iphone app
android app
iphone app android app
Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2017
ΥΔΡΟΠΛΑΝΑ

Υδροπλάνα… εξπρές στην Κρήτη


Κι όμως, δεν έχει ξεχαστεί από όλους η ιδέα των υδροπλάνων στο Ηράκλειο, και γενικότερα στην Κρήτη! Μπορεί να έχουν περάσει κάποια χρόνια από τις εποχές που το εγχείρημα έπαιζε ή φαινόταν τουλάχιστον να παίζει «δυνατά». Και από τις εποχές που, ως υπουργός τότε, ο νυν γραμματέας της Ν.Δ. Μανόλης Κεφαλογιάννης ταξίδευε με υδροπλάνα στο Ηράκλειο και όχι μόνο.

Μπορεί λόγω γραφειοκρατίας, παλινωδιών και επιχειρηματικής... υποχώρησης, η ιδέα της μεταφοράς μέσω υδροπλάνων εντός και εκτός Κρήτης να εγκαταλείφθηκε, όμως θεωρητικά δεν έχει παραπεμφθεί στις καλένδες! Αντιθέτως μάλιστα, επί του χωροταξικού σχεδιασμού, τόσο δηλαδή στο πλαίσιο του Ρυθμιστικού Σχεδίου Ηρακλείου όσο και στο πλαίσιο του υπό αναθεώρηση τώρα περιφερειακού χωροταξικού σχεδιασμού, κανονικά προβλέπεται. Και μάλιστα προτείνεται ανοιχτά η δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων σε όλες τις πόλεις του νησιού ως μια συμφέρουσα και εξυπηρετική λύση!

Η αλήθεια βεβαίως είναι πως επισήμως, μπορεί να μη γίνεται καμία κουβέντα ή νύξη πλέον, αλλά στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου δεν εγκατέλειψαν ποτέ τελείως την ιδέα των υδροπλάνων να προσγειώνονται μέσα στο ενετικό λιμάνι. Αλλά, για να μην πάμε στις προθέσεις και στις κρυφές σκέψεις, ας μείνουμε στο χειροπιαστό.


Δίκτυο υδατοδρομίων

Τα δυο υπό εκπόνηση και διαβούλευση τοπικά χωροταξικά εργαλεία, που καθορίζουν το χωροταξικό και αναπτυξιακό «μπούσουλα» για την Κρήτη στο άμεσο και μακρινό μέλλον, εμμένουν σε αυτό που πρότεινε από το 2003 το τότε και υπό αναθεώρηση σήμερα περιφερειακό χωροταξικό.

Ένα δίκτυο, δηλαδή, υδατοδρομίων, χάρη στα οποία οι Κρητικοί, όπως επισημαίνεται, θα μπορούν γρήγορα, οικονομικά και σταθερά να μετακινούνται από τη μια περιοχή της Κρήτης στην άλλη. Αλλά και από την Κρήτη σε άλλα νησιά ή ηπειρωτικές περιοχές, με τις οποίες δεν υπάρχει σήμερα απευθείας σύνδεση ούτε διά αέρος ούτε διά θαλάσσης...


Στο Ρυθμιστικό

Για του λόγου το αληθές, ιδού τι αναφέρει η μελετήτρια του Ρυθμιστικού Σχεδίου Ηρακλείου Έφη Καραθανάση στην υπό εκπόνηση μελέτη του Ρυθμιστικού:

«Στο πλαίσιο της κατεύθυνσης του χωροταξικού για την επέκταση και ενίσχυση της παρουσίας υδροπλάνων, προτείνεται η δημιουργία υδατοδρομίου στο λιμάνι του Ηρακλείου σε συνεργασία με τον ΟΛΗ, με σκοπό την ευέλικτη και τάχιστη σύνδεση του Ηρακλείου με ενδοπεριφερειακούς και διαπεριφερειακούς προορισμούς. Πρώτιστα με τα Χανιά, με τα οποία το Ηράκλειο πρέπει να λειτουργήσει ως δίπολο.

Η χωροθέτηση και οι ελάχιστες απαιτούμενες διαστάσεις του θαλάσσιου διαδρόμου προσαπογείωσης σε συνδυασμό με τη θέση απο-επιβίβασης των επιβατών, που θα πρέπει να βρίσκεται σε πολύ κοντινή απόσταση από το διάδρομο, θα πρέπει να γίνουν λαμβάνοντας υπόψη το ανεμολογικό και κυματικό κλίμα που επικρατούν.

Οι πρώτες μελέτες για τη χρήση αυτού του μέσου αναδεικνύουν τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα έναντι των απλών ταχύπλοων σκαφών - στα οποία μάλιστα συχνά, σε περίπτωση ισχυρών ανέμων που συχνά πλήττουν τις βόρειες ακτές του νησιού, δεν επιτρέπεται ο απόπλους - και έναντι των αεροσκαφών, τα οποία, ακόμα και τα μικρά, ενδείκνυνται μόνο για μεγάλες αποστάσεις, ενώ παράλληλα χρειάζονται υποδομές ενός αεροδρομίου, υποδομές που δε χρειάζονται τα υδροπλάνα».


Καλή λύση

Το συμπέρασμα της μελέτης του Ρυθμιστικού Σχεδίου ως προς τα υδροπλάνα είναι ότι «με βάση τα παραπάνω, το μικρό κόστος και η γρήγορη προώθηση ενός τέτοιου σχεδιασμού εξασφαλίζει το θετικό αποτέλεσμα, στο βαθμό βέβαια που ο διαγωνισμός που πρέπει να προκηρυχθεί συνοδευτεί από εξορθολογισμένες προδιαγραφές και είναι τεχνικο-οικονομικά άρτιος και προσαρμοσμένος στις σημερινές οικονομικές συνθήκες.

Αναλυτικότερα, η δρομολόγηση, πέραν της ενίσχυσης των σχέσεων του Ηρακλείου με τα Χανιά, θα επιφέρει άλλους σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς και συγκεκριμένα την Ελούντα, την Ελαφόνησο, τη Γαύδο, την Ιεράπετρα κ.τ.λ. Επίσης είτε με την επανάχρηση του στρατιωτικού αεροδρομίου στο Τυμπάκι είτε με τη δημιουργία υδατοδρομίου στην περιοχή του Κόκκινου Πύργου θα ήταν δυνατή η σύνδεση Ηρακλείου-Τυμπακίου, ενισχύοντας έτσι με υδροπλάνο το βασικό οικονομικο-πολιτιστικό άξονα Κνωσός-Γόρτυνα-Φαιστός».


Οι προορισμοί

«Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται η υπό εκπόνηση μελέτη αναθεώρησης του περιφερειακού χωροταξικού σχεδιασμού να λάβει υπόψη τις παραπάνω προτάσεις, διερευνώντας τη δυνατότητα ανάπτυξης δικτύου υδατοδρομίων στην περιφέρεια Κρήτης με κύριους προορισμούς τα μεγάλα αστικά κέντρα των 4 περιφερειακών ενοτήτων.

Σε διαπεριφερειακό επίπεδο, η δρομολόγηση υδροπλάνων από το Ηράκλειο θα δώσει τη δυνατότητα, τους θερινούς μήνες, της απευθείας σύνδεσης με άλλους περιφερειακούς προορισμούς, με τους οποίους σήμερα δεν παρέχεται ακτοπλοϊκή ή αεροπορική σύνδεση. Με τα Ιόνια Νησιά, νησιά του Νότιου και Βόρειου Αιγαίου, ακόμα και προορισμούς στην ηπειρωτική χώρα, όπως ενδεικτικά τα Ιωάννινα, η Καβάλα, η Αλεξανδρούπολη, ο Βόλος», καταλήγει η ανάλυση ως προς το εγχείρημα των υδροπλάνων.

Του Μπάμπη Σαββίδη

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση