iphone app
android app
iphone app android app
Παρασκευή 09 Δεκεμβρίου 2016
Έργα - Μπουλντόζα

Νέα δημοπράτηση για τον κάθετο άξονα


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Με το δάχτυλο στη... σκανδάλη περιμένουν πολιτικοί, αυτοδιοικητικοί φορείς, πολίτες και παραγωγοί της Μεσαράς την 9η Δεκεμβρίου.

Την ημέρα εκείνη, με βάση την τελευταία ενημέρωση του υπουργείου Υποδομών, θα προκηρυχθεί επιτέλους ο έρμος διαγωνισμός για την τελευταία επιμέρους εργολαβία που θα κλείσει τον κάθετο οδικό άξονα Ηρακλείου-Μεσαράς. Εργολαβία που αφορά στο κομμάτι Αγία Βαρβάρα-Απομαρμάς, όπου προέκυψαν πριν μερικά χρόνια τα απρόοπτα με τις κατολισθήσεις, και η οποία θα μπορούσε κάλλιστα να είχε δημοπρατηθεί εδώ και πάνω από ένα χρόνο! Κι αυτό γιατί και μελέτες υπήρχαν, αλλά και τα χρήματα, περί 50 εκατομμύρια ευρώ, είχαν εξασφαλιστεί μέσω ΕΣΠΑ...

Η καθυστέρηση, όπως επισημαίνουν στη "Νέα Κρήτη" βουλευτές του νομού, για τη δημοπράτηση της τελευταίας εργολαβίας είναι αδικαιολόγητη εκ μέρους του υπουργείου Υποδομών, από το οποίο δεκάδες χιλιάδες κόσμου που εξυπηρετούνται μέσω του σημαντικού κάθετου οδικού άξονα και όλοι οι παραγωγοί της Μεσαράς περιμένουν πια το αυτονόητο: Να αποδειχθεί, έστω και μετά από τόσες διαψεύσεις των εξαγγελιών, φερέγγυο, ώστε να ξεκινήσουν ξανά τα έργα στον πολύπαθο κάθετο άξονα, που θυμίζουμε, έπρεπε να είχε τελειώσει και παραδοθεί εδώ και μια 3ετία!

Πρόκειται, αναμφίβολα, για το σημαντικότερο κάθετο οδικό άξονα της Κρήτης, διότι είναι ο μοναδικός οδικός άξονας που συνδέει με το λιμάνι, το αεροδρόμιο αλλά και τα νοσοκομεία του Ηρακλείου μια περιοχή 60.000 μόνιμων κατοίκων, από τις μεγαλύτερες σε αγροτική παραγωγή στην Ελλάδα και αξιόλογα τουριστική... Και αντί να αποτελεί πρώτιστη προτεραιότητα, φαίνεται πως έχει παραπέσει στα "ψιλά" του υπουργείου. Είναι πραγματικά μυστήριο και παράδοξο το πώς, με τα χρήματα και τις μελέτες διαθέσιμες εδώ και πάνω από ένα χρόνο, αυτή η τελευταία εργολαβία δεν έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης, ώστε να υπάρχει μια ελπίδα να πάμε στην ολοκλήρωση του κάθετου άξονα έστω στα τέλη του 2016 με αρχές του 2017. Δηλαδή κοντά μια 6ετία μετά από τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης!

Βεβαίως τα επιμέρους μέτωπα γύρω από το μεγάλο αυτό οδικό έργο δεν κλείνουν με την τελευταία αυτή εργολαβία που πηγαίνει από μήνα σε μήνα... Υπάρχουν ένα κάρο ζητήματα σε σχέση με κόμβους, παρακάμψεις και συμπληρωματικά έργα διασύνδεσης οικισμών που παραμένουν ανοιχτά, και τα οποία παραθέτει αναλυτικά σε ερώτησή του προς τον περιφερειάρχη Κρήτης, Σταύρο Αρναουτάκη, ο περιφερειακός σύμβουλος Ηρακλείου Γιώργος Ματαλλιωτάκης.

Ας τα δούμε όμως όλα αναλυτικά... Ο οδικός άξονας Ηράκλειο-Μεσαρά έχει μήκος 15,7 χιλιόμετρα και χωρίζεται σε δύο υποτμήματα: "Αγία Βαρβάρα-Απομαρμάς" και "Απομαρμάς-Καστέλι".

Το τμήμα "Απομαρμάς-Καστέλι", μήκους 7,9 χλμ., έχει ολοκληρωθεί μετά από αρκετές καθυστερήσεις και αφού μεσολάβησε και η μετακίνηση αρχαίων ευρημάτων.

Αντιθέτως, το έτερο τμήμα "Αγία Βαρβάρα-Απομαρμάς", μήκους 7,8 χλμ., παραμένει στον "αέρα"! Το συγκεκριμένο οδικό τμήμα αποδείχτηκε στην πράξη προβληματικό λόγω του σαθρού εδάφους και των κατολισθήσεων που σημειώθηκαν...

Μετά από πολλές διαβουλεύσεις υπήρξε η δέσμευση από πλευράς υπουργείου Υποδομών ότι θα επαναπροκηρυχθεί ως νέο έργο η εργολαβία αντιμετώπισης των κατολισθήσεων. Ωστόσο, από τον Οκτώβριο 2013 εκκρεμούν τα τεύχη δημοπράτησης, η έγκρισή τους και η προκήρυξη του διαγωνισμού.


Δεκάλογος ερωτημάτων από Γ. Ματαλλιωτάκη

Την αγωνιώδη αυτή επισήμανση του Λευτέρη Αυγενάκη για τα συνδετήρια έργα του κάθετου άξονα υπογραμμίζει εμφατικά και ο περιφερειακός σύμβουλος Γιώργος Ματαλλιωτάκης, ο οποίος και κατέθεσε ερώτηση προς τον περιφερειάρχη Κρήτης, θέτοντας 10 βασικά ερωτήματα για τον κάθετο οδικό άξονα Ηρακλείου-Μεσαράς:

«Α. Η μελέτη παράκαμψης των Μοιρών είναι ώριμη από το 2009 και περιλαμβάνει 4,5 χλμ. Γιατί δεν προχωράει το έργο, ενώ αντίστοιχη μελέτη της Βιάννου, από την ίδια περίοδο, έχει προχωρήσει και εκτελείται το έργο;

Β. Στη μελέτη λαμβάνονται υπόψη από τους μελετητές οι σοβαρές περιβαλλοντικές συνέπειες των εργασιών στην καρδιά του κάμπου της Μεσαράς και τηρούνται αυστηρά οι απαιτούμενοι περιβαλλοντικοί όροι;

Γ. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η μελέτη παράκαμψης του Τυμπακίου; Έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να έρθει σε ώριμο στάδιο και να ξεκινήσει το έργο;

Δ. Υπάρχει μελέτη σύνδεσης του κάθετου οδικού άξονα με τις αστικές περιοχές του δήμου Φαιστού Βορίζια - Ζαρός - Παναγιά - Μορόνι;

Ε. Πώς θα συνδεθούν οι περιοχές Μούλια-Μεγάλη Βρύση και Δούλι-Λαράνι και άλλα χωριά του δήμου Γόρτυνας, καθώς και χωριά του πρώην δήμου Κόφινα με τον καινούργιο δρόμο; Προβλέπεται νέα χάραξη και κατασκευή κόμβων;

Στ. Υπάρχει σχετική μελέτη για τη σύνδεση της περιοχής του Ασημίου και των γύρω χωριών του δήμου Γόρτυνας με το δρόμο αυτό;

Ζ. Με βάση τη χάραξη του δρόμου και τους κόμβους που περιλαμβάνει μήπως προκύπτει πρόβλημα σύνδεσης για τη Γέργερη;

Η. Γιατί δε δίδεται σε χρήση κυκλοφορίας το τμήμα του δρόμου από Καστέλι Μεσαράς προς Ηράκλειο αφού το τμήμα μήκους 8 χλμ. μέχρι τη γέφυρα Απομαρμά έχει ολοκληρωθεί;

Παράλληλα έχουν γίνει όλες οι τεχνικές εργασίες έως τον Πανασό. Γιατί δεν μπαίνει σε κυκλοφορία ο δρόμος αυτός;

Θ. Είναι γνωστό ότι βρίσκεται σε φάση δημοπράτησης το τμήμα του δρόμου από την Αγία Βαρβάρα μέχρι Απομαρμά. Ποια λύση έχει βρεθεί ώστε να μην αποκλειστούν οι κάτοικοι του Πανασού και ταυτόχρονα να μην αποκλειστεί η περιοχή Πανασός - Γέργερη - Νύβριτος - Ζαρός και Βορίζια;».  


Οι διαβεβαιώσεις που διαψεύστηκαν

Η έντονη στασιμότητα προκάλεσε πριν ένα χρόνο την έντονη παρέμβαση του βουλευτή Ηρακλείου της Ν.Δ. Λευτέρη Αυγενάκη προς το υπουργείο Υποδομών. Ο βουλευτής είχε λάβει διαβεβαιώσεις πως άμεσα θα ολοκληρώνονταν τα διαδικαστικά και θα προκηρυσσόταν ο διαγωνισμός.

Αλλά, μην τον είδατε τον Παναή!

Ομοίως συνέβη και με τη βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Μαρία Διακάκη. Τον Αύγουστο της έλεγαν από το υπουργείο πως ο διαγωνισμός θα προκηρυσσόταν το Σεπτέμβριο. Το Σεπτέμβριο της έλεγαν για τον Οκτώβριο. Και τελικά έχουμε φτάσει Δεκέμβριο, με τον υπουργό Μιχάλη Χρυσοχοΐδη να εξαγγέλλει προ λίγου καιρού εδώ από το Ηράκλειο την προκήρυξη του διαγωνισμού στις αρχές Δεκεμβρίου.

Η ημερομηνία "κλείδωσε" για τις 9 του μήνα, με τους δύο βουλευτές να επισημαίνουν στη "Νέα Κρήτη" πως αυτή τη φορά, αν δεν τηρηθεί η δέσμευση, το ποτήρι της οργής θα ξεχειλίσει...

«Αν και πρόκειται για έναν κάθετο άξονα κομβικής σημασίας, μιλάμε δυστυχώς για ένα έργο που έχει αποδειχτεί χειρότερο και από το γεφύρι της Άρτας! Αυτό που γίνεται είναι απίστευτο... Έχουμε μελέτες. Υπάρχουν διαθέσιμα χρήματα. Και περιμένουμε τόσο καιρό να δημοπρατηθεί το τελευταίο μικρό κομμάτι, το οποίο κρατά εγκλωβισμένο, με συνέπεια να μην παραδίδεται, όλο το έργο. Για μένα είναι αδικαιολόγητη η καθυστέρηση. Και είναι καθαρά θέμα πολιτικής βούλησης», σχολίασε στη "Ν.Κ." η βουλευτής Μαρία Διακάκη.

Αιχμηρός εμφανίστηκε με τη σειρά του και ο βουλευτής Λευτέρης Αυγενάκης, ο οποίος σημείωσε: «Επιτέλους, μετά από πρωτοφανείς καθυστερήσεις, ένα τόσο κρίσιμο έργο, που αποδείχτηκε γεφύρι της Άρτας, φαίνεται πως επιτέλους μπαίνει στην τελική ευθεία... Τα χρήματα υπάρχουν. Όπως και οι μελέτες. Χάσαμε ενάμιση χρόνο άδικα, με υπαιτιότητα των υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου Υποδομών. Από εκεί και πέρα υπάρχει ευθύνη και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου. Και περιμένουμε να τηρηθούν οι νέες διαβεβαιώσεις, διότι δεν πάει άλλο. Ωστόσο, είναι σημαντικό, παράλληλα με τη δημοπράτηση του προβληματικού οδικού τμήματος όπου είχαμε τις κατολισθήσεις, να γίνουν και τα συνδετήρια έργα των γύρω οικισμών. Και να μην έχουμε επανάληψη του τραγελαφικού σκηνικού που υπήρξε στο δρόμο Αρκαλοχώρι-Βιάννος»...

Μπάμπης Σαββίδης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση