iphone app
android app
iphone app android app
Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου 2017
Ερωτηματικό

Aξιολογητές οι... χορηγοί


Οι χορηγίες των εταιρειών χτίζουν το μεταμοντέρνο σχολείο στα ερείπια του δημόσιου δωρεάν σχολείου

Μπορεί βάσει Συντάγματος να επιβάλλεται η παροχή δημόσιας… εκπαίδευσης, ωστόσο οι μνημονιακές πολιτικές έχουν «κατασπαράξει» κάθε δημόσια παροχή. Για την Παιδεία, λόγου χάρη, δίνουν το… επονείδιστο 2,75% του ΑΕΠ (με τις προβλέψεις βάσει προϋπολογισμού να αναφέρουν πως θα πάρει την… κατιούσα στο 2,15%), γεγονός που οδηγεί - λογικά - σε… ιδιωτικές πρωτοβουλίες.

Μία τέτοια πρωτοβουλία παρατηρήθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου η… χορηγία και η φιλανθρωπία έλαβε σάρκα και οστά. Συγκεκριμένα, η εταιρεία Coca Cola - 3 Έψιλον, σε συνεργασία με πέντε «καλλικρατικούς» δήμους της Θεσσαλονίκης και με την υποστήριξη του Δικτύου Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Αρωγής που συντονίζει ο Σύνδεσμος Βιομηχάνων Βόρειας Ελλάδας, διοργάνωσε διαγωνισμό με θέμα «Το σχολείο που θέλεις είναι στο χέρι σου», καλώντας τους πολίτες, μέσω διαδικτυακής σελίδας κοινωνικής δικτύωσης, να αναδείξουν μέχρι τις 14.7 το σχολείο που επιθυμούν να επισκευαστεί με δαπάνη της, μέσα στο καλοκαίρι. «Ο καθένας από μας, είτε είναι μαθητής, καθηγητής, γονιός είτε απλός πολίτης μπορεί και πρέπει να έχει συμμετοχή! Γιατί εμείς επιλέγουμε το σχολείο που θα ανακαινιστεί! Είναι στο χέρι μας!» ήταν το… ενθαρρυντικό μήνυμα!

Πώς όμως η… καλοπροαίρετη χορηγία συνδέεται με την αξιολόγηση που προωθεί ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κυριάκος Μητσοτάκης στα σχολεία στο πλαίσιο της… αναδιοργάνωσης;

Στην ιστοσελίδα του Παρατηρητηρίου της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου, περιλαμβάνεται προς… αποτίμηση μεταξύ άλλων δεικτών ποιότητας και ο εξής: «Διαχείριση και αξιοποίηση μέσων και πόρων του σχολείου».

Ο σκοπός και το αντικείμενο διερεύνησης και αποτίμησης του συγκεκριμένου δείκτη παρατίθενται όπως ακριβώς περιγράφονται από το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής: «Με τον δείκτη αυτό επιχειρείται η αποτίμηση των πρακτικών του σχολείου που αφορούν τη διαχείριση των πόρων και την αξιοποίηση των μέσων της σχολικής μονάδας. Διαπιστώνονται θετικά στοιχεία, όπως η ιεράρχηση των αναγκών του σχολείου ανάλογα με τη σημασία τους και η ανάλογη κατανομή των διαθέσιμων πόρων, η συνεργασία του σχολείου με τοπικούς και άλλους φορείς για την εξεύρεση πρόσθετων μέσων ή πόρων, πρακτικές που υποστηρίζουν την ένταξη των ΤΠΕ στη λειτουργία του σχολείου κ.ά.».

Εξάλλου, με τον νόμο 3966/2011 άρθρο 38, ήδη στα Πρότυπα Σχολεία όχι απλώς επιτρέπεται με απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων η αποδοχή εσόδων «από δωρεές, χορηγίες, κληρονομίες, κληροδοσίες και άλλες παροχές τρίτων», αλλά είναι και μία από τις αρμοδιότητες της Επιτροπής να «μεριμνά για την προσέλκυση δωρεών, χορηγιών και κάθε είδους παροχών» (Ν. 3966/2011 άρθρο 40).

«Βρείτε χορηγούς»

Τα σχολεία, επομένως, πρέπει να βρουν… χορηγούς! Οι «χορηγίες» των εταιρειών - θετικοί δείκτες στη νεοφιλελεύθερη «αξιολόγηση» του κ. Μητσοτάκη και της κυβέρνησης - χτίζουν το «νέο» μεταμοντέρνο σχολείο της αγοράς στα ερείπια του δημόσιου δωρεάν σχολείου. Η συγκεκριμένη αντίληψη του Κυριάκου Μητσοτάκη θυμίζει κάτι από τα… παλιά.

Στις 23 Αυγούστου του 2012, όταν ξεκίνησε να υλοποιείται από την εταιρεία το πρόγραμμα «Το σχολείο που θέλεις είναι στο χέρι σου», ο τότε υφυπουργός Παιδείας Θεόδωρος Παπαθεοδώρου, σε σχετική ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή, απάντησε μεταξύ άλλων για το συγκεκριμένο θέμα ότι: «…το υπουργείο ενήργησε άμεσα, ώστε να μην υπάρξει συμμετοχή οποιασδήποτε σχολικής μονάδας στον παραπάνω διαγωνισμό και έδωσε οδηγίες ώστε να πάψει άμεσα κάθε τέτοιου είδους δραστηριότητα, αφού είχαν ήδη ολοκληρωθεί οι επισκευές σε δύο σχολεία». Το υπουργείο Παιδείας δηλαδή, αρχικά, δεν είχε επιτρέψει τον διαγωνισμό.

Κυριάκος ο… Θάτσερ

Ο Κυριάκος έμαθε για την… απάντηση και, όπως αποδείχθηκε, δεν του άρεσε. Μα είναι δυνατόν να αποθαρρύνει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας τέτοιες… υγιείς πρωτοβουλίες; Όχι, βέβαια. Γι' αυτό, φυσικά, ο Κυριάκος περνάει στην… αντεπίθεση, για να βάλει τα πράγματα στη θέση τους και να αποφευχθούν οι όποιες… παρεξηγήσεις από τους «φίλους» ιδιώτες που θέλουν να επενδύσουν.

Με ερώτηση που καταθέτει ως απλός βουλευτής στις 7.9.2012, απευθυνόμενος προς τον τότε υπουργό Παιδείας Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, τον καλεί να ξεκαθαρίσει ποια είναι η επίσημη θέση του υπουργείου συνολικά για το ζήτημα της αξιοποίησης ιδιωτικών χορηγιών σε σχολικές μονάδες. Επισημαίνει, μάλιστα, πως: «Σε μια περίοδο που πολλά σχολεία στη χώρα αντιμετωπίζουν πολύ σοβαρά λειτουργικά προβλήματα και χρειάζονται πόροι που το κράτος αδυνατεί εκ των πραγμάτων να εξασφαλίσει, η παραπάνω θέση από μέλος της κυβέρνησης προκαλεί εύλογα ερωτηματικά. Η τοποθέτηση του κ. υφυπουργού δίνει και το λάθος μήνυμα σε ιδιώτες, οι οποίοι σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες θα ήθελαν να προσφέρουν δωρεές για την αναβάθμιση σχολικών υποδομών που ειδικά σήμερα είναι απολύτως αναγκαίες».

Για να μην… παρεξηγηθούν οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες και δεχθεί «πλήγμα» η σταδιακή εισχώρηση των «χορηγιών», ο Παπαθεοδώρου διορθώνει τη δήλωσή του και… αυτοαναιρείται. Είναι ενδεικτικό ότι απάντησε ως εξής: «…οι χορηγίες προς τους δήμους για την ενίσχυση, επισκευή ή ανακαίνιση των σχολικών μονάδων και υποδομών είναι μια αναγνωρισμένη και διαδεδομένη πρακτική, την οποία στηρίζει σταθερά το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού. Σημαντικά ιδρύματα και μεγάλοι χορηγοί έχουν συνεισφέρει πολλαπλά με τέτοιες δράσεις στις ανάγκες των σχολείων. Οι εν λόγω χορηγίες εντάσσονται στις δράσεις των δήμων και των σχέσεων αυτών με τους ιδιώτες χορηγούς για τη σχολική στέγη.

Από την πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού ενθαρρύνει ενεργά τέτοιες πρωτοβουλίες και μεριμνά για τη διασφάλιση της νομιμότητας των διαδικασιών και του συμφέροντος των μαθητών, καθώς και αυτού της εκπαιδευτικής κοινότητας». Ενώ δηλαδή το υπουργείο Παιδείας είχε απαγορεύσει αυτόν τον διαγωνισμό, η κατάσταση… άλλαξε ριζικά.

Εταιρικά συμφέροντα

Τα σχολεία, επομένως, οφείλουν να αναζητήσουν χορηγίες από ιδιώτες, τοπικούς φορείς, εταιρείες και πολυεθνικές, όχι μόνο για να καλύψουν τις ανάγκες τους, αλλά και για να επιβιώσουν, καθώς, όπως αναφέρεται στην έκθεση του ΟΟΣΑ (ΟΟΣΑ, σελ.67, παρ. 131), «η αυτοαξιολόγηση πρέπει να οργανωθεί, με τρόπο ώστε να είναι συγκρίσιμη μεταξύ σχολικών μονάδων και ώστε να μπορεί να επικυρώνεται και να συμπληρώνεται από εξωτερική αξιολόγηση».

«Ο διαγωνισμός γίνεται με την ταυτόχρονη ισοπέδωση του κοινωνικού κράτους, την κατάρρευση του δημόσιου σχολείου, την τραγική πρωτιά της χώρας μας στις χαμηλές δαπάνες για την εκπαίδευση και τη γενικότερη απαξίωση κάθε κοινωνικού δικαιώματος από τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές των μνημονιακών κυβερνήσεων.

Πολιτικές που οδηγούν στην υποκατάσταση των υποχρεώσεων του κράτους από "ιδιωτικές πρωτοβουλίες", "φιλανθρωπίες" και "χορηγίες", που παραδίδουν το σχολείο στις δυνάμεις της αγοράς και του κέρδους. Οι δήμοι, επικαλούμενοι την υπαρκτή έλλειψη χρηματοδότησης, παρέχουν με αυτόν τον τρόπο "νομιμοποίηση" στις νεοφιλελεύθερες μνημονιακές πολιτικές, ανοίγοντας ταυτόχρονα την κερκόπορτα για την είσοδο ιδιωτών και πολυεθνικών εταιρειών στον ευαίσθητο τομέα του δημόσιου σχολείου» δήλωσε χαρακτηριστικά στο «Ποντίκι» ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και μέλος του τμήματος Παιδείας του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Γιάννης Αμαναντίδης, καταγγέλλοντας την προώθηση των εταιρικών συμφερόντων.

Κοινωνικό πρόσωπο και πράσινα άλογα...

Ήδη 16 χιλιάδες πολίτες έχουν υπογράψει ηλεκτρονικά το κείμενο των απεργών που ζητούν από τους πολίτες «να χαράξουμε τα όρια της ανοχής μας ακριβώς εδώ κι ας δημιουργήσουμε ένα κύμα διαμαρτυρίας από κάθε γωνιά της Ελλάδας, τόσο μαζικό ώστε να μην είναι δυνατόν να αγνοηθεί».

Το Διαδίκτυο, άλλωστε, διαθέτει μία μεγάλη δύναμη. Το… μποϊκοτάζ είναι λογικό πως επηρέασε τις πωλήσεις του προϊόντος στην Ελλάδα. Η εταιρεία, λοιπόν, που έχει κλείσει τα εργοστάσιά της σε Κέρκυρα, Ρόδο, Αθήνα, Μεσολόγγι, Πάτρα και πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη, αφήνοντας δεκάδες εργαζομένους, αλλά και τις οικογένειές τους, στους δρόμους, αποφάσισε να δείξει με τη συγκεκριμένη δράση στους πολίτες της συμπρωτεύουσας το «κοινωνικό» της πρόσωπο. Κι αυτό γιατί στις 14 Ιουλίου ανακοίνωσε ότι λόγω της μικρής διαφοράς ψήφων μεταξύ των δύο πρώτων σχολείων θα επισκευαστούν τελικά και τα δύο σχολεία (!). Η εταιρεία που έχει κλείσει τις παραγωγικές τις μονάδες σε όλη τη χώρα, μεταφέροντας την έδρα αλλά και τις δραστηριότητές της εκτός Ελλάδας, χτίζει «ξανά» την εικόνα της, προκειμένου να… μειώσει το κόστος του «μποϊκοτάζ». Θα επισκευάσει, άλλωστε, δύο σχολεία και όχι ένα.

Τα μίντια, βεβαίως, αποσιωπούν το γεγονός ότι η εταιρεία καταφεύγει ακόμη και στη Δικαιοσύνη για να «προλάβει» τις όποιες κινητοποιήσεις και αντιδράσεις των εργαζομένων, δείχνοντας το πραγματικό της πρόσωπο. Επί της ουσίας, η πολυεθνική εταιρεία ζήτησε από την ελληνική Δικαιοσύνη, με απόφασή της, να… λογοκρίνει τους απεργούς και να απαγορευτεί οποιοδήποτε κάλεσμα σε «μποϊκοτάζ». Είναι τέτοιος δε ο πανικός της, που φτάνει σε σημείο να ζητάει να αποσυρθούν ακόμη και τα μπλουζάκια που φορούν οι απεργοί και γράφουν «μποϊκοτάζ μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο». Στην «αντίπερα όχθη», η εταιρεία «χτίζει» καλύτερα το πρόσωπό της με διαφημιστικά πακέτα στην τηλεόραση αλλά και στα έντυπα με το… φιλόδοξο - και απολύτως ψευδές - σύνθημα «Μένουμε Ελλάδα».

Ταυτόχρονα, βέβαια, με τη δημιουργία… εντυπώσεων, δίνει το καλό παράδειγμα και στις υπόλοιπες ιδιωτικές εταιρείες που επιθυμούν να αναλάβουν πρωτοβουλίες… χορηγίας, ενώ δίνει μήνυμα στην ελληνική κυβέρνηση πως είναι παρούσα στο όνομα της… ανάπτυξης! Γιατί το σχολείο, πανεπιστήμιο, νοσοκομείο που «θέλεις είναι στο χέρι σου!».

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση