iphone app
android app
iphone app android app
Πέμπτη 08 Δεκεμβρίου 2016
ΚΡΗΤΗ

Πέσε πίτα να σε φάω...


Πριν μερικούς μήνες έγραφα σε άρθρο μου σχετικά με την αναγκαιότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα μέσω υποβρυχίου καλωδίου αναλύοντας και το κόστος καθώς και τα οφέλη για την Εθνική Οικονομία.

Συγκεκριμένα, ανέφερα ότι:

Στην Κρήτη, η ζήτηση ενέργειας για το 2011 ήταν 630MW όσο είναι και η παραγόμενη από τους σταθμούς βάσης Λινοπεραμάτων - Ξυλοκαμάρας - Αθερινόλακου και από Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Το κόστος αυτής της ενέργειας είναι από τα καύσιμα 399.000.000€, από αγορά ενέργειας από ΑΠΕ 93.000.000€ και από αμοιβές προσωπικού συντήρησης 113.000.000€. Σύνολο 605.000.000€.

Για την διασύνδεση με υποβρύχιο ηλεκτρικό καλώδιο από Κορακιά Φόδελε έως την Λακωνία που είναι 190 χλμ. ή εναλλακτικά Γραμβούσα-Λακωνία 100 χλμ. μέγιστο βάθος 1.000 μέτρα με ικανότητα μεταφοράς 1.000 Mw, το κατασκευαστικό κόστος δεν θα ξεπερνάει τα 400.000.000€, δηλαδή το όφελος κατά έτος για την εθνική οικονομία θα ήταν 605.000.000€.

Ανέφερα μάλιστα στο ίδιο άρθρο και το παράδειγμα διασύνδεσης της Σαρδηνίας με υποθαλάσσιο καλώδιο με την περιοχή Λατίνα του Λάτσιο στην Κεντρική Ιταλία, επιβεβαιώνοντας το κόστος που  γράφω παραπάνω.

Και ενώ περνάνε τα χρόνια και οι εξελίξεις τρέχουν, από ότι πληροφορούμαι άλλοι σχεδιάζουν και παίρνουν αποφάσεις και εμείς δεν συμμετέχουμε σε κανένα στάδιο.

Συγκεκριμένα: πρόσφατα πάρθηκε μια πολύ σημαντική απόφαση σε Ευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με το Interconnector Euro-Asia (υποθαλάσσια διασύνδεση Ευρώπης - Ασίας). Από πληροφορίες της Μόνιμης Αντιπροσωπίας της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το πρόγραμμα που αφορά το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα έχει εγκριθεί. Ποιο συγκεκριμένα, πρόκειται για το έργο Cluster Israel-Cyprus-Greece που ενώνει τα τρία κράτη με τρία ηλεκτρικά καλώδια που έχουν την ικανότητα να μεταφέρουν 2GW. Αυτή η ενέργεια θα προέρχεται από την καύση του μεθανίου στα κοιτάσματα των αντιστοίχων χωρών. Έχουμε λοιπόν τα εξής:

3.10.1 Interconnector between Hadera (Israel) and Vasilikos (Cyprus)

3.10.2 Interconnector between Vasilikos (Cyprus) and Korakia (Crete)

3.10.3 Interconnector between Korakia (Crete) and Attica (region of Greece).

Αυτή είναι πλέον απόφαση και όχι ένας σχεδιαστικό πρόγραμμα, που ανοίγει δρόμους για την ανάπτυξη της Κρήτης και της Ελλάδας σε όλους τους τομείς και ιδιαίτερα στον Ενεργειακό τομέα. Και ενώ συμβαίνουν όλα τα παραπάνω, σε επίπεδο Κρήτης, Περιφέρεια και ΟΤΑ, δεν γνωρίζουν, δεν σχεδιάζουν δεν προγραμματίζουν τίποτα.

Την ίδια στιγμή για τους αγωγούς φυσικού αερίου αλλού γίνονται πόλεμοι, κράτη διαλύονται, κόσμος σκοτώνεται (βλέπε Ουκρανία και όχι μόνο).

Τα χρήματα από την ενέργεια είναι πάρα πολλά και για πάρα πολλά χρόνια, εάν η Περιφέρεια Κρήτης και οι Δήμοι, όπως δικαιούνται, πάρουν ένα ποσοστό ως ανταποδοτικό από τα κέρδη, (διότι θα υπάρξει περιβαλλοντική επιβάρυνση από την καύση μεθανίου και τους σταθμούς βάσης στην είσοδο και έξοδο του καλωδίου από την Κρήτη), θα λύσουν προβλήματα που η κεντρική κυβέρνηση δεν μπορεί αλλά ούτε και θέλει, κατά την γνώμη μου, να λύσει.

Άμεσα πρέπει να εμπλακεί η Περιφέρεια και οι ΟΤΑ της Κρήτης στον σχεδιασμό που είναι σε εξέλιξη και να απαιτήσουν και το ανάλογο χρηματικό ποσό ως ανταποδοτικό όφελος από τα κέρδη των επιχειρήσεων που θα εμπλακούν στην υπόθεση που λέγεται παραγωγή και διακίνηση ενέργειας με ενεργειακό κόμβο την Κρήτη.

Σε λίγο θα είναι αργά και εμείς θα εγκρίνουμε μόνο τελεσίδικες αποφάσεις.

Η λογική του πέσε πίτα να σε φάω, η εκ των υστέρων δηλαδή διεκδίκηση ποσοστού από την πίτα, δεν αρμόζει στην Κρήτη που τόσο έχει υποφέρει από την Αθηνοκεντρική λειτουργία του Κράτους.  

Του Ηρακλή Πυργιανάκη, αρχιτέκτονα μηχανικού

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση