώρου με άξονα ένα σχολείο σύγχρονο, ελκυστικό, λειτουργικό, προοδευτικό με σεβασμό στην διαφορετικότητα και στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης.

Είμαστε στην αρχή μιας προσπάθειας και ο πολύπλευρος διάλογος είναι απαραίτητος στη δημιουργία μιας προοδευτικής μεταρρύθμισης που θα μπορεί να έχει ευρύτατη στήριξη και να πραγματοποιηθεί. Να μην αποτελέσει ένα ακόμη ημίμετρο. Όλες οι ατέλειες θα πρέπει να συζητηθούν χωρίς μηδενισμό, λαϊκίστικες κορώνες και ακραίες συγκρούσεις. Η μεταρρύθμιση στην Παιδεία αποτελεί προτεραιότητα με οφέλη μακροπρόθεσμα όχι μόνο οικονομικά αλλά κυρίως δομικά. Πρέπει να συμβάλλουμε στην αναδιάταξη του εργατικού δυναμικού και στην αναμόρφωση του παραγωγικού μοντέλου μέσα από ένα μοντέρνο σύστημα εκπαίδευσης που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της σύγχρονης εποχής, μακριά από αναχρονιστικά στερεότυπα.

Κλείνοντας θα ήθελα να ευχηθώ καλή επιτυχία και καλή συνέχεια στις δράσεις σας!».

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση