iphone app
android app
iphone app android app
Παρασκευή 17 Νοεμβρίου 2017
ΦΑΚΕΛΟΣ ΔΙΑΦΘΟΡΑ

Η διαφθορά στην Κρήτη


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Τα πλοκάμια της έχουν απλωθεί σε κάθε τομέα της ζωής στη χώρα μας και έχουν τεράστιο μερίδιο ευθύνης για την κρίση


Στο λήμμα "διαφθορά" θα βρείτε τον ορισμό «είναι η κατάχρηση της εξουσίας από τους κυβερνητικούς ανώτερους υπαλλήλους κυβερνητικών δυνάμεων». Συνήθως η κατάχρηση έγκειται στην παράνομη, συνήθως μυστική, απόκτηση ιδιωτικής περιουσίας ή αποκόμιση κάποιου άλλου ιδιωτικού οφέλους. Η κατάχρηση της κυβερνητικής δύναμης για άλλους λόγους (μη ιδιωτικούς), όπως η καταστολή των πολιτικών αντιπάλων και η βιαιότητα της Αστυνομίας, δε θεωρείται διαφθορά.

Οι μορφές διαφθοράς ποικίλλουν: Περιλαμβάνουν τη δωροδοκία, τον εκβιασμό, το νεποτισμό, την υπεξαίρεση χρημάτων, τη δωροληψία και την κατάχρηση. Ενώ η διαφθορά μπορεί να διευκολύνει την εγκληματική επιχειρηματικότητα, όπως την εμπορία ναρκωτικών, τα "ξεπλυμένα" χρήματα και την παράνομη διακίνηση προϊόντων, δεν περιορίζεται μονάχα σε κυβερνητικούς υπαλλήλους, αλλά επεκτείνεται και σε οργανώσεις που πραγματοποιούν εγκλήματα. Σε μερικά έθνη η διαφθορά είναι τόσο κοινή, που αναμένεται όταν αλληλεπιδρούν οι μικρές επιχειρήσεις ή οι απλοί πολίτες με τους κυβερνητικούς ανώτερους υπαλλήλους. Το αποτέλεσμα της πολιτικής διαφθοράς είναι η κλεπτομανία-κλεπτοκρατία.

Η διαφθορά διαφέρει ανάλογα με τη χώρα ή την εξουσία. Ορισμένες πολιτικές πρακτικές χρηματοδότησης που είναι νόμιμες σε μια χώρα μπορούν να είναι παράνομες σε άλλη. Σε μερικές χώρες, οι κυβερνητικοί ανώτεροι υπάλληλοι έχουν τόσο ευρείες δυνάμεις, που τα όρια μεταξύ του νόμιμου και του παράνομου είναι αρκετά δύσκολο να οριστούν.


Η διαφθορά στην Ελλάδα

Στις μέρες μας, βέβαια, η διαφθορά έχει διαποτίσει κάθε έκφανση της πολιτικής, οικονομικής, κοινωνικής, μέχρι και πνευματικής διάστασης, ιδίως στην Ελλάδα, αρκεί οι όποιες δραστηριότητες με τον ένα ή τον άλλο τρόπο να παράγουν μια μικρή ή μεγάλη μορφή εξουσίας, θεσμική ή παραθεσμική.

Η διαφθορά στην Ελλάδα, δηλαδή η πλήρης ισοπέδωση και καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς μας (πνευματικές και ηθικές αξίες) και οι συνέπειές της, που βιώνουμε σήμερα, δεν προέκυψε από παρθενογένεση. Έχει βαθιές τις ρίζες της στο παρελθόν. Η δραματική κατάσταση της πατρίδας μας είναι άμεσα συνυφασμένη με την πολιτική που εφαρμόστηκε διαχρονικά. Αποτέλεσμα, η παραγωγή προτύπου εξουσίας στην πολιτική, την οικονομία, την κοινωνία, μέσα από την ίδια λειτουργία του συστήματος της διαφθοράς που έγινε περίπου "αξίωμα" στην Ελλάδα.

Χωρίς την αποκαθήλωση από το βάθρο της, δεν πρόκειται η Ελλάδα να βγει από τη βαθιά και πολυποίκιλη κρίση που τη διαπερνά σ' όλους τους τομείς και σ' όλα τα επίπεδα. Γιατί, σε τελευταία ανάλυση, η κρίση δεν είναι πρωταρχικά οικονομική και πολιτική, ή μάλλον δεν είναι καν οικονομική ή πολιτική, αλλά κατ' εξοχήν πολιτισμική και ακούει στο όνομα «δ ι α φ θ ο ρ ά», δηλαδή κατάπτωση των ηθικών αξιών μιας κοινωνίας.

Απλούστατα: Αν δεν εφάρμοζαν οι κυβερνήσεις τη μέθοδο της διαφθοράς, δε θα μπορούσε να δημιουργηθεί οικονομική κρίση. Με την έννοια αυτή, η πολιτική της διαφθοράς ήταν συνειδητή επιλογή όλων των κυβερνήσεων, ιδίως της μεταπολίτευσης. Γιατί μ' αυτόν τον τρόπο μπορούσαν και μπορούν να κυβερνούν, όσο διάστημα θα διαρκεί αυτή η διαφθορά.


Η μέθοδος και το σύστημα

Η μέθοδος ήταν απλή: Το πολιτικό και οικονομικό κατεστημένο αποσυνέδεσαν την ηθική από την πολιτική μέσω του ακραίου καταναλωτικού προτύπου που εφάρμοσαν για την άλωση των συνειδήσεων. Το κακό είναι ότι συμπαρέσυραν στην καταστροφή και το ένα τρίτο που αντιστάθηκε και δεν κατόρθωσαν, παρά τις προσπάθειές τους, να το διαφθείρουν. Τα δύο τρίτα αλώθηκαν είτε από συμφέρον, είτε από άγνοια. Το ερώτημα λοιπόν είναι: Η παρακμιακή πορεία της χώρας δε θα έφτανε ως εδώ χωρίς την πολιτική της διαφθοράς που βασίστηκε, πέρα από το καταναλωτικό μοντέλο, και στον απύθμενο και εκφυλιστικό λαϊκισμό σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικής ζωής; Φαίνεται πως λαϊκισμός και διαφθορά πάνε χέρι-χέρι.

Η κύρια αιτία για την υπερχρέωση της χώρας και την παρακμιακή της πορεία, που καταγράφεται από τη μεταπολίτευση, λαμβάνει χώρα όταν άρχισε ο υπερδανεισμός της Ελλάδας, που τον συνέχισαν ανεξαιρέτως και συνειδητά όλες οι κυβερνήσεις κατά βάση των δύο κομμάτων εξουσίας Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ, αλλάζοντας απλά κάθε φορά την «εθνική αφήγηση» ως στόχο. Σ' αυτήν την πολιτική στρατηγική της παρακμής συνέπραξαν και τα εκάστοτε κόμματα της αντιπολίτευσης, είτε ενεργητικά είτε παθητικά, αποδεχόμενα στην πράξη τη νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση στη χείριστή της μορφή. Στην καθοδική αυτή πορεία πρωτοστάτησε και η διανόηση της Αριστεράς. που διορίστηκε κατά χιλιάδες στους ιδεολογικούς μηχανισμούς του συστήματος της διαπλοκής.


Η διάχυση στην κοινωνία

Το καταναλωτικό όμως αυτό μοντέλο προϋπέθετε για να εφαρμοστεί τον εκμαυλισμό των συνειδήσεων, δηλαδή την πλήρη διαφθορά και καταρράκωση και οποιουδήποτε συστήματος κοινωνικών, πολιτικών, πνευματικών και ηθικών αξιών της κοινωνίας, με τελικό στόχο την καταναλωτική αποκτήνωση και αποχαύνωσή της.

Η Ελλάδα είναι, σύμφωνα με πιστοποιημένα στοιχεία από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η πιο διεφθαρμένη χώρα της Ευρώπης και φυσικά πολύ πέραν αυτής.

Η κατάρρευσή της ταυτίζεται με την κατάρρευση των καθεστώτων του υπαρκτού σοσιαλισμού. Μάλιστα, πολλοί περιπαικτικά θεωρούν την Ελλάδα της μεταπολίτευσης ως το τελευταίο κράτος του υπαρκτού σοσιαλισμού, λόγω των ίδιων ή παρεμφερών φαινομένων εκείνου του συστήματος και αυτού που εφαρμόστηκε εδώ, με τον άκρατο κρατισμό και παρακρατισμό: Μια κρατικοδίαιτη γραφειοκρατική κάστα με τις παραφυάδες της.

Ένα κράτος, αν μπορούμε να μιλάμε για κράτος και όχι για φέουδο, που έγινε παρακράτος της οικογενειακής δυναστείας, της ρεμούλας των κομματικών γραφειοκρατικών ηγεσιών και της κάστας των κρατικοδίαιτων φιλελεύθερων, σοσιαλφιλελεύθερων και αριστεροφιλελεύθερων πολιτών, με μόνη ιδεολογία τον αδίστακτο ατομικό πλουτισμό σε βάρος του κοινωνικού συνόλου. Η εξίσωση της Ελλάδας με τα καθεστώτα του υπαρκτού σοσιαλισμού, που γίνεται από μερικούς, δεν είναι απόλυτα σωστή. Στην Ελλάδα τα πράγματα είναι συγκριτικά χειρότερα, γιατί εδώ οι εκμεταλλευτές εναλλάσσονται στην εξουσία, πότε οι μεν πότε οι δε (πράσινοι-μπλε, με ενδιάμεσους χρωματισμούς), ενώ στις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ σπάνια άλλαζαν.


Τελικά… «τις πταίει»;

Το ερώτημα που ανακύπτει πάλι είναι: Τις πταίει! Το ερώτημα αυτό επιμερίζεται σε μερικά άλλα ερωτήματα, όπως: Υπάρχει συλλογική ευθύνη της κοινωνίας και, αν ναι, πώς ιεραρχείται αυτή; Δηλαδή, για να το κάνουμε πιο λιανά: Φταίμε όλοι, φταίνε μερικοί, φταίνε τα κόμματα, φταίνε τα συνδικάτα, φταίνε τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, φταίει η πνευματική μας ηγεσία, φταίνε τα ΜΜΕ; Τα «φάγαμε όλοι μαζί», όπως λέει με τη συνηθισμένη του αλαζονεία και αμετροέπεια ο πρώην αντιπρόεδρος της κυβέρνησης του Γιώργου Παπανδρέου Θεόδωρος Πάγκαλος, ο οποίος λόγω στήριξής του από το σύστημα απολαμβάνει ακόμη το ακαταλόγιστο;

Η απάντηση δεν είναι ούτε αυτονόητη ούτε απλή, γιατί, αν φταίμε όλοι, τότε όλοι πρέπει να πληρώσουμε και όλοι να «βάλουμε πλάτη», όπως λέγεται από επίσημα κυβερνητικά χείλη και τον πρώην πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου, που ζητούσε και κοινωνική συναίνεση, για να βγούμε, υποτίθεται, από την κρίση.

Η άποψή μας είναι ότι υπάρχει συγκεκριμένη ευθύνη, με την έννοια ότι άλλοι εφάρμοσαν την πολιτική της διαφθοράς και εισέπραξαν απ' αυτή την πολιτική, άλλοι συνέπραξαν και συμμετείχαν αναλογικά στο φαγοπότι, ενώ άλλοι δε συνέπραξαν και δεν επωφελήθηκαν από την καταλήστευση του δημόσιου πλούτου, του ιδρώτα του φορολογούμενου πολίτη, αλλά δεν έπραξαν τα δέοντα για να αποτρέψουν αυτήν την εξέλιξη, είτε από ανικανότητα είτε από αφέλεια είτε από κακώς εννοούμενο συμφέρον είτε γιατί πίστεψαν στις υποτιθέμενες καλές προθέσεις τους, λόγω πλύσης εγκεφάλου από τα διαπλεκόμενα ΜΜΕ, που υπηρετούν το παρασιτικό ντόπιο και ξένο κεφάλαιο σε βάρος του ελληνικού λαού και των εθνικών συμφερόντων. Τέλος, γιατί δεν τους δόθηκε η δυνατότητα να αντιδράσουν αποτελεσματικά ενάντια σ' αυτήν την καταστροφική πορεία. Το πανίσχυρο σύστημα της διαφθοράς φρόντισε εγκαίρως γι' αυτό.


Για να μη χάσουν  

Τέτοιο είναι μάλιστα το μέγεθος της διάλυσης και της διαφθοράς των κρατούντων και του κρατικού μηχανισμού, ώστε να είναι αναγκασμένοι οι δανειστές μας να στέλνουν δικούς τους υπαλλήλους-επιτρόπους, για να είναι βέβαιοι ότι θα μπορέσουν να πάρουν τα χρήματά τους πίσω. Γιατί εκείνο που τους ενδιαφέρει φυσικά δεν είναι να βάλουν κάποια τάξη στο διεφθαρμένο σύστημα, αλλά πώς να εξασφαλίσουν τα χρήματά τους.

Συνεπώς το πρόβλημα δεν είναι οι ξένοι, που υπηρετούν τα δικά τους συμφέροντα, αλλά το δικό μας καθεστωτικό σύστημα, οι δικοί μας πολιτικοί που αποδείχτηκαν όχι μόνο ανίκανοι, αλλά και αδιάφοροι γι' αυτόν τον τόπο, επενδύοντας στο δικό τους καθαρά συμφέρον.


Νοοτροπία

Υπάρχουν βέβαια πάντοτε και οι εξαιρέσεις, που όπως πάντα επιβεβαιώνουν τον κανόνα.

Αντίσταση δεν υπήρχε από πουθενά. Οι πολίτες περιέπεσαν στη μεγαλύτερη υποχώρηση και ήττα, από την οποία είναι δύσκολο να συνέλθουν αν δεν επανακτήσουν αρχές και αξίες, που είναι τα μόνα που μπορεί να ανασυντάξουν τις υγιείς λαϊκές δυνάμεις του τόπου.

Ακόμη και τώρα, μετά τα τραγικά αποτελέσματα της κρίσης και τη μετατροπή της πατρίδας μας σε νεο-αποικία των δανειστών-δυναστών μας, λίγοι είναι εκείνοι που αντιλαμβάνονται τις αιτίες της κρίσης, που στην ουσία δεν είναι πρωταρχικά οικονομική ούτε πολιτική, αλλά πολιτισμική.

Έχει σχέση δηλαδή με αλλαγή νοοτροπίας και συμπεριφορών, μιας άλλης κουλτούρας βασικά, απ' αυτήν που το σύστημα του συγκροτήματος εξουσίας έχει επιβάλει στο λαό με τα μέσα που διαθέτει. Μια αλλαγή επιβάλλει επιπλέον ένα άλλο παραγωγικό μοντέλο από το καταναλωτικό, που επικρατούσε έως τώρα και απ' ό,τι φαίνεται θα συνεχίσει να επικρατεί. Πολλοί μιλούν για ανάπτυξη, όμως ανάπτυξη χωρίς αλλαγή νοοτροπίας δε γίνεται.


Συστημικό πρόβλημα

Λέγεται, για παράδειγμα, ότι όταν επικεντρώνουμε στη διαφθορά, είναι σαν να λέμε ότι έχουμε απέναντί μας ένα καλό σύστημα που το δουλεύουν κακοί άνθρωποι. Από άλλες πλευρές διατυπώνεται η κατηγορία για φαρισαϊσμό.

Με άλλα λόγια, η παράνομη κλοπή έχει δευτερεύουσα σημασία. Όποιος όμως έχει συναίσθηση τού πώς με πραγματικούς όρους δουλεύει το σύστημα, ειδικά σε χώρες όπως η Ελλάδα, αντιλαμβάνεται ότι η διαφθορά του πολιτικού κόσμου και η διαπλοκή του με τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους και τις πολυεθνικές αποτελεί κεντρικότατο χαρακτηριστικό του συστήματος.

Αφαιρετικά μιλώντας: χωρίς τη διαφθορά και τη διαπλοκή, το σύστημα απλά δε θα δούλευε. Αυτό που το καταλαβαίνει όλος ο λαός, αυτό για το οποίο βοά η πραγματικότητα, είναι τόσο δυσνόητο για ορισμένους. Σήμερα, όμως, υπάρχει κάτι πολύ πιο σημαντικό: όταν ο ίδιος ο λαός στοχοποιεί το πολιτικό σύστημα της διαφθοράς και της διαπλοκής, τότε όσοι θέλουν μια άλλη πολιτική πραγματικότητα για την Ελλάδα, οφείλουν να ενισχύουν και να μην υπονομεύουν αυτή τη λαϊκή πεποίθηση.

Και να δείχνουν ότι δεν απαιτείται απλά "κάθαρση" - αυτό είναι το τελευταίο "μυθικό καταφύγιο" - αλλά γκρέμισμα αυτού του σάπιου συστήματος. Μεταπολίτευση του λαού, ως κοινωνίας πολιτών με δημοκρατικές αξίες και όχι απλά εκχώρησης ανά τετραετία της αντιπροσώπευσής τους, ως πρώτο βήμα για πραγματική δημοκρατία, ανεξαρτησία, παραγωγική ανασυγκρότηση και άνοιγμα του δρόμου για βαθύτερους μετασχηματισμούς.


Ο φάκελος "διαφθορά στην Κρήτη"

Η Κρήτη δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα ενός μοντέλου που τελικά φαλκίδευε την όποια ανάπτυξη, στρατηγική και υποδομή σε βάθος χρόνου. Ο λαός μας, σωστά και σοφά, σημειώνει πως το «ψάρι βρομάει από το κεφάλι», αλλά όσο αυτό δεν καθαρίζεται πιάνει όλο το «σώμα του ψαριού».

Μαζί δεν τα «φάγαμε» με εκείνους που χρόνια τώρα, πατώντας στο σύστημα διαφθοράς, «ξεκοκκάλισαν» ό,τι πιο παραγωγικό και δημιουργικό στη χώρα. Όμως η διαφθορά που έγινε «σύστημα», αν δε μας υποχρέωσε σε συνδιαλλαγή μαζί της για την επιβίωση (με πολλές φωτεινές εξαιρέσεις), μας οδήγησε σε μία ανοχή που είτε μας αρέσει είτε όχι είναι συνενοχή.

Ο φάκελος «διαφθορά» που σήμερα ανοίγει η "Νέα Κρήτη" δεν έχει στόχο πρόσωπα, αλλά καταστάσεις και φαινόμενα που μέσα από αυτά φωτίζεται και η δράση προσώπων που μετέτρεψαν τη διαφθορά σε «αξιακό σύστημα» λειτουργίας της κοινωνίας. Όχι, δεν είμαστε διεφθαρμένος λαός, αλλά συμβιβασμένος με τη διαφθορά, σίγουρα.

Όλα όσα ακολουθούν και θα ακολουθήσουν τις επόμενες μέρες, από το μερικό στο γενικό ή και αντίστροφα, αποκαλύπτουν πτυχές και φαινόμενα που όλοι μας ξέρουμε, συζητάμε ή προσπερνάμε - κι αυτό είναι και το πιο επικίνδυνο - περίπου αδιάφορα.

Οι σελίδες της εφημερίδες μας είναι ανοιχτές σε αυτή την προσπάθεια σε όλους τους αναγνώστες μας. Φυσικά ο άξονας είναι τα φαινόμενα και όχι τα προσωπικά «απωθημένα». Αν μέσα από τα φαινόμενα προκύπτουν θεσμοί ή πρόσωπα, τότε στο χέρι όλων μας, που πιστεύουμε στις δυνατότητες της Κρήτης για ένα άλλο πρότυπο πορείας με βάθος χρόνου, είναι και να αποκαθηλώσουμε τη διαφθορά. Με αυτό τον τρόπο ίσως δώσουμε και το δικό μας ραντεβού με την ιστορία μέσα στο 2013, με μία επανεκκίνηση πάνω σε άλλο αξιακό σύστημα.


Μόλις πέφτει η νύχτα..!

Αδιαφορούν για τους νόμους και τα ανθρώπινα δικαιώματα των συμπολιτών τους. Προβαίνουν σε παράνομες πράξεις και πολύ σπάνια τιμωρούνται για όλες αυτές. Ο νόμος της σιωπής καλύπτει τα κατορθώματά τους. Ο φόβος που σπέρνουν στο διάβα τους κλείνει τα στόματα όσων έχουν πέσει θύματά τους.

Η δραστηριότητά τους πολλές φορές μένει κρυφή από τα φώτα της δημοσιότητας. Επίσημες καταγγελίες στις αστυνομικές Αρχές δε γίνονται, αφού... η αντεκδίκηση παραμονεύει. Ο λόγος για τους "νταήδες" της Κρήτης.

Η "διαφθορά" που προκαλεί η δράση τους και η ανοχή σε αυτήν είναι πρωτοφανής. Ώρες-ώρες "καλύπτεται" ακόμη και με την άχλη "ψευδοθεωριών" περί «παράδοσης και ανυπότακτου πνεύματος», ενώ στην ουσία αποτελεί ό,τι πιο σκοτεινό και επικίνδυνο, που αγγίζει τα όρια λειτουργίας "παρακράτους".


Προφίλ

Πρόκειται για άτομα που καταπατούν ανθρώπινες αξιοπρέπειες, δημοκρατικές αρχές και αξίες αβασάνιστα, για να νιώσουν πως έχουν την εξουσία. Πολλές φορές η δύναμη της επιβολής που αποπνέουν μετατρέπεται ακόμη και σε δεξαμενή ψήφων, συναλλαγών και διευθετήσεων.

Δεν είναι μάλιστα λίγα τα περιστατικά που καλύπτονται από αυτήν. Οι "κουμπαριές και οι συντεκνιές", που έχουν δημιουργήσει με το πέρασμα των χρόνων, κουκουλώνουν καταστάσεις και επιφέρουν "σασμούς", που οι "κοινοί" θνητοί δεν μπορούν καν να φανταστούν. Κάποια από τα κατορθώματά τους αφορούν προστασίες σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και ξενοδοχεία, καθώς και εκφοβισμούς κάθε μορφής, ανάλογα το τι θα τους παραγγελθεί, μεσολαβήσεις για ξεκαθάρισμα λογαριασμών, τοποθετήσεις εκρηκτικών μηχανισμών, ναρκωτικά, όπλα μη σεβασμό του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας - λόγος που δεν τα πάνε καθόλου καλά με τα μπλόκα της ΕΛ.ΑΣ. - μέχρι και είσπραξη ακάλυπτων επιταγών σε καιρό κρίσης...

Η δραστηριότητά τους κατά κύριο λόγο ξεκινά μόλις πέσει το σκοτάδι. Αυτό φυσικά δε συνεπάγεται πως τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας ησυχάζουν. Μεταξύ τους υπάρχει σεβασμός, όπως λένε όσοι τους ξέρουν καλά. Ανάμεσά τους διενέξεις για διαφορές που αφορούν στο πεδίο δράσης τους δεν υπάρχουν. Η "πίτα" των περιοχών που ελέγχουν έχει μοιραστεί, και κανείς δεν μπαίνει στα χωράφια του άλλου.


Πού δραστηριοποιούνται

Σύμφωνα με όσους γνωρίζουν πολύ καλά τόσο τα πρόσωπα όσο και τα περιστατικά σε όλο το νησί, οι "καπετάνιοι" προέρχονται από περίπου 20 οικογένειες σε όλη την Κρήτη. Τα προβλήματα λόγω της άνομης συμπεριφοράς των συγκεκριμένων ατόμων επικεντρώνονται κυρίως στους νομούς Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Λασιθίου.

Στα Χανιά, περιστατικά στα οποία εμπλέκονται οι συγκεκριμένες οικογένειες η Αστυνομία δεν έχει κληθεί να αντιμετωπίσει. Η δράση τους, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ξεκινά από μικρή ηλικία. Πριν καν ενηλικιωθούν. Έχουν, άλλωστε, καλούς "δασκάλους". Ενήλικες πια, άτομα των οικογενειών τους, που με τη σειρά τους μπήκαν από μικροί στα "βάσανα", μυήθηκαν στην παρανομία και τους μεταλαμπάδευσαν την "τέχνη".

Οι νταήδες σε όλη την Κρήτη είναι γνωστοί πια στην Αστυνομία, που τους έχει βάλει στο... μικροσκόπιο. Όμως την ώρα που οι αστυνομικοί καραδοκούν για να τους περάσουν χειροπέδες, οι νταήδες με ένα "μαγικό τρόπο" τα καταφέρνουν και ξεγλιστρούν. Μόλις συμβεί κάποιο περιστατικό και κινητοποιηθούν οι αστυνομικές Αρχές προκειμένου να βρουν τους δράστες, τα πνεύματα ηρεμούν για ένα χρονικό διάστημα. Αλλά όχι για πολύ.

Εσχάτως, δε, προέκυψε και η διαπλοκή πυρήνων τέτοιων έκνομων δραστηριοτήτων και με αστυνομικούς, ακόμη και υψηλόβαθμους, ανοίγοντας μια άλλη πτυχή της διαφθοράς στην Κρήτη, και μάλιστα αυτής που αφορά το σκληρό πυρήνα του κράτους, την Αστυνομία!!!


Πώληση προστασίας

Τη δουλειά αναλαμβάνουν οι πιτσιρικάδες της παρέας, αρχικά με το ρόλο των φασαριόζων, που τελικά μετατρέπονται σε εισπράκτορες. Με ενδυμασία που υποδηλώνει την κρητική καταγωγή τους, μπαίνουν στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και παραγγέλνουν το ποτό τους όπως όλοι οι κανονικοί πελάτες.

Λίγη ώρα αργότερα βάζουν μπρος το προμελετημένο σχέδιό τους. Δημιουργούν φασαρία άνευ λόγου και αιτίας, και αρχίζουν να καβγαδίζουν με ανυποψίαστους πελάτες. Αυτό μπορεί να επαναληφθεί πάνω από μία φορά μέχρι είτε να γίνει η κρούση από τον επιχειρηματία, για να έχει ήσυχο το κεφάλι του, ότι τα περιστατικά θα σταματήσουν, είτε μέχρι οι ίδιοι να εκδηλώσουν τις προθέσεις τους και να κάνουν γνωστή την ταρίφα για την προστασία.

Οι τιμές της ταρίφας κυμαίνονται ανάλογα με την κίνηση που έχουν τα καταστήματα, και η οποία έχει βολιδοσκοπηθεί από πριν. Όσο παράδοξο και αν φαίνεται, οι τιμές για τις υπηρεσίες που προσφέρουν για την προστασία, ελέω κρίσης, έχουν πέσει! Κυμαίνονται από 1.000 έως 5.000 ευρώ. Ποσά που μπορούν να γίνουν και δόσεις... μηνιαίες ή εβδομαδιαίες.


Η μέθοδος με τα τυροκομικά…

Σε κεντρικό κατάστημα του Ηρακλείου, οι μαυροπουκαμισάδες που το επισκέφτηκαν και κρατούσαν μαζί τους τυριά, όπως αποδείχτηκε, δεν είχαν σκοπό να απολαύσουν τις υπηρεσίες που παρέχει.

Με τσαμπουκά, στο κατάμεστο από κόσμο κατάστημα, πούλησαν στον υπεύθυνο του καταστήματος τα τυροκομικά προϊόντα σε τιμή "χρυσάφι"... Τα αγόρασε θέλοντας και μη, αφού οι προθέσεις τους δεν ήταν ειρηνικές. Ο στόχος τους ήταν να αποσπάσουν χρήματα με οποιονδήποτε τρόπο για να μην κάνουν φασαρία, και τα κατάφεραν.


Τα πίνουν και φεύγουν, χωρίς να πληρώσουν δεκάρα…

Το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα πάντα με καταγγελίες, μπράβοι της νύχτας άρχισαν να δρουν εντατικά και στην πόλη του Αγίου Νικολάου. Την περίοδο των εορτών τα επεισόδια ήταν σχεδόν καθημερινά, αλλά κανείς δεν τόλμησε να τα κάνει ευρέως γνωστά.

Λίγο μετά τα μεσάνυχτα, οι "καπετάνιοι" επισκέπτονταν τα μπαρ, άνοιγαν μπουκάλια με ποτά της αρεσκείας τους, έκαναν το κέφι τους και αποχωρούσαν σαν κύριοι δίχως να νοιαστούν για το λογαριασμό.

Τα γεγονότα, όπως είναι φυσικό, προκάλεσαν τη δυσαρέσκεια των καταστηματαρχών, αφού οι λογαριασμοί που έμειναν πίσω ήταν ιδιαίτερα φουσκωμένοι. Όσοι τόλμησαν να αντιδράσουν, σύμφωνα με πληροφορίες, ξυλοφορτώθηκαν, και όχι μόνο. Αποκορύφωμα αυτών των εορταστικών νυχτερινών επεισοδίων αποτέλεσαν οι συμπλοκές που έγιναν στην περιοχή, την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, ανάμεσα στους "καπετάνιους" και καταστηματάρχες μπαρ αλλά και θαμώνες. Ένας υπάλληλος και ένας πελάτης μεταφέρθηκαν μαχαιρωμένοι στο νοσοκομείο. Και σε αυτήν την περίπτωση η "ομερτά" σκέπασε το αιματοκύλισμα.


Πυροβολισμοί αντεκδίκησης

Οι πυροβολισμοί σε σπίτια, καταστήματα, ξενοδοχεία κ.α., με στόχο να περάσουν το μήνυμα που επιθυμούν κάθε φορά για το τι θα επακολουθήσει εάν ο οποιοσδήποτε δε συμμορφωθεί με τις επιθυμίες τους, αποτελούν ρουτίνα.

Περιστατικό που συνέβη πρόσφατα σε παραλιακό θέρετρο βόρεια του νησιού και δεν καταγγέλθηκε ποτέ, ούτε δημοσιοποιήθηκε αποτελεί η "βροχή" από σφαίρες καλάσνικοφ που έπεσαν για ασήμαντη αφορμή. Όλα ξεκίνησαν όταν σε κεντρικό δρόμο της περιοχής οι "καπετάνιοι" με ένα Ι.Χ. αυτοκίνητο έκαναν επικίνδυνους ελιγμούς, με αποτέλεσμα να κινδυνεύσει να τραυματιστεί ένα ανήλικο παιδί και ο πατέρας του, που έκαναν τουρισμό στην περιοχή.

Μια παρατήρηση, την ίδια στιγμή, απογευματινές ώρες από δυο ντόπιους στάθηκε αρκετή για να ανάψουν τα αίματα και η συνέχεια του επεισοδίου να έρθει λίγο μετά τα μεσάνυχτα. Οι επιβαίνοντες στο αυτοκίνητο επέστρεψαν δριμύτεροι, έχοντας πλέον μαζί τους καλάσνικοφ. Πρώτα με τις ριπές ξεσήκωσαν το κέντρο του θερέτρου και στη συνέχεια στο στόχαστρο μπήκε το όχημα τους ενός εκ των δύο ατόμων που τους έκαναν παρατήρηση, όσο και το σπίτι του δεύτερου που επίσης προσπάθησε να τους συνετίσει.


Οι σασμοί... μετά τα επεισόδια

Γόνοι γνωστής οικογένειας, γνώριμοι για τα καμώματά τους στην Αστυνομία, φέρνονται να είναι πίσω από επεισόδιο σε γνωστό νυχτερινό κέντρο του Ηρακλείου λίγες ημέρες πριν τα Θεοφάνια. Στο στόχαστρό τους αυτή τη φορά μπήκε ένας 20χρονος.

Τον εντόπισαν μέσα σε μπαρ με ένα φίλο του και αποφάσισαν να λύσουν τις διαφορές τους. Ο πορτιέρης τούς έβγαλε όλους έξω από το μαγαζί, καθώς "μυρίστηκε" τον καβγά. Το άγριο ξύλο που ακολούθησε εξωτερικά του μπαρ οδήγησε τον 20χρονο στο εφημερεύον νοσοκομείο.

Είχε τραύματα στο κεφάλι από γρονθοκοπήματα, αλλά και χτυπήματα από φιάλες από ποτά. Χρειάστηκε να του γίνουν αρκετά ράμματα, ενώ έφερε εκδορές και μώλωπες σε όλο του το σώμα. Πληροφορίες αναφέρουν πως αυτό το επεισόδιο ήρθε σε συνέχεια άλλου, που προκλήθηκε όταν ο 20χρονος είδε τους νεαρούς που τον ξυλοφόρτωσαν να προσπαθούν να κλέψουν καύσιμα από φορτηγό και τους εμπόδισε.

Επιπροσθέτως, την αμέσως επόμενη ημέρα από το περιστατικό στο μπαρ, οι γόνοι της γνωστής οικογένειας "νταήδων" πήγαν έξω από το στο σπίτι στενού φίλου του και άρχισαν να πυροβολούν με καλάσνικοφ μέρα μεσημέρι! Ευτυχώς από καθαρή τύχη δεν τραυματίστηκε κανείς, αφού οι σφαίρες έπεφταν... βροχή. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως ανάμεσα στην οικογένεια του 20χρονου που ξυλοκοπήθηκε, στην οικογένεια που το σπίτι της πυροβολήθηκε και στην οικογένεια των "καπετάνιων" επήλθε ο γνωστός "σασμός".

Πράξη που συνηθίζεται ανάμεσα σε θύτες και θύματα υπό το φόβο της αντεκδίκησης, και τελικά καταγγελία στην Αστυνομία δε γίνεται, προκειμένου οι εκάστοτε δράστες αξιόποινων πράξεων να οδηγηθούν ενώπιον της Δικαιοσύνης για να τιμωρηθούν.


Δωρεάν πετρέλαιο...

Λίγο πριν την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, σε περιοχή δυτικά του Ηρακλείου, μόλις το σκοτάδι έπεσε κάποιοι αποφάσισαν να αδειάσουν ρεζερβουάρ φορτηγών για να εφοδιαστούν με πετρέλαιο.

Λίγο μετά τις 11 το βράδυ το τηλεφωνικό κέντρο του 100 ενημερώθηκε πως άτομα που είχαν ανά χείρας κάνιστρα αφαιρούσαν καύσιμα από τα φορτηγά που οι ιδιοκτήτες τους είχαν σταθμεύσει στην περιοχή.

Στο σημείο έσπευσαν αστυνομικές δυνάμεις και την ώρα που τα γνώριμα νεαρά άτομα στις Αρχές αντιλήφθηκαν τους αστυνομικούς τράπηκαν σε φυγή. Ακολούθησε καταδίωξη στην εθνική οδό. Οι δράστες, αναπτύσσοντας ιλιγγιώδη ταχύτητα, αρχικά κατευθύνθηκαν μέχρι τη διασταύρωση της Καλλιθέας, έκαναν αναστροφή για να ξεφύγουν από τις αστυνομικές δυνάμεις και στη συνέχεια κινήθηκαν στην εθνική οδό Ηρακλείου-Ρεθύμνου με κατεύθυνση τα Ληνοπεράματα.

Μέσα από το παλιό αγροτικό όχημα χωρίς πινακίδες στο οποίο επέβαιναν πετούσαν στους αστυνομικούς από κάνιστρα μέχρι κατσαβίδια και εξαρτήματα του αυτοκινήτου, στην προσπάθειά τους να ξεφύγουν. Πέρασαν τις κακές στροφές κοντά στη Λυγαριά, όπου λίγο αργότερα η καταδίωξη έλαβε τέλος, αφού οι καταδιωκόμενοι κατάφεραν να ξεφύγουν και να χαθούν με κατεύθυνση το Ρέθυμνο. Για την περίπτωση αυτή σχηματίστηκε δικογραφία.


Το προφίλ των κρητικών νταήδων

Σε όλο το νησί οι "καπετάνιοι" προέρχονται από περίπου 20 οικογένειες σε όλο το νησί

Η δράση τους ξεκινά από μικρή ηλικία, πριν καν ενηλικιωθούν

Είναι γνωστοί στην Αστυνομία, που τους έχει βάλει στο "μικροσκόπιο"

Ξεγλιστρούν τεχνηέντως έχοντας φροντίσει για κάλυψη από πολλές πηγές

Οι πιτσιρικάδες της παρέας δρουν ως φασαριόζοι και καταλήγουν ως εισπράκτορες

Οι τιμές της ταρίφας για προστασία κυμαίνονται από 1.000 έως 5.000 ευρώ και σε... δόσεις

Στέλνουν μήνυμα σε όσους ανθίστανται με πυροβολισμούς σε σπίτια ή καταστήματα

Πολλά περιστατικά δεν καταγγέλλονται ποτέ, ούτε δημοσιοποιούνται

"Σασμοί" είναι μια κλασική τακτική ανάμεσα σε θύτες και θύματα, υπό το φόβο της αντεκδίκησης


Βόμβες… για πλάκα σε κέντρα διασκέδασης

Κυκλώματα που λυμαίνονται τη νύχτα εκτιμάται πως ίσως προκάλεσαν την ισχυρή έκρηξη στο μπαρ "Like" επί της οδού Δουκός Μποφόρ, στο Ηράκλειο. Σε αυτήν την περίπτωση χρησιμοποιήθηκαν περίπου δύο κιλά δυναμίτιδα, για να μη μείνει τίποτα όρθιο μέσα στο νυχτερινό κέντρο.

Όποιος ή όποιοι τίναξαν στον αέρα το μπαρ, που ευτυχώς εκείνη την ημέρα ήταν κλειστό, αναστάτωσαν την περιοχή για τα καλά και θα μπορούσαν να έχουν προκαλέσει αθώα θύματα. Σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη του, που όπως υποστηρίζει δεν είχε κανένα πρόβλημα, ούτε οικονομικές διαφορές με κανέναν, ο μόνος λόγος που ίσως κάποιος ήθελε να του κάνει κακό είναι γιατί πωλούσε φθηνά τα ποτά λόγω... κρίσης και είχε "χαλάσει" την αγορά. Τον είχαν πάρει τηλέφωνο, όπως ανέφερε στη "Ν.Κ.", ένα μήνα πριν το περιστατικό και του είπαν να αλλάξει τις τιμές, αλλά δεν το σπουδαιολόγησε, νομίζοντας ότι κάποιος του κάνει πλάκα.

Χαρακτηριστικά, ο άγνωστος που τον κάλεσε με απόκρυψη στο κινητό του τού είπε με κρητική προφορά: «Μπρε συ, άλλαξε τις τιμές αλλιώς θα δεις το μαγαζί σου στην Ντία!». Αυτό μόνο του είπε ο άγνωστος άνδρας, που η φωνή του δεν του θυμίζει, όπως λέει, κάτι, και το έκλεισε. Οι συνέπειες του τηλεφωνήματος αυτού ήρθαν ένα μήνα μετά...


Όταν οι "νταήδες" ενοχληθούν...   

Σύμφωνα με άλλες καταγγελίες που έφτασαν στην εφημερίδα μας, πριν λίγο καιρό, όταν σε περιοχή του νομού Ηρακλείου οι αστυνομικοί είχαν γίνει "στενός κορσές" σε μέλη γνωστής οικογένειας "καπεταναίων", η αντίδρασή τους ήταν άμεση.

Φέρονται να έκλεισαν χώρο που σχετίζεται με τη λειτουργία υπηρεσιών ζωτικής σημασίας για πολλούς Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και επιπλέον εκβιαστικά να ζήτησαν από αιρετό να πάψουν να ενοχλούνται από την Αστυνομία για να τον ξανανοίξουν.

Γιατί ενοχληθήκαν; Γιατί ήταν αναγκασμένοι να έχουν δίπλωμα οδήγησης, να μην οδηγούν επικίνδυνα, τα οχήματά τους να μην έχουν σκούρα φιμέ τζάμια, που απαγορεύει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, να σταματούν στους τροχονομικούς ελέγχους και γενικά να είναι νομότυποι.

Ο αιρετός παρενέβη και ο χώρος άνοιξε ως διά μαγείας.


Άνοιξαν στόματα

"Edosafakelaki.org, ΤΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΑΥΛΑ, forologoumenos.gr". Η διαφθορά και η οικονομική κρίση επιτέλους άνοιξαν... στόματα. Ιστορίες καθημερινής τρέλας για γέλια - αλλά κυρίως για κλάματα - βλέπουν το φως της δημοσιότητας μέσω διαδικτύου, ενώ αρκετές εξ αυτών παίρνουν και το δρόμο της Δικαιοσύνης.

Όπως εξηγεί στη "Νέα Κρήτη" ο οικονομολόγος και πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Φορολογουμένων κ. Γιάννης Σιάτρας, καταγγελίες καταφτάνουν καθημερινά από ολόκληρη τη χώρα και φυσικά και από την Κρήτη. Οι περιπτώσεις φοροδιαφυγής πολλές, ενώ ο σύλλογος λαμβάνει σωρεία καταγγελιών, οι οποίες αφορούν και το κομμάτι του τουρισμού.  


Οι βίλες του σκανδάλου

Πρόκειται, όπως αποκαλύπτει για ενοικιαζόμενες βίλες και συγκροτήματα σε ειδυλλιακές τοποθεσίες της Κρήτης, τα οποία ενοικιάζονται για χιλιάδες ευρώ την ημέρα, με τα deal να γίνονται αποκλειστικά μέσα από sites του εξωτερικού. Είναι, όπως ο ίδιος επισημαίνει, ένα μεγάλο κύκλωμα και μια σημαντική μορφή διαφθοράς.

Στα χέρια του έχει ήδη τρεις πολύ καλά στοιχειοθετημένες καταγγελίες, οι οποίες έχουν προωθηθεί στον εισαγγελέα και το υπουργείο Οικονομικών. Όπως μας δήλωσε: «Οι σελίδες αυτές διαβάζονται κυρίως στο εξωτερικό και στοχεύουν σε ξένους υπηκόους με μεγάλο βαλάντιο. Δε μιλάμε για ενοικιαζόμενα δωμάτια των 40 και 50 ευρώ».


«Μαύρα»

«Οι βίλες αυτές (πολλές εκ των οποίων βρίσκονται και στην Κρήτη) διαφημίζονται μέσω sites του εξωτερικού, όπου ενοικιάζονται, για παράδειγμα 5.000 ευρώ την εβδομάδα, αλλά τα έσοδα αυτά δε δηλώνονται ποτέ στις Αρχές και κυρίως στις εφορίες!

Η συναλλαγή γίνεται στο εξωτερικό και μιλάμε για συναλλαγές μεγάλων ποσών. Όταν γίνεται κάποιο ενοικιαστήριο, αυτό είναι καθαρά εικονικό και αντί να αναφέρει, για παράδειγμα, 5.000 ή 6.000 ευρώ την εβδομάδα, αναφέρει επί παραδείγματι 200 ευρώ!».

Όπως εξηγεί, καθημερινά στο σύλλογο φτάνουν πολλές καταγγελίες, οι οποίες ανά 15 ημέρες προωθούνται στις αρμόδιες Αρχές. Ωστόσο, όπως δηλώνει, «μιλάμε σε ώτα μη ακουόντων». Πρόκειται για το σύλλογο ο οποίος πρωτοξεκίνησε τον αγώνα για τη δικαίωση των τυφλών της Ζακύνθου.

Οι δράσεις συνεχίζονται με μηνύσεις σε φοροφυγάδες και επίορκους δημόσιους υπαλλήλους με στόχο πρωτίστως την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας. Όπως σημειώνει, οι περιπτώσεις φοροδιαφυγής είναι πολλές. Οι περισσότερες αφορούν γιατρούς αλλά και καταστήματα εστίασης (ταβέρνες) για μη έκδοση αποδείξεων.


Νοσοκομεία: Τα πρώτα 10 στη διαφθορά Σύμφωνα με τις καταγγελίες

Κοινός παρανομαστής σε δύο διαφορετικές διαδικτυακές πλατφόρμες καταγγελιών ιστορίες διαφθοράς με επίκεντρο το ΠΑΓΝΗ. Προφανώς η πρώτη εξήγηση είναι ότι μιλάμε για το μεγαλύτερο νοσοκομείο της Κρήτης και λόγω του πανεπιστημιακού χαρακτήρα του, με γεωγραφική κάλυψη σε όλη τη νότια Ελλάδα. Αλλά η ποσοτική ερμηνεία δεν είναι η μοναδική.

Οφείλουμε να επισημάνουμε, πάντως, ότι η μορφή των καταγγελιών στα site ενέχει έναν κίνδυνο, αφού οι περισσότερες είναι ανώνυμες και με εξαιρετικά γενικόλογα στοιχεία.

- Γενικό Νοσοκομείο Αττικής ΚΑΤ: 12 περιστατικά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του "teleiakaipavla.gr", είναι το μοναδικό περιφερειακό νοσοκομείο το οποίο καταλαμβάνει την πέμπτη θέση ανάμεσα σε άλλα μεγάλα νοσοκομεία της Αττικής.

- Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών "Ο Ευαγγελισμός": 9 περιστατικά.

- Γενικό Νοσοκομείο-Μαιευτήριο Αθηνών "Έλενα Βενιζέλου": 9 περιστατικά.

- Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών "Αλεξάνδρα": 9 περιστατικά.

- Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου: 8 περιστατικά.

- Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών "Λαϊκό": 7 περιστατικά.

- Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο "Αττικόν": 5 περιστατικά.

- Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών "Γ. Γεννηματάς": 5 περιστατικά.

- Γενικό Νοσοκομείο Νοσημάτων Θώρακος Αθηνών "Η Σωτηρία": 5 περιστατικά.

- Αρεταίειο Νοσοκομείο: 4 περιστατικά.


Πρώτο θέμα στα ξένα ΜΜΕη ελληνική διαφθορά

Με την... πρωτοτυπία των Ελλήνων ασχολήθηκαν φυσικά και τα ξένα μέσα ενημέρωσης. Με τίτλο "Οι Έλληνες που πολεμούν το φακελάκι", το BBC αφιέρωσε εκτενές ρεπορτάζ στην κινητοποίηση του κόσμου κατά της διαφθοράς.

Το ρεπορτάζ δίνει μάλιστα στους αναγνώστες του την ευκαιρία να μάθουν να προφέρουν σωστά αυτή την τόσο γνωστή στους Έλληνες λέξη.

Αναφέρει το κείμενο: «Η λέξη σημαίνει το μικρό φάκελο, αλλά έχει καταλήξει να εννοεί μια ευρεία γκάμα μορφών δωροδοκίας. Προφέρεται "fakk-el-akee". Η διαφθορά σε κάθε της μορφή και απ' όποιον κι αν προέρχεται οδήγησε με μαθηματική ακρίβεια τη χώρα στην κατάσταση που είναι σήμερα. Και αυτή δεν είναι άλλη από ένα υπέρογκο χρέος το οποίο - σύμφωνα με μελέτες - ανά νοικοκυριό αγγίζει τα 96.967 και ανά πολίτη τα 34.606 ευρώ».

Όπως και να έχει, η διαφθορά είναι βαθιά ριζωμένη στην ελληνική κοινωνία και τη νοοτροπία όλων μας και σίγουρα δε θα αλλάξει από τη μια στιγμή στην άλλη. Σίγουρα πάντως η αρχή έχει ήδη γίνει...


Όργιο καταπατήσεων σε βάρος του Δημοσίου

Ο Έλληνας την καταπάτηση φαίνεται να την έχει στο αίμα του. Είναι αυτό που πολύ καλά περιγράφει η λαϊκή ρήση "το ξένο είναι πιο γλυκό"! Ελάχιστοι είναι εκείνοι που δε θα μπουν στον πειρασμό να απλώσουν το χέρι σε αυτό που δεν τους ανήκει!

Έτσι, δικαιολογείται η κατάσταση που επικρατεί με τις καταπατήσεις στα δημόσια κτήματα του νομού Ηρακλείου. Στην ουσία το θέμα της αυθαίρετης δόμησης αλλά και της τουριστικής στρεβλής ανάπτυξης στην Κρήτη στηρίχτηκε πάνω στις "καταπατήσεις" και στη βιομηχανία διαφθοράς, διαπλεκομένων, πολιτικών, τοπικών εξουσιών, κρατικών υπαλλήλων και υπηρεσιών που με μία σειρά αποφάσεις τους άφησαν το φαινόμενο να οργιάσει.

Μηνύσεις έχουν γίνει και οι καταπατητές έχουν διωχθεί νομικά, με την Κτηματική Υπηρεσία να τρέχει σχεδόν σε καθημερινή βάση στα δικαστήρια. Όμως το έργο καλά κρατεί...

Ειδικά στις περιοχές του Καρτερού και των Ληνοπεραμάτων δεν υπάρχει μια σπιθαμή γης που να μην έχει καταληφθεί με αυθαίρετο τρόπο από τρίτους. Το δυσάρεστο είναι πως οι καταπατήσεις δεν έχουν γίνει μόνο από ιδιώτες, αλλά και από το ίδιο το Ελληνικό Δημόσιο, που έχει υποκύψει στον πειρασμό καταπατώντας τη δημόσια περιουσία των πολιτών του.

Φορείς άλλοτε δημόσιου δικαίου βρίσκονται πρώτοι στη λίστα των μεγαλοκαταπατητών δημόσιων κτημάτων στον κόλπο των Ληνοπεραμάτων. Επίσης στους καταπατητές στην παραλία του Καρτερού φιγουράρουν αθλητικοί όμιλοι που έχουν δημιουργήσει γήπεδα, κτηνοτρόφοι, πολιτιστικοί σύλλογοι και ιδιώτες.

Η συνολική κατάληψη στον Καρτερό φτάνει τα 89.798 στρέμματα, σε μια έκταση περίπου 350 στρεμμάτων, με τους εκάστοτε δήμους να εμφανίζονται ανήμποροι να υπερασπιστούν τη δημόσια περιουσία. Καταπατήσεις έχουν όμως παράλληλα γίνει σε αιγιαλούς και παραλίες που είναι αρμοδιότητας Δημοσίου.


Καρτερός

Όλοι θυμόμαστε το Μάιο του 2010 την περίπτωση ιδιοκτήτη αυθαίρετης υπαίθριας επιχείρησης στον Καρτερό που οδηγήθηκε στο αυτόφωρο. Ανάλογες όμως περιπτώσεις σημειώθηκαν και στη Σταλίδα αλλά και στις Γούβες.

Επρόκειτο για κατεδαφίσεις παράνομων τοιχίων και εξεδρών που είχαν στηθεί, με τις αυθαίρετες παρεμβάσεις να εντοπίζονται κυρίως σε καφετέριες που λειτουργούν σε παραθαλάσσιες περιοχές. Για την αποκατάσταση της νομιμότητας στις βόρειες παραλίες του νομού Ηρακλείου έλαβε χώρα επιχείρηση-σκούπα. Στις Γούβες οι μπουλντόζες έλαβαν δράση στις 15 Οκτωβρίου του 2010, όπου είχαν συνολικά εκδοθεί 18 πρωτόκολλα. Τότε είχαν "ξηλωθεί" εν μέσω αντιδράσεων όλες οι αυθαίρετες κατασκευές από την παραλία της περιοχής.

Ένας από τους ιδιοκτήτες πέτυχε την προσωρινή αναστολή της κατεδάφισης στα δυο καταστήματα που διατηρεί, ενώ, όπως διαπιστώθηκε στη διάρκεια επιχείρησης που πραγματοποιήθηκε παρουσία του εισαγγελέα και ισχυρών αστυνομικών δυνάμεων, υπήρξε και περίπτωση επιχειρηματία ο οποίος είχε συνδέσει το φωτισμό της εξέδρας με το δημοτικό δίκτυο.

Εκείνο το πρωί, γαντζωμένος σε μια ξύλινη κατασκευή, ένας από τους καταστηματάρχες των Γουβών απειλούσε να αυτοπυρποληθεί στο αποκορύφωμα της έντασης. Εισαγγελέας, ΜΑΤ και συνεργεία της Περιφέρειας ήρθαν αντιμέτωποι με ένα μαινόμενο πλήθος, καθώς οι ιδιοκτήτες εμφανίστηκαν αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν την εφαρμογή των πρωτοκόλλων. Παρουσία του γενικού γραμματέα της Περιφέρειας, όμως, οι καταστηματάρχες συνυπέγραψαν ότι θα απομακρύνουν οι ίδιοι τις εξέδρες στα μέσα Οκτωβρίου, πράγμα που σε κάποιες περιπτώσεις έγινε.


Η Σταλίδα

Σε συλλήψεις οδήγησε η παρουσία του εισαγγελέα Ηρακλείου Νίκου Μαρκάκη και στην περιοχή της Σταλίδας (Απρίλιος 2011), όπου με ειδικό κλιμάκιο πραγματοποίησαν έλεγχο για αυθαίρετες κατασκευές στον αιγιαλό. Συνολικά συνελήφθησαν 7 άτομα, ένας Έλληνας και 6 αλλοδαποί, οι οποίοι κατηγορήθηκαν για παραβάσεις του οικοδομικού κανονισμού, καθώς έχτιζαν πάνω στον αιγιαλό.

«Το θέμα είχε υπάρξει στον πρώην Δήμο Γουβών, καθώς όλο το κομμάτι του παραλιακού δρόμου ήταν μέσα στη ζώνη αιγιαλού και παραλίας. Τότε κάποιες παράνομες παρεμβάσεις γκρεμίστηκαν. Ό,τι έχει γίνει από το Δημόσιο, δηλαδή δρόμοι και οποιεσδήποτε άλλες δημόσιες παρεμβάσεις, βάσει νόμου που βγήκε νομιμοποιούνται και έχουμε καταθέσει σχετικό φάκελο προκειμένου να γίνει αυτό. Αρμόδιες υπηρεσίες κάνουν αυτοψίες στην περιοχή. Έχουν έρθει το Λιμεναρχείο, η Κτηματική Υπηρεσία, η εφορία, κλιμάκια από την Αθήνα και το τοπίο θα ξεκαθαρίσει», είπε ο δήμαρχος Χερσονήσου Ζαχαρίας Δοξαστάκης.


Δυτικό παραλιακό

Αυθαιρεσίες, σε πιο λογικά όμως πλαίσια συγκριτικά με τα ανατολικά παράλια όπου είχε διαπιστωθεί μια... χαοτική εικόνα, έφερε στο φως το "χτένισμα" του δυτικού παραλιακού μετώπου από τον εισαγγελέα Πρωτοδικών Ηρακλείου Νίκο Μαρκάκη και μικτό κλιμάκιο Αστυνομίας, Λιμενικού, Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου και Δήμου Γαζίου. Συνολικά οι καταγεγραμμένες αυθαιρεσίες στο κομμάτι αυτό ανήλθαν στις 25, ενώ το αξιοσημείωτο στοιχείο είναι πως οι καταπατήσεις δεν εντοπίστηκαν σε αυτόν καθαυτό τον αιγιαλό, πάνω δηλαδή στο κύμα, αλλά πιο μέσα, στην παραλιακή ζώνη. «Έχουμε κάνει αίτημα στην Κτηματική Υπηρεσία να μας παραχωρηθεί το δικαίωμα χρήσης των χώρων αυτών.

Αν αυτό μας δοθεί, θα προβούμε στις όποιες ενέργειες προκειμένου να απομακρύνουμε τους καταπατητές. Σε αυτή τη φάση όμως δεν μπορούμε γιατί δεν έχουμε την ιδιοκτησία του χώρου», είπε ο δήμαρχος Μαλεβιζίου Κώστας Μαμουλάκης επισημαίνοντας ότι μέχρι στιγμής έχουν απομακρυνθεί αρκετά παραπήγματα και καθαρίστηκε κάπως το παραλιακό μέτωπο». Το πρόβλημα της καταπάτησης αφορά ολόκληρη την Κρήτη, ωστόσο πιο έντονο εμφανίζεται να είναι στους νομούς Χανίων και Ηρακλείου.


Θησαυρίζουν μέσα από τον πόνο

Ζούμε σε δύσκολους καιρούς. Όλοι παραδέχονται σήμερα πως τουλάχιστον ο συνεκτικός ιστός της κοινωνίας, την ώρα που αυτή έχει υποστεί "κραχ", ανεβάζει τις δράσεις αλληλεγγύης στο ζενίθ. Κι όμως η διαφθορά έχει ήδη χτυπήσει και εδώ κόκκινο.

Την ώρα που άνθρωποι- "σκιές" με ψυχές κουρελιασμένες στοιβάζονται στα συσσίτια και αναζητά ανάσα σε κοινωνικά παντοπωλεία, δομές και σωματεία, υπάρχουν κάποιοι που επιχειρούν να "θησαυρίσουν" μέσα από τη φτώχια και τον ανθρώπινο πόνο. "Μαϊμού" άποροι και δήθεν "φιλάνθρωποι" έρχονται να εκμεταλλευτούν την έκρηξη αλληλεγγύης των ημερών και να μαυρίσουν με τη δράση τους το ελπιδοφόρο κίνημα ευαισθησίας και προσφοράς που φαίνεται να γιγαντώνεται όσο η φτώχια ριζώνει όλο και πιο βαθιά και στην κοινωνία της Κρήτης.

Ακούγεται τουλάχιστον εξωφρενικό κι όμως πάνω στην ανέχεια και την οικονομική εξαθλίωση κάποιοι αναζητούν το εύκολο κέρδος. Σε αυτό το θέατρο του παραλόγου οι ρόλοι εναλλάσσονται. Για να εντοπίσουν εκείνους που υποδύονται τους άπορους αλλά δεν είναι, τα μέλη σωματείων και συλλόγων αναγκάζονται με τη σειρά τους να υποδυθούν ρόλο ντετέκτιβ. Οι ομάδες έρευνας κρίθηκαν επιβεβλημένες και αρκετές φορές έβγαλαν "λαβράκι", αφού δυστυχώς ένας ιδιόμορφο είδος διαφθοράς γεννήθηκε μέσα από την κρίση και πάνω στην αλληλεγγύη.

ΑΠΟ ΣΩΜΑΤΕΙΑ

Ελαιοπαραγωγός ζητούσε λάδι ως άπορος

Μία από τις πιο κραυγαλέες περιπτώσεις αποκαλύφθηκε λίγο καιρό πριν, όταν ένας μεσήλικας Ηρακλειώτης πέρασε το κατώφλι φιλανθρωπικού συλλόγου, εκφράζοντας την ανάγκη του αποκλειστικά και μόνο για ελαιόλαδο. Η έρευνα απέδειξε πως ο συγκεκριμένος κύριος έχει στην κατοχή του μεγάλες εκτάσεις ελαιοδέντρων και όχι μόνο αυτό. Ποσότητες λαδιού φαίνεται πως είχε ζητήσει και από διάφορα άλλα σωματεία και φορείς, με τις υποψίες όλων να καταλήγουν στο συμπέρασμα πως με τον τρόπο αυτό είχε καταφέρει να αυξήσει την σοδειά του και κατ' επέκταση το εισόδημά του από την πώληση λαδιού. Ο ίδιος πάντως με απύθμενο θράσος επέστρεψε στο συγκεκριμένο σύλλογο λίγο καιρό μετά την πρώτη του εμφάνιση, ζητώντας και πάλι ελαιόλαδο. Όταν οργισμένοι οι υπεύθυνοι του αποκάλυψαν τα στοιχεία της δικής του έρευνας, ο ίδιος δεν αρνήθηκε πως είναι παραγωγός λαδιού και μάλιστα μεγάλων ποσοτήτων. Επιχείρησε ωστόσο να τα "μπαλώσει", λέγοντας, χωρίς να πείσει κανέναν, πως ήθελε να βοηθήσει έναν γνωστό του οικογενειάρχη που από ντροπή δε ζήτησε ο ίδιος βοήθεια.

Αυτή άλλωστε είναι η συνηθέστερη δικαιολογία όσων ζητούν τρόφιμα, ρούχα και προϊόντα όταν αποκαλύπτεται πως κάθε άλλο παρά τα έχουν ανάγκη.

ΛΑΪΚΗ

Πουλούσαν ρούχα για άπορους στη λαϊκή αγορά

Κάποιοι να στερούνται και να αγωνιούν και κάποιοι άλλοι να μη διστάζουν να καπηλευτούν τρόφιμα, προϊόντα και είδη ρουχισμού που συγκεντρώθηκαν για τους ανθρώπους που βιώνουν την οικονομική εξαθλίωση. Κι αν η απληστία οδήγησε κάποιους να σταθούν στην ουρά, να σπρώξουν και να ζητήσουν τη βοήθεια που δεν έχουν ανάγκη, κάποιοι άλλοι ντόπιοι πλανόδιοι, αλλοδαποί και αθίγγανοι έκαναν ένα βήμα παραπέρα ξεπερνώντας τα όρια. Λίγο καιρό πριν έκπληκτοι Ηρακλειώτες ανακάλυψαν πως τα ρούχα από δεύτερο χέρι που οι ίδιοι είχαν προσφέρει για τους άπορους πωλούνταν σε πάγκους λαϊκών αγορών της πόλης. Πώς να πιστέψει κανείς πως τα ρούχα που ζητούσαν και έπαιρναν σε μεγάλες ποσότητες, δήθεν για να καλύψουν τις πολυμελείς οικογένειές τους, μετατρέπονταν σε εμπόρευμα;

"ΜΑΪΜΟΥ" ΑΠΟΡΟΣ ΚΑΙ ΓΟΝΙΟΣ

Υποδύθηκε τον πατέρα μωρού που πεινούσε

Οι επιτήδειοι, που με κάθε μέσο επιχειρούσαν να απλώσουν "χέρι" σε προσφορές των Ηρακλειωτών για τους συνανθρώπους τους που δοκιμάζονται, οδήγησαν σχετικά νωρίς φορείς, συλλόγους και δομές να ζητούν επιτακτικά όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πιστοποιούν την οικονομική κατάσταση όσων ζητούν βοήθεια. Ακόμη και οι πιο καχύποπτοι, ωστόσο, είναι φορές που λυγίζουν μπροστά σε ανθρώπους που εκλιπαρούν για λίγα τρόφιμα πριν καταθέσουν τα σχετικά έγγραφα. Σε μία από αυτές τις περιπτώσεις ο εθελοντής δεν μπόρεσε να μείνει ασυγκίνητος μπροστά στην εικόνα ενός νεαρού αλλοδαπού άνδρα που σχεδόν με δάκρυα στα μάτια ζητούσε βρεφικό γάλα και πάνες για το νεογέννητο μωρό του. Κι όμως αποδείχτηκε πως όχι μόνο ήταν "μαϊμού" άπορος, αλλά και "μαϊμού" πατέρας, και πολύ απλά πούλησε το γάλα και τα υπόλοιπα βρεφικά είδη στη μισή τιμή στη μαύρη αγορά.

ΠΕΡΙΜΕΝΑΝ ΤΗ ΔΙΑΝΟΜΗ

Με πολυτελή οχήματα για λίγες... ντομάτες

Οι εικόνες που διαδραματίστηκαν το καλοκαίρι έξω από το Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου, με δεκάδες πολίτες να στριμώχνονται για μια τσάντα ντομάτες, ήταν γροθιά στο στομάχι αποτυπώνοντας δυστυχώς πως ο εφιάλτης της φτώχιας στοιχειώνει πλέον και την άλλοτε εύρωστη τοπική κοινωνία. Γροθιά στο στομάχι όμως ήταν και η εικόνα ενός πολυτελούς οχήματος που με αναμμένα τα αλάρμ περίμενε σε απόσταση από την είσοδο του ΕΚΗ τις δύο γυναίκες που πήγαν να πάρουν από τα κηπευτικά που οι παραγωγοί είχαν προσφέρει για τους άπορους. Ο οδηγός, που ατάραχος περίμενε στο τιμόνι, αναγκάστηκε τελικά να φύγει με μεγάλη ταχύτητα όταν περίοικοι, που τον αντιλήφθηκαν, του επιτέθηκαν φραστικά οργισμένοι από την αντίθεση των εικόνων... από τη μια οι ουρές και η αγωνία των πολιτών και από την άλλη ένα τζιπ μεγάλης αξίας και πολλών κυβικών να περιμένει σε απόσταση ασφαλείας.

ΕΠΙΤΗΔΕΙΟΙ

Ποντάρουν στην ευαισθησία για τα ναρκωτικά

Τα τελευταία χρόνια σχεδόν κάθε χρόνο τα Χριστούγεννα άνθρωποι από την Κρήτη ή και από την υπόλοιπη Ελλάδα αποκομίζουν χρήματα για προσωπικό όφελος, εκμεταλλευόμενοι την ευαισθησία της κοινωνίας για το θέμα των ναρκωτικών και χρησιμοποιώντας το όνομα του ΚΕΘΕΑ και των θεραπευτικών κοινοτήτων. Και φέτος έκαναν την εμφάνισή τους στα Χανιά και το Ηράκλειο με το ΚΕΘΕΑ "Αριάδνη", με ανακοίνωσή του να γνωστοποιεί τις πρακτικές των επιτηδείων, ξεκαθαρίζοντας πως όλα τα προγράμματα που υλοποιούνται είναι δωρεάν και πως ουδέποτε ζητήθηκε από το κοινό τέτοιου είδους οικονομική ενίσχυση είτε σε μετρητά είτε με την πώληση αγνώστου προέλευσης περιοδικού και διαφόρων αντικειμένων...

Ρεπορτάζ:

Γιώργος Σαχίνης, Μαρία Μαυρωμάτη, Κατερίνα Σαλαπάτα, Μαρία Αντωνογιαννάκη, Στέλλα Τερζάκη

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση