iphone app
android app
iphone app android app
Σάββατο 03 Δεκεμβρίου 2016
Σχολείο Δημοτικό - Μαθητής

Νέο Δημοτικό: Λιγότερα μαθήματα, περισσότερες δημιουργικές ώρες


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Τον "οδικό χάρτη" του νέου Δημοτικού παρουσίασε την Παρασκευή ο υπουργός Παιδείας, Ανδρέας Λοβέρδος, κατά την εισήγησή του στη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας. Ο κ. Λοβέρδος ανέλυσε το όραμα του υπουργείου για το Δημοτικό που θέλει να φτιάξει, με κυριότερα σημεία την ένταξη των νέων τεχνολογιών στη διαδικασία μάθησης, τη γενίκευση του ολοήμερου σχολείου, το οποίο αυτή τη στιγμή υπολειτουργεί, αλλά και την αναδιαμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών.

Στο μικροσκόπιο του υπουργείου, σε πρώτο στάδιο τουλάχιστον, τίθενται τα Μαθηματικά και οι ξένες γλώσσες, ενώ πάγια θέση του υπουργού κ. Ανδρέα Λοβέρδου είναι η ελάφρυνση της τσάντας των μικρών μαθητών που όσο πάει γίνεται και πιο βαριά και το να παύσει το φαινομένο οι μαθητές να γυρνάνε σπίτι απόγευμα και να είναι επιβαρημένοι με εργασίες. Αν και οι αλλαγές βρίσκονται ακόμα στις αρχικές συζητήσεις, ο κ. Λοβέρδος έχει θέσει πολύ στενό χρονοδιάγραμμα, ζητώντας προτάσεις, οι οποίες μέχρι μέσα Ιανουαρίου να έχουν αξιολογηθεί και τέλη του ίδιου μήνα να έχουν κατατεθεί στη Βουλή σε μορφή νομοσχεδίου.

Σε γενικά πλαίσια, ο άμεσος στόχος, ακόμα και για την επόμενη χρονιά, είναι να περιοριστούν στο ελάχιστο οι εργασίες των μαθητών μόνο στα βασικά μαθήματα και όπου κρίνεται απαραίτητο, ώστε να μην επιβαρύνονται οι μαθητές, αλλά και οι γονείς. «Αντί να μειωθεί η δουλειά στο σπίτι, αυξήθηκε. Δεν είναι καινούργιο ότι οι ίδιοι οι γονείς γράφουν πολλές φορές τις εργασίες των παιδιών. Κι όταν δεν έχουν το χρόνο στρέφονται σε εξωσχολική βοήθεια», δήλωσε σχετικά ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), κ. Σωτήρης Γκλαβάς, ο οποίος τόνισε ότι θα πρέπει να προχωρήσουν σε αλλαγές των προγραμμάτων σπουδών.

Από την πλευρά του, ο υπουργός Παιδείας κατήγγειλε ότι συνεργάτες του πρότειναν οι μαθητές να προετοιμάζονται στο σχολείο, ώστε να έχουν το απόγευμα τον απαραίτητο χρόνο για να ξεκουραστούν, αλλά η πρόταση αυτή συνάντησε μεγάλες αντιδράσεις από ορισμένα πρώην στελέχη του υπουργείου τα οποία έχουν σχέση με μεγάλα ευρωπαϊκά προγράμματα.

Σε ό,τι αφορά την αναδιαμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης αναφέρθηκε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα άμεσης επανεξέτασης το μάθημα των Μαθηματικών στο Δημοτικό. Στην τοποθέτησή τους, σχολικοί σύμβουλοι έθιξαν ότι, βάσει των προτάσεων του υπουργείου για ελάφρυνση της σχολικής τσάντας, η ύλη του σχολικού εγχειριδίου της Ε' Δημοτικού πρέπει να περιοριστεί. Μάλιστα, για το συγκεκριμένο παράδειγμα, τόνισαν ότι πολλά κομμάτια της ύλης θα πρέπει να μεταφερθούν σε άλλες μεγαλύτερες τάξεις.

Ένα ακόμα ζήτημα είναι οι ξένες γλώσσες, ο ρόλος των οποίων πρέπει να αναβαθμιστεί και να ενισχυθεί, ενώ το υπουργείο επιμένει ότι μέχρι και το γυμνάσιο οι μαθητές θα πρέπει να έχουν πιστοποίηση τόσο στις ξένες γλώσσες όσο και στη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή, τονίζοντας ότι η Ελλάδα έχει μείνει πίσω στο συγκεκριμένο θέμα σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.

Στην εισήγησή του ο κ. Ανδρέας Λοβέρδος μίλησε για ένα σχολείο-κλειδί για τη γνώση, την εκπαίδευση, τη μόρφωση και την Παιδεία, αλλά και την ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή και τη δικαιοσύνη, το οποίο, όπως τόνισε «οφείλουμε να προτάξουμε κάποιους στόχους».

Oι στόχοι αυτοί, σύμφωνα με το υπουργείο, είναι:

* Εξορθολογισμός των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών. Τα προγράμματα σπουδών για το Δημοτικό διαμορφώθηκαν πρόσφατα, επομένως δεν είναι δυνατόν να αλλάξουν ριζικά, καθώς ακόμα δεν έχει γίνει αξιολόγησή τους. Το υπουργείο όμως προσανατολίζεται στην περικοπή ύλης, ενώ ο κ. Λοβέρδος άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για νέα βιβλία στο μέλλον.

* Σταδιακή γενίκευση του θεσμού των ολοήμερων δημοτικών σχολείων. Για μία τέτοια ενέργεια, ο υπουργός επανέφερε στην επικαιρότητα τη διαπραγμάτευση που επιχειρεί το υπουργείο Παιδείας, ώστε να διενεργηθεί διαγωνισμός ΑΣΕΠ για την πρόσληψη 15.000 μόνιμων εκπαιδευτικών. Αυτή τη στιγμή, λόγω των κενών σε δασκάλους, τα περισσότερα ολοήμερα λειτουργούν ως "πάρκινγκ" για τα παιδιά.

* Πιστοποίηση στην ξένη γλώσσα και τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή με την ολοκλήρωση των προγραμμάτων σπουδών στο γυμνάσιο.

* Εμπέδωση των διδακτικών αντικειμένων στο σχολείο και το συσχετισμό τους με την κοινωνική ζωή. Καθιέρωση σύγχρονων μεθόδων βιωματικής μάθησης και διαδραστικής διδασκαλίας, που προτρέπουν σε ενεργητική συμμετοχή. Η ένταξη των νέων τεχνολογιών θεωρείται απαραίτητη, ενώ υπήρξε και πρόταση για απομάκρυνση του μοντέλου της δασκαλοκεντρικής διδασκαλίας και της μελέτης άλλων πιο σύγχρονων μοντέλων μάθησης.

* Ενίσχυση της λειτουργικής και διοικητικής αυτοτέλειας των σχολικών μονάδων. Ουσιαστικά από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας επιχειρείται αυτονόμηση των σχολικών μονάδων, με τις Περιφερειακές Διευθύνσεις να έχουν βασικότερο ρόλο στη διοίκηση.

* Αναβάθμιση του ρόλου και του έργου των εκπαιδευτικών.

* Ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης, της κριτικής ικανότητας, της επεξεργασίας βιωμάτων, συναισθημάτων και αξιών και την αξιοποίησή τους στη διαχείριση προβλημάτων και την εξεύρεση λύσεων. «Σημασία έχει ο μαθητής να μάθει να ρωτά, ώστε να μπορέσει στη συνέχεια να μάθει να ερευνά», είπε ο κ. Λοβέρδος.

* Έμφαση στο σχολικό αθλητισμό και τη Φυσική Αγωγή.

* Δημιουργία των προϋποθέσεων της κατανόησης του φαινομένου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. «Είμαστε Έλληνες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και για να κατανοήσουμε τους άλλους, πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίζουμε τον εαυτό μας», δήλωσε σχετικά ο υπουργός.


«Παρελθόν η βαριά τσάντα και η πολλή δουλειά στο σπίτι»

«Ό,τι γίνεται στο σχολείο πρέπει να αφορά, να ενδιαφέρει, να έχει θετικό αντίκτυπο στα παιδιά, να τα κρατά δεμένα με το σχολείο τους, γιατί στο χώρο αυτό μπορούν να χτίσουν υγιείς βάσεις για το μέλλον τους, ανεξάρτητα από ποιο κοινωνικό ή μορφωτικό στρώμα κι αν προέρχονται. Και οφείλουμε να δημιουργήσουμε τους όρους υπέρβασης της σημερινής κατάστασης όπου οι μαθητές αντιπαθούν ή και μισούν το σχολείο, αλλά και υποφέρουν από την υπερφόρτωση, που δημιουργεί πάμπολλες υποχρεώσεις για πολύωρη δουλειά στο σπίτι. Λιγότερη παροχή πληροφοριών, περισσότερη μόρφωση, περισσότερη παιδεία είναι η καταστατική μας αρχή και ο στόχος μας. Η εικόνα ενός μικρού παιδιού που φεύγει για το σχολείο και γυρίζει από αυτό, με μια βαριά τσάντα και έχει άλλη τόση δουλειά να κάνει στο σπίτι, πρέπει να περάσει στο παρελθόν», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Λοβέρδος.

«Η επικέντρωση της ύλης πρέπει να γίνει σε συγκεκριμένα κεφάλαια με κριτήριο τη σπουδαιότητά τους και με σεβασμό στην ηλικία και στις εκπαιδευτικές ανάγκες του παιδιού, να βοηθήσει στην εμβάθυνση στη γνώση μειώνοντας ταυτόχρονα την ύλη και να επιτρέπει την εμπέδωση στο διατιθέμενο διδακτικό χρόνο. Η αναδιάταξη της ύλης ορίζεται από την ανάγκη μεταφοράς δύσκολων διδακτικών αντικειμένων από μικρότερες σε μεγαλύτερες τάξεις», ανέφερε ακόμη ο υπουργός, τονίζοντας πως θα πρέπει να γίνεται εμπέδωση και εμβάθυνση της ύλης στο σχολείο: «Πρέπει να διασφαλιστεί ο αναγκαίος διδακτικός χρόνος για την εμπέδωση της ύλης στο σχολείο στα μαθήματα της γλώσσας, των μαθηματικών, της φυσικής, της γεωγραφίας και της ιστορίας. Οι εργασίες που ανατίθενται στους μαθητές πρέπει να περιοριστούν στο ελάχιστο και μόνο στα βασικά μαθήματα. Στόχος να ολοκληρώνονται στο σχολείο όλες οι μαθησιακές διαδικασίες, ώστε να απαλλάσσονται οι μαθητές και οι γονείς από την "κατ' οίκον" διδασκαλία».

Ο κ. Λοβέρδος έδωσε έμφαση στη δυνατότητα μερικής διαμόρφωσης των προγραμμάτων από τη σχολική μονάδα, με βάση τις ανάγκες, τις δυνατότητες, τις ιδιαίτερες συνθήκες του κάθε σχολείου (Ειδικής Αγωγής, Νησιωτικά, Ορεινά). Όπως είπε, τις ώρες που είναι αναγκαίες, το εύρος ή τη δυσκολία των προγραμμάτων σπουδών θα τα καθορίζει η κάθε σχολική μονάδα σε συνεργασία με το σχολικό σύμβουλο, με βάση τις ιδιαιτερότητες που έχει, όπως η σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού (Ρομά, παιδιά μεταναστών, παιδιά από οικογένειες  ανέργων ή με χαμηλά εισοδήματα). Προγράμματα ανοικτά και ευέλικτα στις ιδιαιτερότητες της κοινωνίας θα επιτρέπουν σε εκπαιδευτικούς και μαθητές να εξειδικεύουν τη διαδικασία μάθησης και θα γεφυρώνουν τον ακαδημαϊκό λόγο των σχολικών εγχειριδίων με την εμπειρική- ιωματική γνώση των μαθητών.

Παράλληλα αναφέρθηκε στην αξιοποίηση της ευέλικτης ζώνης και των βιωματικών δραστηριοτήτων. Η ζώνη αυτή, όπως είπε, πρέπει να εμπλουτιστεί πέρα από την υποχρεωτική διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων και να γίνει ζώνη δημιουργίας, καινοτομίας, υποστήριξης της κοινωνικο-συναισθηματικής ανάπτυξης των μαθητών, με ενδεικτικά θέματα: δράσεις προσωπικής/διαπροσωπικής ανάπτυξης, πολιτιστικών και αθλητικών δημιουργικών δραστηριοτήτων, περιβαλλοντικών παρεμβάσεων για την αειφορία, διαπολιτισμικής επικοινωνίας, σύνδεσης του σχολείου με την οικογένεια και την τοπική κοινωνία, ανάδειξης της τοπικής ιστορίας-πολιτισμού-οικονομίας, προώθησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ενάντια στο ρατσισμό, το χουλιγκανισμό και τη βία, την παχυσαρκία, το σχολικό εκφοβισμό (σύνδεση δηλαδή με τις δράσεις του κοινωνικού σχολείου).

Ο κ. Λοβέρδος έκανε λόγο και για επέκταση του Νέου Σχολείου με τη γενίκευση του προτύπου των ολοήμερων με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) και τη δημιουργία  ενός σχολείου όχι μόνο γνώσεων, αλλά και δεξιοτήτων.

Έμφαση δόθηκε και στην αλλαγή νοοτροπίας στην αξιολόγηση των μαθητών. Η επίδοση των μαθητών, όπως ειπώθηκε, «πρέπει να εκτιμάται με βάση τα κριτήρια που προκύπτουν από τους σκοπούς της εκπαίδευσης και όχι από τη σύγκριση με τους συμμαθητές τους. Δεν αξιολογείται μόνο η επίδοση αλλά και η πρόοδος σε σχέση με πρότερες επιδόσεις, δηλαδή η εξέλιξη του ίδιου του παιδιού, η οποία και τελικά να βαθμολογείται. Να λαμβάνεται υπόψη ο ατομικός τρόπος μάθησης, το στάδιο της γλωσσικής ανάπτυξης, οι ευκαιρίες που του παρέχονται από το οικογενειακό του περιβάλλον».

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση