iphone app
android app
iphone app android app
Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου 2017

Με το μηχανογραφικό δελτίο στο χέρι


Θυμάμαι τον καθηγητή μου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, τον Γιάννη Μαρκαντώνη, να μας λέει ότι δυο είναι οι μεγαλύτεροι σταθμοί στη ζωή του ανθρώπου: Η επιλογή του επαγγέλματος και η επιλογή συντρόφου.

Του Ιωάννη Σταμέλου *

Και τα δυο παραμένουν ανοιχτά προβλήματα ακόμα και στις μέρες μας. Για το δεύτερο, το οποίο είναι το κατ' εξοχήν ανοικτό, τις δυσκολίες δημιουργεί η μεγάλη πολυπλοκότητα, ενώ η άγνοια, την ψευδαίσθηση ότι κάπου υπάρχει το κλειδί. Όμως η πράξη επιμένει να διαψεύδει γρήγορα τις περί αυτού απόψεις τοποθετώντας επιδεικτικά τα διάφορα σχετικά πονήματα στα ράφια με τα ευθυμογραφήματα. Η συμβουλευτική που υποδεικνύουν μέχρι σήμερα αποδεικνύεται χαμηλής αποτελεσματικότητας.

Η εξέλιξη των κοινωνιών και η παγκοσμιοποιημένη πλέον οικονομία έχουν δημιουργήσει και στην επιλογή του επαγγέλματος νέες συνθήκες. Θα χρειαστεί να αλλάξουμε 5 ή 6 φορές επάγγελμα στη ζωή μας, λένε οι ειδικοί.

Όπως και να 'χει όμως, η αρχική επιλογή για το στάδιο των σπουδών - εδώ που βρίσκονται οι υποψήφιοι φοιτητές, μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων - είναι ένα σημείο ορόσημο στις περισσότερες των περιπτώσεων. Και γι' αυτήν την εκδοχή βεβαίως υπάρχουν εξαιρέσεις, οι οποίες - όπως συνήθως - επιβεβαιώνουν τον κανόνα.

Μάλιστα, στη συγκυρία που περνάμε και σε συνδυασμό με το ότι το σύστημα για την επιλογή σχολής δεν είναι καθόλου ευέλικτο, οι επιπολαιότητες και οι παρορμητικές επιλογές μπορεί να έχουν οδυνηρές επιπτώσεις σε κόστος, χρόνο, ταλαιπωρία και αυτοεκτίμηση. Να είναι καθοριστικές για το υπόλοιπο του βίου τους.

Θέλοντας να συμβάλουμε στη σωστή επιλογή, επιθυμούμε με το σημείωμα αυτό να καταθέσουμε μερικές σκέψεις.

Η επιλογή των σχολών ασφαλώς και είναι αποκλειστική υπόθεση των υποψηφίων για την οποία θα πρέπει να σταθμίσουν καλά τα δεδομένα τους, όσον αφορά τη σχολή, τον τόπο και το κόστος των σπουδών. Και αφού λάβουν υπόψη όλες τις παραμέτρους, να αποφασίσουν με ψυχραιμία, ωριμότητα και πάντως όχι με επιπόλαια και παρορμητικά.

Σχετικά με την επιλογή του επαγγέλματος, κατά την άποψή μας, θα πρέπει να σταθμίσουν καλά κυρίως δυο παραμέτρους:

α. το εύρος και την απήχηση που έχει σήμερα το επάγγελμα και ως επί το πλείστον αν υπάρχουν ενδείξεις για την πορεία του στο μέλλον και

β. αν ως επαγγελματική δραστηριότητα, η όποια επιλογή, τους ταιριάζει.

Θα χρησιμοποιήσω για παράδειγμα την επιστήμη που σπούδασα ο ίδιος, τα Μαθηματικά.

Αν ψάξει κανείς στις ταμπέλες των καταστημάτων ή στα γραφεία παροχής υπηρεσιών δε θα βρει πουθενά τη λέξη "Μαθηματικός", όπως "Δικηγόρος", "Ιατρός", "Πολιτικός μηχανικός" ή "Συμβολαιογράφος".

Αν μπορούσαμε, όμως, να βάλλουμε ένα κόκκινο ταμπελάκι σε κάθε προϊόν ή δραστηριότητα που βασίζεται στα μαθηματικά θα γεμίζαμε τον κόσμο γύρω σας με κόκκινα ταμπελάκια.

Όπως ενδεχομένως υποψιάζεστε, δε θα είχε νόημα, ούτε και θα ήταν εύκολο στο πλαίσιο ενός σύντομου σημειώματος, να απαριθμήσουμε όλα τα επαγγέλματα που μπορεί κανείς να εμπλακεί σπουδάζοντας Μαθηματικά. Είναι, πάντως, πολύ περισσότερα από όσα νομίζετε.

Κατά δεύτερο, όμως, θα πρέπει να λάβει κανείς πολύ σοβαρά υπόψη το ότι δε θα μπορέσει να νιώσει ολοκληρωμένος μαθηματικός αν δε διαθέτει ορθολογική σκέψη, ερευνητικό πνεύμα, αν πείθεται από ασαφή επιχειρήματα.

Συνήθως αυτοί που διαθέτουν το μαθηματικό ταλέντο επιζητούν και επιδιώκουν να βρουν τα λεπτά σημεία που κάνουν τα πράγματα να λειτουργούν με τον τρόπο που λειτουργούν. Ενδιαφέρονται όχι μόνο για το πώς αλλά και για το γιατί.

Πριν ολοκληρώσω τις σκέψεις μου θα ήθελα να καταθέσω και κάτι ακόμα σχετικά με τις σπουδές στα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Το πανεπιστήμιο διαφέρει από το λύκειο, εκτός των άλλων, και σε τούτο το σημείο: αντιμετωπίζει τους φοιτητές ως ενήλικες. Η ενηλικίωση, όπως ενδεχομένως θα γνωρίζετε, δεν είναι ηλικιακός προσδιορισμός αλλά αυτοπροσδιορισμός. Δηλαδή σχετίζεται με τη συνειδητή επιλογή των πράξεών μας. Την ανάληψη της ευθύνης. Αυτό σημαίνει ότι για τις σπουδές εκεί, σε μεγάλο βαθμό, ισχύει η λογική του "κολύμπα ή πνίξου". Πέρασε ή απότυχε ή άλλαξε σχολή. Δύσκολο αυτό το τελευταίο για το εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Από την άλλη όμως στο πανεπιστήμιο, ως φοιτητές, θα έρθετε σε επαφή με πραγματικούς λόγιους, οι οποίοι στους ικανούς από εσάς θα δώσουν ευκαιρίες να αναδειχθείτε και να διαπρέψετε.

Η ζωή θέλει γνώσεις. Αυτός είναι ο πραγματικός πλούτος μας, όπως συνηθίζουμε να λέμε. Όμως σε κάποιες περιπτώσεις βλέπουμε ότι και η τύχη παίζει τα δικά της παιχνίδια.

Καλή επιτυχία στα αποτελέσματα των επιλογών σας και καλή τύχη να 'χετε στη ζωή σας. Γιατί η ζωή, εκτός από ένα μπαούλο γνώση θέλει και ένα στραγαλάκι τύχη.

* Ο Ι. Σταμέλος είναι ΔΔΕ Λασιθίου, [email protected].

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση