iphone app
android app
iphone app android app
Κυριακή 04 Δεκεμβρίου 2016
ΠΝΙΓΜΟΝΗ

Παράταση παραστάσεων για την "Πνιγμονή"


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Συνεχίζονται μέχρι το Πάσχα, στον Πολυχώρο Vault, λόγω επιτυχίας, από το Σάββατο 10 Ιανουαρίου και κάθε Σάββατο και Κυριακή έως 5 Απριλίου, οι παραστάσεις του θεατρικού έργου "Πνιγμονή" του Δημήτρη Καρατζιά, μια εκδοχή του σπιτιού της Μπερνάρντα Άλμπα, σε διασκευή και σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά,  μεταφέροντας το αριστούργημα του Federico García Lorca από την Ισπανία του 1936 στην Ανατολική Τουρκία του 2013,  με αφορμή τα εγκλήματα τιμής, τον θρησκευτικό φανατισμό, τον πουριτανισμό της κοινωνίας και την απάνθρωπη καταπίεση των γυναικών στις Μουσουλμανικές Χώρες.

Το έργο είναι ένα "φωτογραφικό ντοκουμέντο", με φόντο την σκληρή ζωή και τη βουβή απελπισία των γυναικών στα ορεινά χωριά της ανατολικής Τουρκίας, όπου η ηθική είναι συνδεδεμένη με το αίμα και το θάνατο και το περιβάλλον, οι φυλετικοί και οικογενειακοί κανόνες ορίζουν την καθημερινή ζωή, τη συμπεριφορά και τη μοίρα αυτών των γυναικών. Το δικαίωμα της γυναίκας στη ζωή καθορίζεται από το πόσο συμμορφώνεται με τον "κοινωνικό" της ρόλο. Οποιαδήποτε παρέκκλιση τιμωρείται με θάνατο.


Λίγα λόγια για το έργο

Πνιγμονή (ετυμολογία λέξης: η ασφυξία που προκαλείται από απόφραξη των αναπνευστικών οδών λόγω στραγγαλισμού, πνιγμού ή άλλης αιτίας).

Καλοκαίρι 2013, σε ένα άγονο χωριό της Ανατολικής Τουρκίας...  Υποταγμένη στις αυστηρές αρχές του Ισλάμ και την άκαμπτη ηθική ενός τόπου που υπαγορεύουν την κοινωνική θέση της γυναίκας σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία, η Χαντισέ Άλντα, μετά τον θάνατο του άνδρα της, επιβάλλει στις πέντε κόρες της, Νουράν, Φαντιμά, Αίσα, Γιαγκμούρ και Νάσμα πολύχρονο κατ' οίκον εγκλεισμό λόγω πένθους. Η αυταρχική μάνα έχοντας στερηθεί τον έρωτα και εγκλωβισμένη σε ένα τόπο που μισεί, αρνείται να παντρέψει τις κόρες της με κάποιον από τους συγχωριανούς της, θεωρώντας τους υπαίτιους για τον άδικο λιθοβολισμό των δύο αδερφάδων της. Στο σπίτι ζουν επίσης η Ουλβιγιέ, η οικονόμος, κι η Ζαφίρα, μητέρα της Χαντισέ. Στον νόμο που επιβάλει η Χαντισέ μόνο η μεγαλύτερη και η μικρότερη γυναίκα τολμούν φανερά να αντιτεθούν. Η Ζαφίρα με όπλο την τρέλα της φωνάζει δυνατά όλα εκείνα που και οι κόρες επιθυμούν, αλλά αποσιωπούν, ενώ η Νάσμα παραδίδεται στις ορμές της.

Η Νουράν, η μεγαλύτερη κόρη της Χαντισέ από τον πρώτο της γάμο, κληρονομεί την περιουσία του πατέρα της κι έτσι προσελκύει το ενδιαφέρον ενός μνηστήρα, του Καρίμ Αμέρ. Τον Καρίμ όμως ποθούν κι η Νάσμα, η μικρότερη κόρη, που αρνείται να υποταχθεί στις απαιτήσεις της μητέρα της και συνάπτει παράνομη ερωτική σχέση μαζί του, αλλά κι η Γιαγκμούρ, που τη ζηλεύει για κάτι που η ίδια δεν μπορεί να αποκτήσει. Ανάμεσα στις κόρες αναπτύσσονται σχέσεις ακραίου ανταγωνισμού, που επειδή αδυνατούν να εναντιωθούν στους περιορισμούς της τυραννικής μητέρας, αλληλοσπαράζονται με ανταγωνισμούς, λογομαχίες, κατηγορίες και φαρμακερά υπονοούμενα. Η ζήλια της Γιαγκμούρ θα οδηγήσει στο τραγικό τέλος του έργου και στη διατήρηση του πένθους στο σπίτι.

Συντελεστές:

Κειμένο/σκηνοθεσία: Δημήτρης Καρατζιάς

Βοηθός σκηνοθέτη: Δήμητρα Κολλά

Πρωτότυπη Μουσική σύνθεση: Μάνος Αντωνιάδης

Σκηνικά/ Επιμέλεια κοστουμιών: Σίμος Παπαναστασόπουλος

Φωτισμοί: Βαγγέλης Μούντριχας

Επιμέλεια κίνησης: Βιβή Ρωμανά

Teaser παράστασης: Βασίλης Μεντόγιαννης (UFRteam)

http://www.youtube.com/watch?v=LeAFmKEFSbY&feature=youtu.be

Παραγωγή: Καλλιτεχνικές Επιχειρήσεις "BackUp"

Οι φωτογραφίες είναι από την φωτογράφιση με Consept:

A Visual Presentation Project for the Theatrical Play - Pnigmoni by Surehuinel Georgina Staikou Gigi and Ειρήνη Σταματίου

Και εκτίθενται όλη τη θεατρική σεζόν στον Πολυχώρο Vault

Digital Manipulation - surehuine.deviantart.com

Photographer Georgina Staikou Gigi

Concept Artist - Ειρήνη Σταματίου

Styling - by Eleni Bletsa ( https://www.facebook.com/eleni.bletsa)

Διανομή:

Αθηνά Τσιλύρα (Χαντισέ Άλντα / Μπερνάρντα Άλμπα)

Γιάννα Σταυράκη (Ζαφίρα / Μαρία Χοσέφα)

Θεοδώρα Σιάρκου(Ουλβιγιέ / Πόνθια)

Κική Μαυρίδου (Νουράν / Αγγούστιας)

Ανδρομάχη Μαρκοπούλου (Φαντιμά / Μαγκνταλένα)

Νίκη Αναστασίου (Αΐσα / Αμέλια)

Ειρήνη Σταματίου (Γιαγκμούρ / Μαρτύριο)

Μελισσάνθη Μάχουτ (Νάσμα / Αντέλα)

Ημέρες παραστάσεων κάθε Σάββατο (21:00) και κάθε Κυριακή (18:00).

Διάρκεια 90 λεπτά.

Τιμές εισητηρίων:

Γενική είσοδος: 15 ευρώ

Μειωμένο: 10 ευρώ (Φοιτητές/ Μαθητές / Σπουδαστές/ Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ)/ ΑμΕΑ/ - Ανέργων: 05 (Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ).

Πολυχώρος "VAULT", Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός. Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8' περίπου με τα πόδια). Τηλέφωνα: 213 0356472 / 6945 993870 (για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 - 14:00 και 17:00 -21:00) - Email: [email protected] Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Αγλαία Παγώνα (6946506280 [email protected]


Από το "Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα" στην "Πνιγμονή"

Το κύκνειο άσμα του Ισπανού ποιητή Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα (1898 - 1936), το θεατρικό έργο «Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» (1936), αποτελεί μια τραγωδία για τη γυναίκα σε κάθε σημείο της γης. Έργο ηφαιστειακών και μητριαρχικών παθών και συγκρούσεων, στροβιλίζεται γύρω από τα όρια της ατομικής ελευθερίας και των τυραννικών προκαταλήψεων. Ένα ψυχογράφημα διαπλεκόμενων εσωτερικών διεργασιών. Η δράση εκπροσωπεί τη μάχη δύο αντιθετικών δυνάμεων, τη συντήρηση ενός ασφυκτικού ηθικού κώδικα και την απελευθέρωση των ζωτικών ανθρώπινων ορμών.

Η σεξουαλική καταπίεση, οι ανεκπλήρωτοι έρωτες, η επιρροή των ανδρών στις γυναίκες, ο πουριτανισμός της επαρχίας, ο ρόλος της γυναίκας σε μια πατριαρχική κοινωνία, ο θρησκευτικός φανατισμός, η κοινωνική ανισότητα, η ενδοοικογενειακή βία, ο εγωισμός, η προδοσία, η ανθρώπινη σκληρότητα, η τρέλα, η συναισθηματική αναπηρία, η ανάγκη για επικοινωνίας, το ένστικτο της επιβίωσης, η εκμηδένιση της αξιοπρέπειας, τα όρια της ανθρώπινης αντοχής, οι τύψεις, η φρίκη, ο παραλογισμός της εξουσίας, τα ανθρώπινα δικαιώματα, είναι μερικά από τα φλέγοντα θέματα που θίγονται στην Πνιγμονή.

Εμφανής σε όλο το έργο είναι η αδάμαστη φύση της ανθρώπινης ψυχής να βρει συντροφικότητα κι αγάπη, ακόμη και σε έναν κόσμο που δεν χωράνε η ελπίδα, η αγάπη και ο έρωτας.


Έγκλημα τιμής

Το 40% και πλέον του γυναικείου πληθυσμού της Τουρκίας είναι θύμα τουλάχιστον μια φορά στη ζωή του «σκληρής βίας», συνήθως άγριο ξύλο, πλήγματα με μαχαίρι, πυρωμένο σίδερο κ.λπ., από μέρους στενών συγγενών. Στοιχεία τα οποία έδωσε η αστυνομία και η χωροφυλακή και τα οποία αφορούν αποκλειστικά περιπτώσεις που καταγγέλθηκαν στις Αρχές αναφέρουν συγκεκριμένα 48.264 πράξεις ωμής βίας κατά «γυναικών της οικογένειας» το 2008 αλλά σχεδόν διπλάσιες, 80.398, το 2011.

Διακόσια και πλέον εγκλήματα τιμής διαπράττονται κάθε χρόνο στην Τουρκία, τα περισσότερα στις ανατολικές επαρχίες Μπατμάν, Ντιγιαρμπακίρ και Μαρτίν

Εγκλήματα τιμής δεν διαπράττονται φυσικά μόνο στην Τουρκία αλλά και σε άλλες μουσουλμανικές χώρες (Αίγυπτος, Ιορδανία, Λίβανος, Μαρόκο, Πακιστάν, Συρία, Υεμένη...) καθώς και σε δυτικές χώρες (Γαλλία, Γερμανία, Βρετανία...) στις κοινότητες των μεταναστών

Οι δολοφονίες, όπου τα θύματα είναι γυναίκες αυξήθηκαν στην Τουρκία κατά 1.400% μεταξύ 2002 και 2009!

Το 2011, 257 γυναίκες δολοφονήθηκαν και 220 τραυματίστηκαν από τους συζύγους ή ατομα που συζούσαν!.

Κατά τους πρώτους 6 μήνες του 2012, σχεδόν 100 γυναίκες έχουν σκοτωθεί!

Τα τελευταία 8 χρόνια ο αριθμός των Τουρκάλων που σκοτώθηκαν, ανήλθε στις 5.000.

Πέντε χιλιάδες υπολογίζουν τον αριθμό των γυναικών που πέφτουν θύματα εγκλημάτων τιμής κάθε χρόνο σε ολόκληρο τον κόσμο, σύμφωνα με το Ταμείο Πληθυσμού του ΟΗΕ, όμως οι μη κυβερνητικές οργανώσεις και οι ομάδες γυναικών στη Μέση Ανατολή και την ΝΑ Ασία θεωρούν πως ο αριθμός των θυμάτων ξεπερνάει τα 20.000 ετησίως. Σε πολλές περιπτώσεις οι δολοφονίες δεν καταγράφονται, καθώς αρκετές γυναίκες υποχρεώνονται από τους συγγενείς τους να καταπιούν ποντικοφάρμακο ή να αυτοπυρποληθούν και έτσι τα εγκλήματα θεωρούνται αυτοκτονίες.

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση