iphone app
android app
iphone app android app
Τρίτη 06 Δεκεμβρίου 2016
Αεροδρόμιο Καστέλι, Αεροδιάδρομος, έργα

Νέα παράταση για το Καστέλι


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Ούτε τώρα θα "κληρώσει" για το νέο αεροδρόμιο Καστελίου καθώς την ερχόμενη Τρίτη, αντί για προσφορές από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, θα έχουμε - όπως όλα δείχνουν - νέα παράταση! Παράταση στην... παράταση που ήδη "τρέχει" επί της διαδικασίας των προσφορών. Μόνο που αυτήν τη φορά η νέα παράταση δε θα δοθεί με πρωτοβουλία του υπουργείου Υποδομών, αλλά με πρωτοβουλία των ίδιων των ενδιαφερόμενων "μνηστήρων" του έργου.

Αυτό ακριβώς, όσο και αν μπορεί να ακούγεται παράδοξο, είναι που γεννά αισιοδοξία μέσα από μια φαινομενικά αρνητική εξέλιξη όπως είναι μια ακόμη παράταση στη διαδικασία υποβολής προσφορών για το έργο.

Ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί από την περασμένη άνοιξη. Το μόνο που έχουμε δει ως τώρα είναι παρατάσεις επί παρατάσεων. Και το ίδιο έργο θα δούμε και την ερχόμενη Τρίτη. Με μια πολύ κρίσιμη, ωστόσο, διαφορά! Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες της "Νέας Κρήτης", την Τρίτη την πόρτα του υπουργείου Υποδομών θα περάσουν εκπρόσωποι εταιρειών τουλάχιστον 3 επενδυτικών σχημάτων, οι οποίοι θα υποβάλουν επισήμως, όπως έχουν το δικαίωμα δεδομένου ότι πρόκειται για διεθνή διαγωνισμό, αίτημα για παράταση της προθεσμίας των προσφορών.

Η παράταση, εφόσον δοθεί σε ανταπόκριση επίσημου αιτήματος των εταιρειών, δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 40 ημέρες. Και μόνο πάντως ότι θα εμφανιστούν εκπρόσωποι κοινοπραξιών σημαίνει και θα το καταδείξει και πρακτικά πως αυτή τη φορά υπάρχει ουσιαστικό επενδυτικό ενδιαφέρον για το μεγάλο αναπτυξιακό έργο που περιμένει εδώ και τόσα χρόνια η Κρήτη... Αντίθετα δηλαδή με ό,τι είχε συμβεί με την προηγούμενη δημοπράτηση του έργου, πριν 3 χρόνια, επί εποχής δηλαδή Γιάννη Ραγκούση. Τότε είχαμε πλήρη ναυάγιο αφού καμία εταιρεία δεν είχε εμφανιστεί στη δημοπράτηση. Και ο διαγωνισμός είχε καταστεί άγονος.

Έκτοτε βεβαίως κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι... Το υπουργείο άλλαξε τα τεύχη δημοπράτησης και τις προδιαγραφές του έργου. Κοινώς ''κόντυνε'' το όλο πρόζτεκτ, όπως ζητούσαν και οι ενδιαφερόμενες εταιρείες. Με συνέπεια να πέσει άρδην το κόστος στα 800 πια εκατομμύρια ευρώ, καθιστώντας έτσι πολύ πιο δελεαστικό το έργο του νέου αεροδρομίου.


Τα τεχνικά "αγκάθια"

Μπορεί λοιπόν οι όροι, οι προδιαγραφές και τα τεύχη δημοπράτησης να έχουν αλλάξει, προσελκύοντας μεγάλες εταιρείες, ωστόσο υπάρχουν ανοιχτά ζητήματα και μέτωπα γύρω από το έργο που δεν έχουν διευθετηθεί. Και αυτός είναι ο λόγος που, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εταιρείες θα δηλώσουν αδυναμία σε αυτήν τη χρονική φάση να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές. Ένα σοβαρό ζήτημα που προβληματίζει τους ενδιαφερόμενους επενδυτές είναι το τι θα γίνει με τα εκατομμύρια τόνων σε αδρανή υλικά που απαιτεί το κατασκευαστικό κομμάτι του έργου. Από πού θα βρεθούν τα αδρανή υλικά. Πού θα μεταφερθούν μετά κ.τ.λ. Ένα άλλο σημείο που προκαλεί πονοκέφαλο είναι οι ποσότητες νερού που θα απαιτηθούν και από πού θα καλυφθούν. Αυτό παραμένει ερωτηματικό σήμερα. Όπως ερωτηματικό παραμένει και το θέμα της αποκομιδής των απορριμμάτων στο εργοτάξιο όταν αυτό θα ανοίξει.


Οι δύο επενδυτικές συμμαχίες

Όλα τα ανοιχτά ζητήματα δεν έχουν απαντηθεί επαρκώς ακόμα από το υπουργείο Υποδομών. Και μπορεί να φαντάζουν ως τεχνικές λεπτομέρειες, όταν όμως μιλάμε για μεγάλες εταιρείες, είναι ξεκάθαρο πως "ζυγίζουν" και εξετάζουν και την τελευταία λεπτομέρεια... Για ποιες όμως εταιρείες μιλάμε; Οι πληροφορίες αναφέρουν πως 2-3 επενδυτικά σχήματα θα δώσουν το "παρών" στη δημοπράτηση της ερχόμενης Τρίτης έστω για να ζητήσουν παράταση... Οι 2 κοινοπραξίες που θεωρούνται σίγουρες είναι οι 2 ηττημένοι του διαγωνισμού των περιφερειακών αεροδρομίων.

Τη διαχείριση των 13 περιφερειακών αεροδρομίων, ανάμεσά τους και αυτό των Χανίων, παίρνει ως μειοδότης το σχήμα των Γερμανών της Fraport με τη Sentel του Κοπελούζου. Εξέλιξη που κατά πολλούς σημαίνει πως θα διεκδικήσουν πιο δυναμικά το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι οι Γάλλοι της Vinci με τον "Ελάκτωρ" του Μπόμπολα και οι Λατινοαμερικάνοι της Corporacion America με τη ΜΕΤΚΑ του Μυτιληναίου.

Την εικόνα αυτή για δεδομένο, έντονο ενδιαφέρον εκ μέρους των 2 παραπάνω επενδυτικών σχημάτων έχουν και στη δημοτική Αρχή Μινώα Πεδιάδος, που δεν προβληματίζεται από το ενδεχόμενο της νέας παράτασης, αλλά από το πολιτικό κλίμα και τις εκλογές που αρχίζουν και ξεπροβάλλουν ολοένα και πιο έντονα, με το γάντι να πηγαίνει εύλογα σε όλα τα κόμματα αλλά και σε κάθε πολιτικό πρόσωπο ξεχωριστά.

Αν έχουμε εκλογές και νέα Βουλή, υπάρχουν δεσμεύσεις πως θα κυρωθεί η σύμβαση παραχώρησης με τον ανάδοχο επενδυτή που θα προκύψει ενδεχομένως στο μεταξύ;

Μπάμπης Σαββίδης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση